Nekromanti remakes

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
kom att tänka på en sak angående remakes av filmer nu när en "directors cut" av exorcisten gått upp på biograferna runt om i vår lilla värld.
jag tror faktiskt inte att remakes är en så bra idé rent kulturhistoriskt i ett längre perspektiv för att det ger en felaktig bild av hur man gjorde filmer förr genom att lägga till en massa
bortredigerat material och digitala effekter.
skulle vi tex vilja att man färglade alla svartvita filmer från 40-talet bara för att göra dem snyggare?
då skulle ju de flesta snart inte veta om att det överhuvudtaget funnits svartvit film(?).
en bit av magin från orginal star wars gick förlorad när man la in alla nya specialeffeker i special edition.
om man jämför med en tavla, låt oss säga Mona Lisa, den har ju förfallit en del de senaste 500 åren och da vinci själv har målat om vissa detaljer i den , skulle någon då kunna tänka sig att piffa upp den genom att måla dit pelarna i bakgunden mm som da vinci själv tog bort, men som man idag då tycker borde synas för att de finns där i tavlan bakom lager av färg?
visserligen är det helt okej att restaurera gamla filmer vars kvalitet rent bildmässig och ljusmässigt börjat förfalla kraftigt pga att de förvaras på gammal skör film, så att man överhuvudtaget ska kunna se filmen om 20år, vilket jag tror var grundidén med att göra om A New Hope.
men att directors cut alltid skulle göra en film bättre håller jag inte med om. en film är ett stort projekt och det är svårt för en person att få den att bli bra. därför finns studiosystemet i USA. det är inte bara regissören som bestämmer hur filmen ska bli, utan främst producenten och filmbolaget. det är därför de får oscarn för bästa film.
sen är väl det inte en riktig "directors cut" av exorcisten, utan manusförfattarens directors cut...

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nu är inte Excorsisten nåt bra exempel då det är det ursprungliga filmen som visas. Från början var Excorsisten så hemsk att de gjorde om den som den film vi känner. Nu visas den ursprungliga filmen som gjordes för 27 år sen.

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
sen är ju den baserad på en bok osv, men faktum är att man kan släppa gamla filmer med ytterliggare gammalt material som man redigerat bort. tex i A new hope finns det fler scener med luke på tatoine där han bla hänger med sina polare.
men för att berätta en bra och sammanhängande historia måste man ibland ta bort vissa scener och tagningar för att det inte ska bli så rörigt eller låndraget.
slut på filmer brukar vara ett kämsligt kapitel i hollywood. man vissar filmen i flera olika versioner för testpubliker tills testpubliken har blivit nöjd. oftast är det slutet som ändras mest.
frågan kan då uppstå vad som är den egentliga och mest riktiga versionen.
nånstans måste nog skaparna ändå stå för den versionen som släpps på bio.
det kan uppstå en viss förrvirring för oss åskådare med olika versioner av filmer (och allt annat också). tar man exemplet bladerunner så kan man ju fundera på om man ska utesluta det lyckliga slutet från "orginalet", i sin uppfattning om filmen, eftersom det slutet inte finns med i directors cut.
om jag skulle skriva en biografi över harrison fords roll (ja jag har hjärnsläpp just nu...)så skulle jag nog vilja ta med att han är skild, men denna "fakta" stöder inte directors cut, då overvoicen inte finns med. alltså kan jag inte ta med det eller?
jag som brukar roa mig med att måla skulle inte kunna ta en målning som jag gjorde för ett år sen och nu helt enkelt måla om den för att den skulle se snyggare ut eftersom jag har bättre teknik idag.
så jag tycker bara att det är ett moralisktdilemma om man ska trixa med det gamla. självklart kan det vara bra också. det är en balansgång som med så mycket annat.
antagligen är det bara jag som är kinkig...
sen tror jag att det mest är möjligheten till större plånböcker som ligger bakom vissa nyutgåvor :)

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Själv tycker jag det är befogat om det är originalskaparen som gör det men ibland kan andra göra remakes som är bättre än originalet. Musikindustrin är ett bevis på detta även om mycket också blir sämre givetvis.

När det gäller diverse Director's Cut tycker jag att de har samma rätt till att ge ut sin egen version om de vill det eftersom andra slut brukar vara filmbolagens vilja snarare än regissörens kreativa.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Knedel

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
17
nja, det är faktiskt ett par nya scener med i den, däribland ett nytt slut, som jag tor har spelats in för just dir. cut.

så ett så dåligt exempel är det nog inte

"Lo Wang sez: do not block rockets with your head!!!"
 

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
men det är ju fler som gör en film, ska man släppa manusförfattarens version också. det finns exempel på filmer som orginalförfattaren hatat.
och sen finns det ju skådisar som kanske inte tycker att deras insatts framhävs tillräckligt, ska de också få släppa en egen version??
däremot är jag emot cencur.

MVH/Sol
http://www.angelfire.com/art/heartcomics
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja varför skulle man inte kunna göra det? Finns bara pengarna så är det väl fullt tillåtet. Tänk att till exempel en rollspelskampanj är en remake av en setting. Det finns den officella varianten och amn kan köra de officiella äventyren och låta allt vara som det står i de officiella källorna eller så kan man ändra det man känner för.



Daniel "Warduke" Schenström
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
För något år sedan tror jag det var nu så gick det ett program om film på någon svensk TV-kanal tror jag det var. I vilket fall så visade de där ett alternativt slut på T2. Istället för den vägen som försvinner ut mot mörkret och en osäker framtid så tog det hela en mycket lyckligare vändning kan jag säga... Förbjude att det någonsin kommer en "director's cut" med det slutet.
Vad gäller T2 så har vi förstås också de totalt meningslösa bortklippningarna speciellt i slutet av filmen, men de är en annan femma...

För övrigt tror jag att ge ut "director's cut", minst lika ofta som det är regissörens vilja, är ett sätt för filmbolagen att mjölka ut ännu några kronor ur sina guldkor. Mot sådant måste man vara misstänksam...

/Hans
 

Adde_UBBT

Veteran
Joined
6 Apr 2001
Messages
12
Location
Skoghall (värmland)
Det "nya" slutet är det slut som det egentligen skulle vara.
Det är alltså inte en nyinspelning, och därför är filmen inte en remake, och därför var det ett dålig exempel.

Arg och farlig spelledare.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det var det jag försökte injektera...insiminera...öh...det var det jag menade!!!

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 
Top