Nekromanti Representationsproblematik: sexualitet i rollspelsprodukter utan sex.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Den här tråden utgår från att det är önskvärt att synliggöra marginaliserade grupper även i sammanhang där det inte känns självklart; att det har ett värde i sig. Håller du inte med om att det är något värt att eftersträva i rollspelsprodukter så är jag ärligt talat inte så intresserad av att diskutera saken.

Så; jag funderar på det här med representationsproblematik.
Generellt utgår läsare från att personer som beskrivs är heterosexuella, vita, gärna män ifall man inte skriver något som ger hyfsat tydlig anledning att tro något annat.
Det betyder att "inte skriva något" i praktiken är att göra alla sina spelledarpersoner och exempelrollpersoner etc. heterosexuella.
Sådant som syns utanpå -- hudfärg till exempel -- kan man enkelt lägga in i en beskrivning av en persons utseende. Även om en del säkert tycker att det känns märkligt när man plötsligt börjar ange hudfärg även för vita...

Annat, till exempel sexualitet, är klurigare.

Heterosexualitet kan visas genom t.ex. att en man är i förhållande med en kvinna. Homosexualitet kan visas genom att en manlig SLP i sin bakgrundsbeskrivning sägs ha en pojkvän.

Bisexualitet skulle kunna synliggöras genom att någon först har en manlig partner och sedan lämnar denne till förmån för en kvinnlig eller vice versa.

Asexualitet har jag ingen aning om hur man skulle visa. Framför allt om målet är att inte lägga fokus där utan låta det vara något helt naturligt som "bara råkar nämnas i förbifarten".

Hur tänker ni? Finns det någon annan sexualitet som är svårgestaltad på ett naturligt/"ickefokuserat" sätt? Omni/pansexualitet till exempel känns ju lite klurigt till exempel.

Jag skulle ju gärna kunna göra sånt härnt även i produkter där relationerna och den eventuella personliga ångesten eller glädjen inte är centrala...
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Alltså. I gamla produkter till serier eller ibland till och med rollspel brukade det stå kategorin Civilstatus: Om man utökar den till att bara innehålla sexualitet som en bisats. Civilstatus: Komplicerad, har två äskare, Tommy och Maria (bisexuell), Civilstatus: Gift, med Erika (homosexuell), Civilstatus: Singel (heterosexuell). Antar att du redan använder Genus som kategori för att beskriva SLP också? Små frågor som svaras på ungefär som vilken gud man dyrkar eller vilken ögonfärg man har i DND är inte skrymmande och innehåller information som spelledaren kan använda på ett lättillgängligt sätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Anarchclown;n76637 said:
Alltså. I gamla produkter till serier eller ibland till och med rollspel brukade det stå kategorin Civilstatus: Om man utökar den till att bara innehålla sexualitet som en bisats. Civilstatus: Komplicerad, har två äskare, Tommy och Maria (bisexuell), Civilstatus: Gift, med Erika (homosexuell), Civilstatus: Singel (heterosexuell). Antar att du redan använder Genus som kategori för att beskriva SLP också? Små frågor som svaras på ungefär som vilken gud man dyrkar eller vilken ögonfärg man har i DND är inte skrymmande och innehåller information som spelledaren kan använda på ett lättillgängligt sätt.

Hm, Civilstatus gillar jag. Parenteserna funkar också bra. Riskerar väl möjligen att kännas lite påklistrat men det kan jag ju leva med. Har inte stoppat mig förr =) Plus att det ger bra anledning att nämna även heteros.

Jag använder "könsidentitet" eftersom jag gillar långa ord, men ja den raden finns med på deras "statblock" =)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Cool. Glad att jag kunde hjälpa. Skulle nog använda genus. Om inte annat för att några av mina spelare skulle gå bananas om de läste det. (skriver otroligt sällan statblocks med annat än siffror i)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Att någon lämnar en partner av ena könet, för att bli ihop med någon av andra könet, behöver inte bero på en bisexuell läggning. Det kan lika gärna handla om att personen har försökt passa in, trots sin läggning; eller givit upp med att bejaka sin läggning tack vare det förtryck personen utstått. Är det en kultur där homofobi är närmst obefintligt är det dock inte något problem.

