Nekromanti Reptilhjärna

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Vad tycker du om att spelledaren beskriver instinkter och impulser istället för att spelaren själv gör det?

Exempel kan vara rörelser, ljud eller känslor som människan (eller vilken 'ras' som nu spelas) i princip har gemensamt, något alla skulle tänkas göra. Att ducka, rygga tillbaka, ta upp händerna, skrika till vid rädsla eller känna rädsla vid mörker etc.

Kan diskuteras ur både spelledar- och spelarperspektiv.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Fullt funkis att använda ibland som spelledare, men oftast låter jag spelarna styra impulserna själva. Tycker om variationen där det ibland är okontrollerat, ibland slumpstyrt och vanligast spelarnas val.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
tråkigaste svaret som finns: Det beror på. Det beror på spelarna, spelledaren, situationen, spelet och genren.

Som spelare ser jag det som en tillrättavisning: "nu spelar du inte tillräckligt empatiskt!". Jag brukar sträva efter att i alla lägen låta mina rollpersoner fly, gömma sig, bli chockade, spy eller vad ni situationen borde kräva av en normalt funtad människa. Ibland kan jag behöva en tillsägelse, och det accepterar jag.

Som spelledare undviker jag helst att påtvinga spelarna den här typen av reaktioner etc - jag ser helt spelarna som kompetenta nog att faktiskt leva sig in i och sedan spela ut sina karaktärer.

Det händer dock att jag gör det. Framförallt gäller detta spelare som spelar rollspel som strategispel eller som rent problemlösningsspel - om alla deras karaktärer löser problem likadant och reagerar likadant så ser jag det som ett problem. Den intellektuella problemlösarbiten är en såpass liten del av den "impact" jag planerar som SL, att många av mina äventyr, ur ett rent problemlösarperspektiv, skulle vara över på några minuter. Komplikationer gäller istället moraliska ställningstaganden, avsky inför motbjudande handlingar, eller sociala konflikter etc. Den som spelar mina äventyr som rena problemlösningsutmaningar vill jag gärna näpsa en smula för att de inte ska sabba stämningen för övriga. Typ, om jag spelleder CoC, och rollpersonerna ser en Shoggoth för första gången, och jag lägger ut en kort, men effektifull och drypande beskrivning av det rollpersonerna ser, och en av spelarna säger "jaja, men jag går fram till den där boken och försöker översätta den" så är någonting fel, någonstans.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
När rollpersonernas reaktioner bara är till för att förstärka spelledarens beskrivning tycker jag att det är helt okej. "Ni ryggar undan när en fruktansvärd likstank väller upp ur kistan." "Luften är så full av kryddoft att ni känner er helt euforiska." Däremot tycker jag inte att spelledaren ska ge sig på att beskriva rollpersonernas reaktioner om det rör sig om mer komplicerade reaktioner eller känslor. Det är spelaren som ska bestämma hur rollpersonen reagerar, inte spelledaren.

(Undantag finns naturligtvis.)

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad tycker du om att spelledaren beskriver instinkter och impulser istället för att spelaren själv gör det?
Alltså, jag försöker låta beskrivningar av sådant falla på spelarna. Dock så kan jag ge hinter om hur stämmningen är i stort & sedan låta spealrna agera därefter.
Känns lite dummt att bestämma om hur spelarna ska känna sig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
När rollpersonernas reaktioner bara är till för att förstärka spelledarens beskrivning tycker jag att det är helt okej. "Ni ryggar undan när en fruktansvärd likstank väller upp ur kistan." "Luften är så full av kryddoft att ni känner er helt euforiska." Däremot tycker jag inte att spelledaren ska ge sig på att beskriva rollpersonernas reaktioner om det rör sig om mer komplicerade reaktioner eller känslor. Det är spelaren som ska bestämma hur rollpersonen reagerar, inte spelledaren.
Det han skrev, med skillnaden att jag beskriver "Någon av er ryggar tillbaka när..." eller "...någon av er känner sig euforisk". Det här planterar jag överallt - "Någon av er tycker hon är jättevacker" - och det brukar funka.

Är det en person som jag beskriver så säger jag (nästan) alltid "nästan". "Du ryggar nästan tillbaka..."

/Han som i regel inte gör skillnad på rollpersoners personlighet, men däremot på yrke
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Helt klart medhåll! Jag tycker att det är utmärkt för att sätta stämmningen när man beskriver någonting.

Min tumregel är att så länge det inte "spelar någon roll" så kan SL bestämma lite. Men så fort det börjar påverka rollpersonens faktiska handlingar så börjar man som SL, enligt mig, komma ut på tunn is (även om det också skulle kunna vara okej någon gång ibland, under rätt omständigheter. Dock undviker jag det så långt det går).
 
Top