"Resa och Äventyra"-ruleset?

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,118
Vårt system är ju visserligen relativt abstrakt, med en Utmaning för hela resesträckan. Vid sjöfart försökte vi göra det lite mer konkret med slumptabeller, mötestabeller och åtgång av resurser (räknat i silver). Just var man lägger den här balansen tycker jag är en väldigt intressant fråga. Också om det man är ute efter är om det skall vara ett meningsfullt taktiskt val hur/var man reser, eller om poängen är att resan skall skapa utmaningar och äventyrskrokar (båda desigmålen är för mig fullt legitima!)
Ja men precis! Jag önskar att det fanns en riktigt bra "middle ground" mellan punktkräl a la UVG och Kopparhavet-stuket där man mer typ väljer destination och ser hur det går med utmaningen. Så det blir de där kontinuerliga valen och navigerandet även runt de lokala tingen. På väg mellan X och Y ligger piratöar / flytande sjövätte-städer etc. Tar vi en omväg eller inte, och hur påverkar det restiden? Detta går absolut att lösa i KH men det hade varit gött med ett system som gjorde det åt en, liksom.

Det närmsta jag kan komma på är nog fortfarande hexkräl, där man helt enkelt får se om man vill passera sjövätte-hexen eller pirat-hexen - samtidigt som jag skulle velat ha något mer öppet för t.ex. rymdfärder.
 
Top