Nekromanti Renässansmusik?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Det finns en hel jäkla del där ute. Om jag var du och hade Spotify skulle jag börja med att kolla in några plattor som Jordi Savall har varit med och gjort och se om det är nåt med rätt stämning som dyker upp, för då hade jag vetat att det är hög artistisk ambition inblandad.

Ett par kompositörer som kan vara värda att spana in är Guillaume Dufay, Thomas Tallis och Palestrina (det är väl kändisen i sammanhanget).

Jag har tipsat om den del plattor med tidig musik på Nor Bannog om du vill ha lite mer specifika tips.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Musiken till Assassin's Creed 2, Brotherhood och Revelations skulle jag nog säga utav Jesper Kyd. Du får väl lyssna och välja dem som låter mest passande för jag tror inte alla är renässans aktiga eller medeltida musiken från första Assassin's Creed är nog också värt att kolla upp
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
En personlig favorit är Blackmore's Night, gitarristen från Deep Purple, som tröttnade på hårdrock, och började spela folkmusik.
Sen, beroende på om man hittar någonting som passar situationen, Falconer (mer åt medeltid-hållet), eller Ensiferum, Eluviete, Finntroll, och alla dessa Folkmetal banden, som ofta går åt det metal falliga hållet, så kanske inte så passande i de flesta sammanhang, Men många av dem har låtar som är instrumentala, unplugged, eller bara i allmänhet mer autentiska.
Malukha, som sjöng ett par låtar från Skyrim, och blev Viral på youtube för ett tag sen, kan du ju undersöka. Jag tror att hon har gjort fler projekt inom folkmusik genren, men också där går det nog lite mer år tidig medeltid än renässans.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Europa Universalis II spelar hela tiden tidsenlig musik.
Under renässansen spelas:

Namn (Kompositör):
O Rosa Bella (Dunstable, John)
Todos los bienes (del Encina, Juan)
Mit Lust (Senfl, Ludwigca)
Glogauer Liederbuch/Der Sonnen Glanz (anonym. ca. 1480)
Falalalan (anonym. ca. 1500)
Triste España (del Encina, Juan)
Ain Spaniyelischer hoff dantz (Judenkönig, Hans)
Danza alta, sobre la Spagna (de la Torre, Francisco)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Hittade favoritversion på en av Guillaume Dufays låtar på YouTube:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/22_9dU2ZXTU"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/22_9dU2ZXTU" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Den här finns med på samlingen The Complete Secular Music som alltså bara är en drös med Dufay-grejer. Mest stämsång a capella som här, men ett par instrumentala bitar också. Har för mig det var med ett par riktigt coola men riktigt korta orgelbitar bland annat.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Sök på madrigaler, eller vad det nu heter på engelska, så lär du få många träffar!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Här är några tips. Vissa är renässans och vissa medeltida..

Les Haulz et les Bas
Joculatores Upsalienses
Falsobordone - Fikon, fiddlor och finlir
Falsobordone - Cantigas de Santa Maria
Mediaeval Baebes - Salva Nos
Mediaeval Baebes - The Huntress

Sedan har skivbolaget Naxos en hel del saker i en serie som heter Early music. En fördel med dem är att de skivorna är relativt billiga.

Har mer om så skulle behövas.

/Ulfgeir
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Hmm, en hel del bra tips har redan getts - men jag kan så klart inte hålla mig från att rekommendera en egen spellista på Youtube.

Kvaliten är dessvärre inte alltid jättebra, och listan är lite slumpmässig. (Innehåller kanske lite mer medeltid än renässans...) Och tillkom egentligen bara som ersättning när jag inte hade ordinarie musik med mig - men den har ju också fördelen av att vara en provkarta. :gremsmile:

http://www.youtube.com/playlist?list=PL640FEAB61D1C9C59

(Och sen att det råkar förekomma typ tio versioner av "Bache bene veniens" - man kan faktiskt inte ha FÖR många!)
 
Top