Nekromanti Reliker?

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Hej!

Jag har en liten fråga angående reliker.
Eftersom jag inte har "Religioner Gudarnas Kamp" så kan jag inte kolla om detta finns behandlat. Och efter allt skriveri om hur kass den är så vill jag inte heller köpa den :p

Men finns det nån/några religioner som använder sig av Heliga reliker inom sin tro? Typ som Kristendomen med den Heliga Graalen etc.
Jag sitter nämnligen med en Kampanj idé men vet inte vilken religion som skulle lämpa sig bäst. Nån som har nån idé?

Tack!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Reliker!

Först och främst: Religioner och Gudar är INTE kass! Köp den om du får tag i den, för den innehåller faktiskt rätt mycket bra och användbara prylar (som detta med reliker, till exempel).

I stort sett alla religioner har reliker och de skiljer ganska mycket från religion till religion. Det är lätt att förstå vissa - till exempel föremål som Ljusbäraren använde är helt naturligt reliker inom Daak-kyrkan. Andra är lite klurigare som vissa spindelben som Arachnas Folk ser som heliga reliker.

Hoppas detta hjälper LITE i alla fall.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Reliker!

Hmm ok. Jag hade tänkt nåt i stil med ett speciellt Draköga som skulle komma ifrån en gammal legendarisk drakskröna.
Men jag vill fan inte blanda in en massa Tokon...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Reliker!

Reliker är inte så ovanligt i Eon.
De flesta kommer från synnerligen religiösa människor som inte lyckades bli gudar själva.

Men köp Religioner iallafall. BIlderna är dåliga, och den är mest en uppradning av olika underliga religioner som alla är mer eller mindre sekter egentligen, men det är trevlig information som känns bra att ha.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det har sagt arton miljarder gånger, och nu säger jag det igen.

Do what you will shall be the whole of the law.

Vill du ha en relik med magiska förmågor i ditt Mundana så utforma den på et sätt som passar just ditt scenario, med dina idé- och känslovärldar.

Behöver du inspiration rekommenderar jag forumet och absolut inte Religioner, som är fantastiskt fantasilös bok.

- Lycan
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Hehe jo jag vet jag brukar strunta i vad som finns i böcker angående vissa saker. Men om jag ska utforma en kampanj så vore det nice om det fanns lite belägg för det som jag tänkt.

Annars så gör jag som jag vill ändå, som jag brukar :gremwink:
Det är ju det som är det mysiga med rollspel...finns inga regler, bara riktlinjer :gremwink:

Tack ändå! :gremlaugh:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Om du vill ha en helig graal som den i Kristendom så är det väl bara att göra en helig graal för Daaktron. Han har ju fett många helgon så nån måste druckit ur ett värdelöst kalk. Annars finns massa häftiga religoner som Azargars barn eller nåt som är ashäftiga och dem har en massa prylar som man kan kalla reliker.

/DarkMystic skär upp sin bröstkorg nån gång ibland...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Legenden om Drakögat

Hmm ok. Jag hade tänkt nåt i stil med ett speciellt Draköga som skulle komma ifrån en gammal legendarisk drakskröna.
Men jag vill fan inte blanda in en massa Tokon...
Kör på draktron som den praktiserades i gamla coliniska imperiet istället då. Där dyrkades ju också drakarna som gudomliga väsen. Lite vatten på kvarnhjulet:

"Legenden om Drakens öga

Legenderna säger att i tidernas begynnelse då endast mörkrer och ondskefulla väsen härskade, så anlände de första drakarna till världen. Med sin mäktiga eld jagade de världens alla demoner på flykt utom en, en demonfurste, som var den allra mäktigaste. En efter en föll de för demonfursten och det det nytända hoppet såg förlorat ut, tills en av dem, en svart drake vars namn sägs ha varit Vermithrax, lyckades utdela ett dödande bett. Demonfursten dog men i sin dödskamp så slog han ut med sina klor och slet ögat ur Vermithraxs ena ögonhåla. De som bevittnat händelsen, de som senare kom att bli drakarnas prästerskap, tog hand om ögat och inneslöt det i en stor ädelsten. Ögat sades vara förtrollat med drakens magiska krafter, det sades bland annat att det kunde skydda mot mörkrets krafter och att det glödde rött i demoners närvaro. Så föll till slut drakarnas prästerskap och med dem så försvann det som varit deras heligaste relik."

Så var befinner sig ögat någonstans? Tja, drakväktarna har kanske en aning och vem vet kanske Dräparna har det undanstoppat i någon källare? Eller ligger det fortfarande kvar inlåst i sitt hemliga fack under Draktemplet i Colonan? Eller så kanske det hamnar av en slump i dina rollpersoners händer?

