Nekromanti Religoner

Geezer

Veteran
Joined
3 Dec 2000
Messages
24
Location
Vänersborg
Jag undrar om riotminds har tänkt att skapa några andra religoner eller om det finns några att tilgå. För jag tycker att två är lite för lite och så tycker jag att det vore rolgare med nån lite "exotiskare" religon. Anars tycker jag att riotminds har gjort ett bra jobb.

/Geezer/



The world is full of kings and queens who blind your eyes and steel your dreams its heaven and hell
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Egentligen finns det ju fyra religioner; Nidendomen, Gerbanis och den Alviska och Dvärgiska tron.

Jag tycker att de räcker till gott och väl

"Soylent Green is people!"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jaf tycker också att de räcker ganska väl. Det som kunde vara intressant skulle vara lite info om mindre religioner (kulter m.m). För övrigt så finns det inget behov av en tryckt modul med religioner utan det skulle fungera mycket bra som gratis-material på deras hemsida.

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Det är väl inte omöjligt att Riotminds skapar ytterligare religioner, vad vet jag, fast det lär nog dröja i sådana fall.

Tills dess är mitt tips att du istället skapa de religioner du saknar själv. Låt dig inspireras av de fyra som redan finns. Börja med att bestämma dig för vad som är religionens "mål och livsåskådning" och skapa sedan ett antal böner som hjälper prästerna att nå detta mål. Vips och du har en ny religion. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad ska du med fler till?

"Jag undrar om riotminds har tänkt att skapa några andra religoner eller om det finns några att tilgå. För jag tycker att två är lite för lite"

Det räckte med två religioner i närheten av Europa under medeltiden för att starta sju korståg. Arvet från korstågen lever än idag, i form av ett koncept om heligt krig som över huvud taget inte stämmer överens med det som Muhammed skrev ner, och en större kasse med vad vi nog kan kalla för ren rasism från européernas.

Tro mig, två religioner räcker.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad ska du med fler till?

Han kanske vill ha det som i EON där man kan välja mellan femtioelva olika religioner.


/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Geezer

Veteran
Joined
3 Dec 2000
Messages
24
Location
Vänersborg
Re: Vad ska du med fler till?

Grejen är att jag tycker att de är för lika och lite tråkiga

The world is full of kings and queens who blind your eyes and steel your dreams its heaven and hell
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Något "elakt" skulle vara trevligt ...

... det jag saknat är någon form av storskalig "ond" sekt. Något riktigt mörkt och avskyvärt, perfekt som antagonister till RP:na i ett par kampanjer.

Frågan är om en sådan här sekt skulle passa in i Trudvangs sagovärld?
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Något "elakt" skulle vara trevligt ...

Som de hängivna i Chronopia? Nej tack säger jag. De är FÖR onda.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vad ska du med fler till?

"Grejen är att jag tycker att de är för lika och lite tråkiga"

Islam och kristendom är också väldigt lika (samma allsmäktiga Gud, samma Gamla testamente, samma änglar, samma skapelsemyt...) och tämligen tråkiga (uppför dig, annars!). Det hindrade inte sju korståg att komma till stånd.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Återigen, vad ska du med det till?

"... det jag saknat är någon form av storskalig "ond" sekt. Något riktigt mörkt och avskyvärt, perfekt som antagonister till RP:na i ett par kampanjer."

Kan man få kristendom och islam att ligga i luven på varandra genom sju korståg och tvåhundra år (för att inte tala om tiden sedan dess) så kan man väl få de två religionerna i regelboken att flyga på varandra...

...för att inte tala om vad som händer om man får en avvikande syn (dvs, en som inte stämmer överens med den kyrkliga organisationen och gärna också utmanar den) inom en av religionerna. Vi talar den religiösa motsvarigheten till inbördeskrig nu!

Men som sagt var, frågan är om det skulle passa in i en sagovärld. "Inbördeskorståg" hör mest hemma i skitig medeltid, och korståg i stil med de som gick iväg till det Heliga Landet hör mer hemma i riddarromantisk medeltid à la Ivanhoe (samt även i den skitiga, fast då skildrat på ett helt annat sätt).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Sjävklart finns det lite mysiga sekter i mitt Trudvang men inga som är riktigt organiserade eller som är i närheten av att kunna mäta sig med Nidendomen eller Gerbanis.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,460
Location
Helsingborg
Exempel på religioner

Här är några som jag kommer på, såhär på rak arm, som kanske du kan bygga vidare på:<UL><LI>Sjärnreligion - Typ lite astrologi-aktigt.</LI>
<LI>Tillbe en varelse - Kanske ett djur för att verka primitiv, kanske en demon för att verka ond.</LI>
<LI>Shamanism - naturandar, förfädersandar e.t.c.</LI>
<LI>Tillbe elementen - Som eld, jord, vatten, jord, mörker?, berg?, trä? m.m.?</LI>
<LI>Polyteism - Olika gudar för olika saker ungefär som asatron.</LI>
<LI>Henoteism - Flera gudar men anser att bara en är värd att dyrka (Tror att ordet har den betydelsen).</LI></UL>Och så olika finns det olika prästermunkar. Kanske tar de droger för att komma närmare sin gud, kanske pinar sig själv på nå't sätt via taturingar, svält eller avsaknad av mänskligt lyx.

Du kan ju också ta en del från de mindre religionerna i vår nuvarande värld. Det är bara att ge sig ut och göra en research.

/[color:green]Han</font color=green> som verkligen gillar Shintoismens skapelseberättelse
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Återigen, vad ska du med det till?

Jag tycker att i nya drakar och demoner där ondska och godhet är så klart nyanserat så skulle det kunna passa bra med en "ond" religion...

Only dead fish float with the stream.
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Problemet med de hängivna...

... (bl.a.) tycker jag är att de presenteras i böckerna utifrån spelarnas perspektiv och dessutom att chronopia rent generellt inte har någon markant skillnad mellan ont och gott.

En ond kult till DoD ska vara för SLs eyes only. Kulten skall vara insvept i mystik och överdrivna (?) rykten.
I en sagovärld som Trudvang tycker inte jag att spelare skall spela "onda" kraktärer, karaktärer med tvivelaktig moral kanske, men inte onda.
 
Top