Nekromanti Renomesnyltning

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Jag har tittat en längre tid på all kritik om nya DODv6 och funderat en hel del... varför tycker folk att det är dåligt... Jag gillar det inte men flera av de delar jag inte gillar har jag med i egna spel eller spel av andra tillverkare som jag gjärna spelar....

Problemet är att det inte är drakar längre. Det finns sådan liten gemensam regelgrund mellan utgåvorna att det inte finns några själ attt använda sig namnet drakar och demoner. Om de använt sig av Ereb, visst då hade varit förståligt eller en ny värld men med regler som åtminstånde påmint om gamla drakar visst men när reglerna i princip är helt omgjorda och världen ny kvarstår bara ett faktum: Renomesnyltning.

And
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Tänk på att RiotMinds inte utgivit några produkter ännu. Skall du jämställa det kan du endast räkna med grundreglerna till EDD eller D&D 91

Bättre delar av nya D&D.
1. Känslan. Jag känner mer när jag läser den nya upplagan. Den är mer sagobetonad. Hårdpärmen är underbar och Bonners utsida är suverän..
2. Magisystemet. Avsevärt bättre men det krävs ytterligare lite finslipning. Dessutom saknar jag lite mäktigare besvärjelser (typ Rolemaster) och skulle delat upp det tydligare mellan de båda magidelarna.

Blandade känslor
1. Jag gillar inte yrkesnivåer. Men kommer säkert göra det tillslut.

Nackdelar:
Bättre KP med högre yrkesnivå??? Mja, inte min grej. Men kanske även detta kan ändras?? Jag menar en hjälte är en hjälte och skall inte bli dödad av en knivrispa eller av en klåpare till tonårig bondson.. Här blir det en kamp mellan de bästa tillslut och karaktärerna kanske inte ens behöver skada de små kryp som står i deras väg...
2. Yrkesbegränsningar.

Det är vad jag kommer på nu.

Illustrationerna är ok. Även om jag skulle valt mer detaljerade illustrationer.

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Smaug

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
25
Hej

Jag har inte varit inloggad tidigare men läst de senaste månadernas inlägg i debatten. Som gammal spelare av Drakar och Demoner (dock inte nu på grund av flera orsaker, tidsbrist bland annat) så har debatten mellan det gamla och det nya intresserat mig. Därav följande inlägg:

Även om nya Drakar och Demoner inte har mer än namnet gemensamt med de äldre versionerna (vilket jag dock tycker att det helt klart har) så är det ändå inte renommésnyltning, då RiotMinds äger namnet Drakar och Demoner. De kan i princip använda namnet till vilken produkt som helst. Renommésnyltning är det bara om man åker snålskjuts på någon annans varumärke.

/Smaug
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Jag tror du fattade min poäng ändå?

Visst, renomesnyltning inebär givetvis att man inte äger namnet.... falsk varudeklaration då eller nåt.... (du tror att du köper ketchup men får senap...)

And
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
????

Jag har aldrig uttalat mig om ifall spelet är bra eller dåligt... bara att det inte har något att göra med det namn som sitter på produkten.....

And
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: ????

Jag har aldrig uttalat mig om ifall spelet är bra eller dåligt... bara att det inte har något att göra med det namn som sitter på produkten.....

Nu tar du väl i? Bägge är ju rollspel, det är ju inte så att de lanserat Drakar och Demoner - klädkollektionen. Om man jämför DoD från 82 med Chronopia så är skillnaderna också väldigt stora, somliga kallar det visst produktutveckling...

/Azagthoth
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Skratt, hjärtligt :)

Jo, men det är väll knappast 82:an som det är känt för men visst Touche jag ger mig... :)

And
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Jag tror du fattade min poäng ändå?

Falsk varudeklaration MOHA! Mycket lustigt!

Sant, sant!
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
DoD6 kanske inte är så himla bra som man hoppats på men det är bra att spelet lever vidare och utvecklas. Nu ska nån bara ta o börja producera kult saker igen så är jag lycklig.

Walk softly and carry a big stick.
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Eller så kan man göra som jag och spela Chronopia (endel)

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag tror du fattade min poäng ändå?

Som om man skulle köpa ett DoD och få ett Kult =)

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
1. Känslan. Jag känner mer när jag läser den nya upplagan. Den är mer sagobetonad. Hårdpärmen är underbar och Bonners utsida är suverän..

Numera kan man faktiskt slå ihjäl en drake utan att dö som sankt Göran gjorde. En sann hjälte....

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 
Top