Hur visar man att någon är besexuell i ett troget monogamt förhållande? En av fördomarna om bisexuella att de är översexuella, så visar man det via byte av partner, utan att hetero och homosexuella byter partner lika ofta, har man i viss mån hjälpt till att spä på den fördomen.

Antagande om sexuell läggning utifrån vardagliga situationer är att vår hjärna jobbar via genvägar, dvs med fördomar. Frodo och Sam höll tydligen varandra i händerna rätt mycket (länge sedan jag själv läste böckerna), vilket tydligen tolkats genom ett homofobiskt filter av vissa. När böckerna skrevs var det tydligen inte så märkvärdigt att två killar höll varandra i händerna i England. I vissa delar av Sydostasien är det helt normalt att två killar går hand i hand, men att en killa och en tjej håller varandra i händerna ses som något av en skandal.

Tyvärr inga lösningar för närvarande...
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Lupus Maximus;n76649 said:
Antagande om sexuell läggning utifrån vardagliga situationer är att vår hjärna jobbar via genvägar, dvs med fördomar. Frodo och Sam höll tydligen varandra i händerna rätt mycket (länge sedan jag själv läste böckerna), vilket tydligen tolkats genom ett homofobiskt filter av vissa. När böckerna skrevs var det tydligen inte så märkvärdigt att två killar höll varandra i händerna i England. I vissa delar av Sydostasien är det helt normalt att två killar går hand i hand, men att en killa och en tjej håller varandra i händerna ses som något av en skandal.
.
Håller med om allt Lupus skrev, men måste lägga till en grej här. I vissa delar av världen, t.ex. på många håll i Mellanöstern, är det helt normalt att två män kysser varandra (även på munnen) eller "gnuggar näsor" för att hälsa; det betyder oftast att de står varandra nära, men inte alls nödvändigtvis att de har en sexuell relation!

Asexuella är svåra att beskriva utan att bli övertydlig, det jag kan tänka mig är att man visar personen i en situation där den får en invit, och antingen avvisar den med hänvisning till sin sexualitet eller tydligt visar att de inte har något som helst intresse. Läste också en story nyligen där en asexuell manlig karaktär var ute med sin kvinnliga vän, och en släkting till honom fällde en sur kommentar om "det var ju trevligt att se att du har gett upp det där med att avstå från köttets lustar".

En annan sak jag tycker är svår att visa är faktiskt kärlek mellan kvinnor! Vi är ju mer benägna att kramas, pussas, plocka med varandras hår, ge komplimanger om utseende eller kläder etc. även om det inte finns något sexuellt med i bilden.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Doomhamster;n76656 said:
Asexuella är svåra att beskriva utan att bli övertydlig, det jag kan tänka mig är att man visar personen i en situation där den får en invit, och antingen avvisar den med hänvisning till sin sexualitet eller tydligt visar att de inte har något som helst intresse. Läste också en story nyligen där en asexuell manlig karaktär var ute med sin kvinnliga vän, och en släkting till honom fällde en sur kommentar om "det var ju trevligt att se att du har gett upp det där med att avstå från köttets lustar".
En viktig sak att komma ihåg med asexuella är att de kan ha en romantisk läggning, vilket innebär att även om de inte är intresserad av sex så är de intresserade av en relation.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
w176;n76664 said:
Jag säger att sexualitet handlar delvis om relationer
Fan vad najs de bilderna var. Älskade "changeling"-bilden särskilt.

Mer on topic så tycker jag att ett snyggt sätt att hantera det på kan vara som Anarchclown föreslår, när du har "NPC" beskrivningar, så gör en liten ruta. "Ålder" "Yrke" "Civilstatus" etc. Asexualitet tycker jag representeras väldigt ofta i rollspel, speciellt i fantasy-rollspel, med kyrkor och celibat-löften etc etc.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Lukas;n76690 said:
En viktig sak att komma ihåg med asexuella är att de kan ha en romantisk läggning, vilket innebär att även om de inte är intresserad av sex så är de intresserade av en relation.
Ja, ledsen, det var jag som överförenklade där.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Mundo;n76693 said:
Asexualitet tycker jag representeras väldigt ofta i rollspel, speciellt i fantasy-rollspel, med kyrkor och celibat-löften etc etc.
Just exemplen med kyrkor och löften om celibat får mig att tänka på kyskhetsideal snarare än asexualitet. Precis som med "madonna"-arketypen är väl vitsen snarare att man just har en läggning med sexuella drifter men ska bemästra dem?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Lukas;n76690 said:
En viktig sak att komma ihåg med asexuella är att de kan ha en romantisk läggning, vilket innebär att även om de inte är intresserad av sex så är de intresserade av en relation.
Ja, det är definitivt en aspekt jag är intresserad av att visa upp.

