Remakes som borde göras

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Under min läsning av tråden om remakes av Red Sonja och The Crow började jag fundera på när remakes egentligen är befogat. Själv tycker jag att många remakes ofta är rätt onödiga då det ofta görs om filmer som redan är väldigt bra. Ibland kan remaken tillföra något nytt tematiskt som gör filmen sevärd (Scarface är ett bra exempel på detta) men ofta tycker jag att det liksom inte tillförs något vilket gör remaken onödig.

Detta fick mig dock att fundera på vilka filmer därute som faktiskt skulle må bra av en remake. Filmer som har stor potential men där något i utförandet gjorde att det inte nådde ända fram. Exempel på detta är enligt mig:

Event Horizon: En skräckfilm om ett rymdskepp som åker igenom ett svart hål till helvetet har all potential i världen att bli hur läskig som helst! Dock märkte jag efter en omtitt att det är mycket som skavet här (även om jag älskade filmen när jag var tonåring). Stereotypa karaktärer, barnslig design, dåliga effekter och ett urballat slut drar ner den här filmen. Hade gärna sett en remake, mer "vuxen" med mer komplexa karaktärer. Och hard science, så att man liksom luras att tro att det skulle kunna inträffa!

Spawn: Älskar serietidningarna om helvetesynglet i New Yorks gränder! Filmen var dock inte särskilt bra. Skulle gärna se en gritty remake som hämtar inspiration från 90-talet, gärna filmer som Seven och annan post-noir. Kanske med Billy Kincaid som skurk.

The undying monster och The uninvited: Dessa gamla skräckpärlor är alldeles fantastiska filmer! Så varför göra om dem? Jo, alldeles för få personer känner till dem! Många remakes gör ju om bra filmer som alla redan känner till och har sett vilket känns lite meningslöst. Dessa filmer har handlat alldeles för mycket i skymundan och remakes skulle kanske kunna göra att folk även får upp ögonen för originalen!

Så, vilka remakes tycker ni är värda att göra, och varför?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag är ju generellt positiv till alla former av remakes, reboots och reimaginings… Men om jag skulle säga något specifikt?

Det är väl att svära i kyrkan, men jag skulle gärna se en ny 2001: A Space Odyssey. Den gamla är bra, men jag skulle gärna se en ny version också. Inte istället för – också.

God's Army skulle jag gärna se en upphottad version av. Den filmserien verkar ju annars ha körts i marken, men det vore kul att se en rejäl reboot.

Den Oändiga Historien skulle kunna göras riktigt cool med moderna effekter. De i den gamla filmen kan ju mest beskrivas, generöst, med "bra för sin tid".



Spawn: Älskar serietidningarna om helvetesynglet i New Yorks gränder!
Har du läst dem på sistone? =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag vill ha en ny Maximum Overdrive! Jag vill ha den i eran av att vi vet att global uppvärmning kommer döda oss alla!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Den Oändiga Historien skulle kunna göras riktigt cool med moderna effekter. De i den gamla filmen kan ju mest beskrivas, generöst, med "bra för sin tid".
Åh, den glömde jag! Självklart borde det komma en remake på denna! Den första filmen är bra men täcker ju bara halva boken.

Har du läst dem på sistone? =)
Nej, slutade läsa tidigt 2000-tal mitt i mån story som jag vill minnas involverade nåt skrin från Japan. Hur de är idag har jag ingen aning om. Min kärlek till Spawn avser tidiga Spawn, mitten av 90-talet till tidigt 2000-tal. Är det uselt idag?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
He-man and the masters of the universe.

Jag hade velat se en BRA live action version av he-man , visst finns det en viss barndoms nostalgi för he-man med vår svenske blonde beef-cake Dolph Lundgren men bra skulle jag dra mig ifrån att säga att filmen är.

Finns ju flera nutida muskelmänn som skulle kunna spela he-man så som the rock , John Cena , Jason momoa
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Nej, slutade läsa tidigt 2000-tal mitt i mån story som jag vill minnas involverade nåt skrin från Japan. Hur de är idag har jag ingen aning om. Min kärlek till Spawn avser tidiga Spawn, mitten av 90-talet till tidigt 2000-tal. Är det uselt idag?
Jag läste ett samlingsalbum av de första numren för ett tag sedan. Vi kan väl säga att jag… inte blev lika imponerad som jag var när serien först publicerades. Jag mindes Spawn som cool, snyggt tecknad, och mörk. Vad jag möttes av var spretigt, överdrivet edgy och framför allt med en ständig känsla av att författaren helt saknade någon form av plan utan bara hittade på saker ett nummer i taget… =)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag läste ett samlingsalbum av de första numren för ett tag sedan. Vi kan väl säga att jag… inte blev lika imponerad som jag var när serien först publicerades. Jag mindes Spawn som cool, snyggt tecknad, och mörk. Vad jag möttes av var spretigt, överdrivet edgy och framför allt med en ständig känsla av att författaren helt saknade någon form av plan utan bara hittade på saker ett nummer i taget… =)
Ah sorry, jag missuppfattade. Jag trodde du menade om jag läst de nya numren? De gamla numren läser jag då och då, har alla utom ett sparade sen min ungdoms dagar. De är verkligen en produkt av sin tid, sådär töntigt edgy som saker var på 90-talet, då allt skulle vara så himla mörkt och deppigt. Och storyn känns absolut påhittad allt eftersom. Men jag gillar det! Är helt klart färgad av nostalgi men jag kan inte komma mig för att tycka illa om det! Få grejer har format min ungdom så mycket som Spawn gjorde, det är däruppe tillsammans med Sagan om Ringen, Rollspel, Wheel of Time och Matrix. Jag skrev faktiskt en synopsis till en trilogi av fan-manus till Spawn för kanske tio år sedan, skulle man bara följa dessa är jag säker på att en remake skulle bli bra 😂
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag har alltid älskat filmen Logan's Run men skulle gärna se en uppdatering av dess lite ostiga sjuttiotalseffekter.
Har varit snack om att göra en remake på den senaste 10 åren. Vet att jag läste någon uppdatering om läget för ett tag edan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Polisskolan.
Intressant! Jag satt faktiskt uppe sent för någon dag sedan och grubblade på hur det skulle vara möjligt att göra en remake på första Polisskolan idag. Jag mindes den bara som en dum komedi, men den tar ju faktiskt upp vissa allvarliga ämnen som är högaktuella idag, typ rasism inom poliskåren, mobbing, toxic masculinity etc. Sen att den kanske inte gör detta på ett helt klockrent sätt må så vara (samt att den med dagens mått mätt får sägas vara homofobisk, sexistisk och dessutom skildrar ett sexuellt övergrepp som någonting hysteriskt kul) men det var rätt intressant att grubbla på hur man skulle kunna göra en remake och behandla filmens seriösa teman lite bättre.
 
Top