Boktips: Legender & Hemligheter (för det coloniska imperiets historia) och Drakar (för info om Vermithrax, drakarna i allmänhet samt Dräparna och Drakväktarna - återstoden av draktrons prästerskap)

Sebastian - erbjuder lite lösningar

Edited: La till lite boktips
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Re: Reliker och varför denna dissning av Religion

Kan inte förstå varför folk har något emot religioner? Kan någon förklara för mig varför detta?
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Reliker och varför denna dissning av Religion

Eon utmärker sig positivt som rollspel för mig genom sina faktatexter, och då tänker jag inte på kvantiteten (som ofta finns där), utan kvaliteten. Religioner är ett utmärkt exempel på ett tillbehör till Eon som har kvantitet, men helt saknar kvalitet.

Textmassan känns urholkad, urvattnad, idéerna framstår som uttjatade, tråkiga eller helt enkelt fåniga. Boken gör ingenting för att fördjupa existerande kulturer, utan bygger bara på stereotyper. Tillsammans med V&N, M&V och någon annan bok utgör Religioner ett av Eons absolut sämsta supplement. Sagda skara framstår som tillhörandes ett helt annat, sämre, rollspel om man skulle ställa den bredvid några av de "riktiga" eonsupplementen.

- Lycan
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Re: Legenden om Drakögat

Nice. Tack Sebastian.
Ska hem och kolla igenom Drakboken sen för mer info :gremwink:

Bra idé där förresten :gremlaugh:
 

Lenzaroth

Veteran
Joined
20 Jul 2004
Messages
12
Location
Strängnäs
Re: Reliker och varför denna dissning av Religion

Jag tror även att det beror på vad folk har för inställning redan innan till religion. Många ogillar religion för att dom tycker att den är dom svagsintas verktyg att förstå komplicerade saker som man har stora problem att förklara inom vetenskapen.Hur universum skapades tex. Jag känner en som när han väl kör med en troende så e han en fanatiker, det är extremt jobbigt just för han muppar med allt och alla då, det kanske fler har möte och därför ogillar religionerna inom mundana. Men det stämmmer nog även det som Lycan sa att det är tråkiga böker som förstör också.

Lenzaroth " Det är en humanoid liknande varelse. "
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Reliker och varför denna dissning av Religion

Öh, nu ska vi inte skena iväg här. Inte för att jag har någon koll på varför "alla andra" ogillar religionsboken. Men att sätta likhetstecken mellan att ogilla ett religionssupplement till rollspelet Eon och att ogilla religion i stort verkar aningen drastiskt. Dock kan jag ge ett visst medhåll på ett annat plan i det att en viss sorts rollspelare som vill verka tuffa och misantropiska gärna babblar om hur "svaga" religioner (dvs alla, utom satanism kanske :p) typ är onda och förstör människans fria vilja, eller något sådant. Detta borde dock verkligen inte komma i vägen för en gestaltning av en högst fiktiv religionsutövning. Precis på samma sätt som jag hade kunnat spela exilkubansk extremhöger :gremlaugh:

Men nej, boken suger. Religioner är spännande. Det hade inte varit svårt att skriva en intressant bok om rollspelsreligioner. Kanske är folket på Neogames för ateistiska, vad vet jag.

Boken suger. Nej, nu upprepar jag mig.

Skriv en bättre religionsbok nästa gång.

Underskatta inte det intressanta i en troende rollperson.

Tjingeling.

- Lycan
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Reliker!

Ett annat gäng, förutom Tokon och folket i det gamla Colonan, som dyrkar drakar är ju Lalastas drakkult. Kanske har de sin helt egna tolkning av drakskrönan, och hoppas på att kunna få sin dräpta drake åter... Se Fjärran Riken för mer info.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Reliker: Så här är det!

Och efter allt skriveri om hur kass den är så vill jag inte heller köpa den :p
Du har rätt. Boken är kass. Emellertid ger den en del prylar till världen som man kan bygga vidare på. I sig själv räcker boken knappast, inte minst på grund av den sekulariserade och gymnasialt oinformerade inställning till religion och fromhet som boken förmedlar. Kombinerar gärna de få ljusglimtarna med material som du hittar på annat håll, dock helst inte undermåliga svenskproducerade läroböcker i religion vilket Eon-folket verkar ha haft som enda referenslitteratur i produktionen av "Religioner: Gudarnas Kamp". Köp den helst inte, utan försök låna den eller köp begagnat. Neogames har släppt bättre Eon-moduler som är betydligt mer köpvärda.

Men finns det nån/några religioner som använder sig av Heliga reliker inom sin tro?
Ett av de mer tydliga exempel på religioner där reliker spelar roll är buddhismen. Man kan till exempel besöka en "stupa", en helgedom som innehåller reliker från någon helig man. Och judarna har ju sin förbundsark som visserligen är försvunnen men som ändå säkert kan räknas som "relikernas relik". Man kan dock utan vidare förvänta sig att det i alla religioner finns åtminstone någon form av vördan för materiella prylar och även platser som på ett eller annat sätt kommit i beröring med det heliga. Så om du vill lasta in reliker i vilken som helst av Eons religioner bör det inte alls innebära några trovärdighetsproblem.
 
Top