Just nu överväger jag att låta den ena parten i en beskriven relation vara asexuell. Relationen beskrivs i löptext och under "civilstånd", medan "asexuell" bara står inom parentes under civilstånd (på det sätt Anarchclown föreslog). Typ.

Men det börjar kännas som att både bilder och löptext egentligen är dödfödda som bärare av information om asexualitet såvida texten i sig inte handlar om sexualitet specifikt...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
w176;n76664 said:
Jag säger att sexualitet handlar delvis om relationer, och relationer är något man kan visa i bildspråket även om man inte visar något sexuellt. Så fort man har två personer i samma bild försöker man identifiera vad för relation de har med varandra.
Absolut! Samtidigt är bildspråk generellt ganska subtila och medan de saker som kan beskrivas i text utan att nämnas specifikt -- att två personer har en relation och huruvida de är av samma eller olika kön t.ex. -- även kan visas i bild så får jag erkänna att min fantasi sviker mig när jag försöker föreställa mig en bild som, utan att fokusera på det, beskriver att en person är asexuell...

(Eller så är det jag som är dålig på att tolka bilder...)
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Anmärkning om det där med bildspråk: hur användbara bilder är beror lite grann på hur övertydlig man har lust att vara, samt könsförhållandena. Det är ju en gång så att de flesta, när de ser en bild av en man och en kvinna, verkar utgå ifrån att det är ett par - åtminstone så länge de inte verkar aggressiva mot varandra, eller det är stor åldersskillnad t ex.

Samtidigt är det svårare att kommunicera att två män är ett par, om man inte aktivt avbildar dem ömt omslingrade eller gående hand i hand... där är nämligen default för de flesta att "de är vänner" eller "de är bröder" innan man kommer så långt som till "de är gay". Tjejer kan det vara ännu svårare med, för där kan man som jag nämnde ovan avbilda dom kramande varandra eller liknande och det är fortfarande inte tillräckligt tydligt att de är lesbiska...
 

Zimith

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
29
Inte hundra på att det besvarar din fråga men nåt som vore cool är en direkt normkritisk approach, t.ex. att heterosexualitet inte är normeni settingen. Då skulle man först kunna etablera en annan norm (t.ex. homosexualitet) och sen behandla heterosexualitet som avvikande. T.ex. SLP-Anders bor tillsammans med en kvinna (shit!) och det har lett till alla de här bekymren för honom. Att sätta något annat än heterosexualitet som norm i ett spel skulle kunna göras lite i förbifarten, inte som ett stort tema i settingen. Fan vad fräscht det skulle vara! Ett normkritiskt perspektiv skulle såklart med fördel kunna användas i andra sammanhang än sexualitet, t.ex. genus eller funktionsförändring.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
ARGH! Skrev en massa som min dator åt upp!!! Nåja. I kortare version. *suckar*

För det första tänker jag att den uppräknanade informationen som framförallt är med för SL:s skull, inte behöver vara så himla knepig. Punkta bara upp allt du vill ha med så är det klappat och klart.. Ju fler varianter desto bättre. Här behöver du inte heller hålla på att precisera manliga eller kvinnliga partners eller avsaknaden av partner eller förekomsten av tre partners.

Däremot, för det andra. Det jag tänker att du behöver tänka på är hur du utformar den text som syftar till att presentera aktuell NPC för rollpersonerna. Jag tänker att det finns väldigt få personer därute som presenterar sig med namn och sexuell läggning för någon och jag tvivlar på att RP kan _se_ på NPC vilken läggning hen har.

