Nekromanti REQUEST: Tips inför att spelleda "Sju porträtt av Elvira Wallin" (MÖJLIGA SPOILERS)

Hakoon

Veteran
Joined
18 Mar 2014
Messages
51
REQUEST: Tips inför att spelleda "Sju porträtt av Elvira Wallin" (MÖJLIGA SPOILERS)

Halloj!

Jag fick en trevlig förfrågan om lite tips å trix, så här kommer lite random tankar:
Använd alla knep för att skapa stämning!
Använd mobilen för att skicka faktiska meddelanden till spelarna. Förbered specifika bilder eller medelände i förväg. En annan gång fick mina spelare söka efter faktiska koordinater på sina mobiler för att få fram vart de skulle härnäst i äventyret.

Använd ljuset i lägenheten. När rollpersonerna släckte sina ficklampor i ett hemsökt rum på museet, så mörklade jag raskt hela lägenheten och spelade vidare i bäckmörker! Funkar inte varje gång, men som oväntad one-shot fungerar det väl!

Låt inte spelarna börja med krafter eller gåvor
Låt dina spelare vara helt vanliga människor som efterhand upptäcker att världen inte är som de trodde. Rollpersonerna får gärna ha något mystiskt i sitt förflutna, men bör i princip inte känna till något alls kring kulter, varelser eller de högre makter som befolkar världen i hemlighet. Less is more!

Var kryptisk angående spelarkrafter
Mina spelare har efter hand mottagit krafter och gåvor från Drottningen, men jag berättar aldrig för dom hur de fungerar. Hellre än att säga ”varje gång du rör vid någon med dina bara händer så ändras deras humör” så agerar jag ut det. Tar rollpersonen i någon, så slår jag för hur humöret förändrats och spelar sedan ut resten. Detta kan göra spelarna osäkra och bitvis lite rädda för sina krafter, vilket alltid är ett plus!

Var jävligt kryptisk överlag
Jag kör enligt devisen att det man inte känner till är alltid otäckare än det man har full koll på. Speciellt i Svenska Kulter händer det oförklarliga saker på löpande band, och det är helt ok att lämna spelarna förvirrade. De kommer att försöka puzzla ihopa hur allt hänger samman illafall, och kommer genom detta att dra felaktiga, hemska och morbida slutsatser, vilka du som spelledare kan dra nytta av. Antyd ofta, bekräfta sällan!

Tonsätt vitala delar av äventyren
Som löpande bakgrundsmusik använder jag filmisk musik av Derek och Brandon Fiechter, som jag saktar ned till halv hastighet. Deras vanligtvis ganska glada musik för en olustig och sorgsen anstrykning som jag tycker ofta fungerar väl. Hittas lättast via Youtube. Till äventyret i Frankrike hittade jag fantastisk dekadent och bitvis olustig indie-sunt från bandet ”La Femme” med plattan ”Psycho Tropical Berlin”. Till Magnussens lägenhet använde jag en samling med svajiga jazz-låtar från 20 och 30-talet osv. Jag använder även oftast Ambient Mixer, där man kan skapa egna ljudlandskap att kombinera med musiken man valt. Även Elviras spöke har en egen melodi för sina nattliga uppdykanden.

Läs på om stridsreglerna
Mina spelare är vana vid stridssystem som har väldigt mycket mer att välja på, gällande turordning, rundor mm. Detta gjorde stridssystemet i Svenska Kulter väldigt förvirrande i sin enkelhet. Slå tärningar, lägg ihop bonusar, se vem som tillfogade och förlorade skada. En känsla av ”Var det allt” infann sig bitvis under äventyrets mer stridstungs ögonblick. Under striden med den odödlige Magnussen fick vi t.o.m stoppa och på nytt gå igenom reglerna, så att spelarna inte skulle skadas eller rentav dö i onödan. Var beredd på att improvisera om de vill göra saker som stridssystemet inte har specifika regler för.

Få spelarna att leta efter tavlorna i samma ordning som i boken
Jag tror att om de går ta del av Linderoos lista, så kommer de flesta spelare att faktiskt följa listan. Du kan t.o.m få självaste Drottningen i gult att hinta om var de ska börja. Vem vågar säga emot Drottningen? ;) Att de letar efter tavlorna i ordning är inte kanske det viktigaste, men det har definitivt hjälpt mig att organisera och plantera varje spelträff.

Låt spelarna ha samma drömmar
På sida 125-126 så finns det en lista där man slår tärning för vilka märkliga drömmar spelarna får varje natt. Jag gjorde misstaget att slå en tärning för varje rollperson, dvs tre slag per natt istället för ett gemensamt. Nu börjar drömalternativen att ta slut, så jag får hitta på nya…

Kanske kommer jag på något mer? Hoppas att det kan vara till nytta!

Mvh Håkan

 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Nu så var det jag som bad om tips, men nu har jag dragit av kampanjen som ett heldagspass och har såklart egna lärdommar. Det tog oss ca 12-14 timmar från karaktärsskapande till slut med paus för middag.

Mina råd är:

1. Välj vilka av tavlorna som du tycker har intressantast äventyr och sätt dem först på Lindroos lista. Ju fler tavlor gruppen har i sin ägo, desto större chans är det att de kan "kortsluta" äventyret och få tag i tavlan på annat vis. Om du har en grupp som du vet inte tar listor från början till slut så spelar det såklart ingen roll. Jag hade hoppats en del på ryssland och frankrike delarna, men när spelarna kom dit var de så mäktiga att de bara kunde ta tavlorna och hoppa över äventyren.

2. I Danmark - låt olika rum tillhöra de olika världarna. Tabellen blev för mycket för mig att hålla ordning på, samtidigt som den slumpen inte gav spelarna något. Också: fundera på hur förmågan odödlig fungerar.

3. Även fast bara en av spelarna var nere i källaren under Pigornas Trappa så uppskattade alla i gruppen minispelet med monstret och labyrinten. Först lät jag monstret röra sig dolt men när spelaren hittat pojken så stälde jag ut det i form av en ond, röd, pjäs.

4. Om du med glädje minns en tid där vampyrlajvare tog på sig kavaj, shorts, flera färgglada slipsar och clownnäsa för att signalera att de var Malkaver och/eller hade stor glädje av konventsscenariot Conspiracy Theories så är det höga odds att "alla ombord för roligt" faller dig i smaken. För vår grupp sänkte det i stället upplevelen med ett helt betygssteg. Lite vilt festande i en rum/tid som löses upp följt av den avslutande tetaklevåldtäkten hade vart gott nog för oss. Dessutom: Byt till skämtets riktiga punchline.

5. Ta ut svängarna. Fagers take på Cuthulu-myten funkar bäst när alla är kultister, så att det går att vara lagom öppen med att den spelaren som är en grod-hybrid äter människor och så vidare. Det är en onyanserad och burdus värld, folk blir fort nakna och tar vad som bara kan beskrivas som "TUNGA DROGER" lite nu och då. Släpp på realismen. Det är mörkt och i bästa fall den där blandningen av töntigt och tufft som kan bli större än summan av delarna.
 
Top