Renfield - vad ska man tycka???

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Alltså, jag blir tokig på trailersarna till nya filmen Renfield! En film om Draculas tjänare, det är en rätt bra idé tycker jag! Men vad ska man egentligen tycka utefter de trailers man sett? Å ena sidan verkar Renfield vara en snygg hunk, vilket bådar illa. Å andra sidan verkar filmen vara sjukt morbid och blodig, vilket bådar gott! Men gör Nicolas Cage århundradets märkligaste rolltolkning av Dracula vilket andas kalkon! Å andra sidan liknar han faktiskt på något sett både Bela Lugosis och Christopher Lees tolkningar av Dracula vilket bådar gott! Men hela filmen verkar så otroligt märklig, men samtidigt kan ju det göra den intressant eller i alla fall underhållande på ett morbidt sätt. Alltså jag vet verkligen inte vad jag ska tänka eller tycka om detta! Vad säger ni? Vad kan man förvänta sig av denna märkliga film egentligen?



 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Är det en film? Jag trodde det var en serie! Mycket mer skeptik om det är en film =(
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Nicholas Hoult är inte främmande för att vara med i knas-filmer som Warm Bodies och Fury Road.

Nicolas Cage är knas och verkar få släppa fritt sitt knasande.

Filmen kommer att vara knas, antagligen på bästa sätt.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Attans. Upplägget kändes perfekt för att Vamp-Cage dyker upp, är batshit crazy och ställer till problem i fem minuter, och sen får vi följa Hoult-field under typ 35 minuter när de försöker städa upp allt.

Nu undviker jag ju trailers, eftersom jag tycker de spoilar allt det roliga och bar alämnar kvar det tråkiga att "upptäcka" när man väl ser en film/serie, men jag tänker att det ändå kan bli rätt bra så länge de har förstånd nog att minimera Vamp-Cages tid på skärmen. Helt fria tyglar, men med extrem tidsbegränsning tror kommer låta Cage brilljera. Men det här är antagligen ett fall där jag skulle säga att "less is more".
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Det är skräckkomedi som låter Nicolas Cage ta ut svängarna och verkligen tugga på sceneriet (ett genomgående tema för alla bra Nicolas Cage filmer) och Nicholas Hoult får vara kombinationen av snygg och något korkad comic relief (vilket han är bra på. Som i t.ex. The Great).

Det är kort sagt det bästa sättet att använda Nicolas Cage och Nicholas Hoult för det maximala värdet av ekvationen "Nic₁ x Nic₂".
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Nicolas Cage har ju redan spelar en knasig "vampyr" i Vampire's Kiss. Undrar om han kan slå den galna rollen..
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,055
Jag kallade det för "underhållande nonsens" i Filmklubben-tråden, och absolut hela filmen bärs upp av att Nicolas Cage spelar över så mycket han bara kan, vilket inte är litet.

Jag uppskattade också att huvudpersonerna är genremedvetna. Och att det finns filmer som faktiskt får vara 90 minuter fortfarande, för den hade blivit olidlig med en timme till.

Hoppas också att ni såg blinkningen att Rebeccca är "Rebecca Quincy", och att hennes pappa hette Morris Quincey, alltså referens till Quincey Morris i originalet.

3-/5, se den när du har tråkigt och inget bättre för dig.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Rotten tomatoes ägs av några filmbolag och har tidigare ertappats med att fila lite på siffrorna.

Så man bör nog ta det med en nypa salt.
//EvilSpook
Sen förstår inte de flesta filmkritiker Nic Cage. Enligt de flesta filmkritiker är Nicolas Cage en dålig skådespelare när han egentligen är en väldigt speciell skådespelare som har sina egna (väldigt icke-Hollywoodiga) idéer om hur man spelar en karaktär och vad skådespeleri går ut på. Det fungerar inte alltid, men när det fungerar så är resultatet alldeles alldeles underbart.
Renfield är inte Nic Cage när han är som bäst, men för Renfields något absurdistiska take på Dracula-myten så är det en helt okej insats.

Renfields svagheter är att manus, regi och Nichoulas Hoult alla stapplar lite vid olika tillfällen. Det gör det till en helt okej film, men inte ett mästerverk
 
Last edited:
Top