En "skönlitterär", berättande text som ska beskriva en persons sexuella preferenser gör det bäst genom att påvisa inre monolog eller aktiva handlingar och faktiska uttalanden. Inte "Charlie är heterosexuell, har har varit gift med Anna i tre år" utan snarare "Charlie vrider lite drömmande på sin vigselring och säger: Jag och Anna har varit gifta i tre år idag...."

Så, konklusion. För SL:s ögon kan det för min del vara lite sterilt och uppunktat, det gör inget, samma sak gäller om det skulle vara löpande informativ text som är avsedd att ge en bekgrund och tips på hur NPC ska gestaltas.
Däremot bör text som är avsedd att använda för spelarnas ögon eller öron beskriva NPC:s sexuella läggning på ett naturligt sätt, gärna utan att faktiskt använda _ordet_ för läggningen direkt i berättande text.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag tänker att det kan vara mäktigt att inte ha med det som en parameter alls. Då kommer det antingen aldrig att komma upp - vilket funkar utmärkt - eller så kommer det till ytan någon gång att spelarna gjort antaganden, och det kan man säkert lära sig en del av. Typ "intressant att du alltid tänkt på X som caucasian, i mitt huvud är han asiat, undrar varför?"

Vad gäller asexualitet tänker jag att massor av hjältar i serier är asexuella. Mina favoriter Dana och Fox i Arkiv X till exempel. Ingen har tid för en partner, eller ens ett privatliv, och det är bara en del av vilka de är.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Zimith;n76772 said:
Inte hundra på att det besvarar din fråga men nåt som vore cool är en direkt normkritisk approach, t.ex. att heterosexualitet inte är normeni settingen. Då skulle man först kunna etablera en annan norm (t.ex. homosexualitet) och sen behandla heterosexualitet som avvikande. T.ex. SLP-Anders bor tillsammans med en kvinna (shit!) och det har lett till alla de här bekymren för honom. Att sätta något annat än heterosexualitet som norm i ett spel skulle kunna göras lite i förbifarten, inte som ett stort tema i settingen. Fan vad fräscht det skulle vara! Ett normkritiskt perspektiv skulle såklart med fördel kunna användas i andra sammanhang än sexualitet, t.ex. genus eller funktionsförändring.
Jag gillar det här! Extremt mycket. Tänk, en värld där folk lever i asexuella relationer som norm, och så är det en avvikande som alltid tänker på sex, och känner sig skyldig och fel, och så hens partner: "men sluta vara så äcklig, varför är du så, har det hänt dig nånting i barndomen, ta dig samman lite nu, måste du förstöra allt, kanske du borde gå i behandling..."
Helt underbart att bara få se det en gång.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
MattiasLejbrink;n76779 said:
Jag tänker att det kan vara mäktigt att inte ha med det som en parameter alls. Då kommer det antingen aldrig att komma upp - vilket funkar utmärkt - eller så kommer det till ytan någon gång att spelarna gjort antaganden, och det kan man säkert lära sig en del av. Typ "intressant att du alltid tänkt på X som caucasian, i mitt huvud är han asiat, undrar varför?"
Vi vet vad som händer när det inte är en parameter -- (i princip) alla som inte uttryckligen beskrivs på annat sätt blir heterosexuella, vita etc. Normen, helt enkelt.

MattiasLejbrink;n76779 said:
Vad gäller asexualitet tänker jag att massor av hjältar i serier är asexuella. Mina favoriter Dana och Fox i Arkiv X till exempel. Ingen har tid för en partner, eller ens ett privatliv, och det är bara en del av vilka de är.
Det finns i mina ögon exakt ingenting som tyder på att någon av dem är asexuell egentligen. "Inte har tid" eller "nedprioriterar" betyder ju inte "blir inte sexuellt attraherad"...
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
krank;n76784 said:
Det finns i mina ögon exakt ingenting som tyder på att någon av dem är asexuell egentligen. "Inte har tid" eller "nedprioriterar" betyder ju inte "blir inte sexuellt attraherad"...
Jag skulle just säga, för mig verkar det vara rätt mycket sexuell spänning mellan Dana och Fox. Det är mer en fråga av "att avstå" i deras fall. Men så kan man ju uppleva och interpretera sånt jätte olika.
 
Top