Nekromanti Replays?

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag försökte skriva ett inlägg om det här igår, men det gick tydligen förlorat i cyberdatakortet. I korthet undrar jag om det här japanska fenomenet som kallas för replays.

Det är, vad jag förstår, publicerade (i böcker och tidningar) transkriberingar av rollspelskampanjer, kompletta med tärningsslag, regelkommentarer och spelledartips i allmänhet. Dessa är, eller har varit, ganska populära, även bland sådana som inte spelar själva. Record of the Lodoss War började visst som en sådan.

Jag tycker det verkar ganska ballt, och eftersom jag har mer lästid än speltid vore det en kul grej att lägga pengar på. Men finns det här fenomenet alls utanför japan? Finns det ens där fortfarande?

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett något liknande på t.ex. SF Bokhandeln eller så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,860
Location
Göteborg
Jag tycker att det verkar aptråkigt, tyvärr.

Däremot har jag en hel del glädje av actual play-audio. Det är ett fenomen som jag gärna skulle se spridning av till Sverige. Kolla även in The Game Master Show för sjyssta AP-filer om diverse spel.

//Genesis har lekt med tanken att göra ett rollspel som bara finns i audioformat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, jag ska kolla in actual play-audio, jag har en Polaris-kampanj nedladdad som jag ska lyssna på. Fast hur man kan gilla actual play-audio, men inte transkriberingar av exakt samma sak, är lite märkligt. Gillar du inte att läsa?

Hur som helst, jag har alltid gillat såna där spelexempel som de hade med i rollspelen förr. Nobilis har det absolut bästa någonsin, det som är på flera sidor, men även svenska MERP/SRR hade ett som var väldigt trevligt. Vad jag föreställer mig är att Replays är sådana, fast hela kampanjer.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag lyssnade lite på audio-länkarna, men det blev alldeles för segt med alla pauser och "ehm" "öhm" "well"...

Transkriberingar lät betydligt bättre, och jag har en tendens att föredra att läsa framför att höra/se. Det är lättare att ta till sig information så för mig.
Vart kan man hitta sånt på nätet?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,860
Location
Göteborg
Fast hur man kan gilla actual play-audio, men inte transkriberingar av exakt samma sak, är lite märkligt. Gillar du inte att läsa?
Grejen är att väldigt mycket av det som händer runt rollspelsbordet har att göra med tonfall, skratt, småkommentarer och liknande. Jag gillar att läsa, men jag tycker att en text bör vara genomtänkt och planerad. En rollspelssession lämpar sig inte särskilt väl till att skrivas ned, då rollspel är väldigt oralt till sin natur (vilket även är anledningen till att jag inte är så förtjust i rollspelsböcker). När man spelar in ljudet får man dock en helt annan upplevelse. Dessutom kan man lyssna medan man gör något helt annat samtidigt (som att jobba).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att genomtänkta krönikor, som belyser höjdpunkter och problem, är bra mycket mer givande än en lång och segdragen inspelning av ett spelmöte. Eller en transkribering av samma spelmöte för den delen. Dessutom vet jag vilket otacksamt slit det är att transkribera inspelningar, efter åtskilliga uppsatser och kvalitativa intervjuer.

Skulle någon lyssna på våra spelmöten - framdrivna av för mycket pizza, allmän trötthet och dåliga skämt - så skulle vi framstå som (ännu) mer vansinniga än vad vi faktiskt är. För att inte tala om politiskt inkorrekta och barnsliga. :gremgrin:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,860
Location
Göteborg
Jag tycker att genomtänkta krönikor, som belyser höjdpunkter och problem, är bra mycket mer givande än en lång och segdragen inspelning av ett spelmöte.
Jag har inte mycket glädje av en genomtänkt krönika, faktiskt. Då läser jag hellre en bok. Jag lyssnar på AP-audio av två anledningar:

* För att lära mig nya tricks i spelandet/spelledandet
* För att få reda på hur ett spel jag funderar på att skaffa funkar.

Bägge dessa punkter får jag ut mycket enklare genom att lyssna på ett spelmöteän genom att läsa igenom en sammanfattning. Dessutom, som sagt, så kan jag lyssna och göra annat samtidigt, medan att läsa och göra annat är betydligt svårare.

Men "to each his own", som man säger.
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Jag är också en fan av de spelexempel du beskriver. Jag satt faktiskt idag och läste det gamla spelexemplet i första utgåvan av AD&D. :gremlaugh:

Jag har aldrig hört talas om "Replays" fenomenet, men det låter som det skulle kunna vara intressant. Dock så skulle "replays" på japanska inte vara av något värde för min egen del.

Jag gillar både väl skrivna spelkrönikor och ljud/videoinspelningar av rollspelsomgångar. Det är väldigt få ljudinspelningar som är bra redigerade och det kan bli minst sagt lite plågsamt att lyssna på folks olater och interna skämt. Det bästa exemplet, i min mening, på en riktigt bra MP3 version är DreadCast.

Mors,

Jocke
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej, tydligen är det här fenomenet, tråkigt nog, helt obekant utanför Japan.
 
Top