Nekromanti Religoner till nya landet?

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag håller på att skriva ett eget land till Eon, landet ska vara inspirerat av antika Kina och Japan, och nu undrar jag, vad ska landet ha för religon?. Det politiska systemet är ett fullt fungerande Komunistiskt system som styrs av ett styrande råd med representanter från alla samhälls klasser (en från varje ö, det finns tre öar).
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Religion för komunistiska öar i en tidsmässigt äldre setting? Låter som ett utmärkt tillfälle att damma av Tomas More's Utopia. Vill minnas att hela verket är upplagt på nätet... Jomenvisst.

"THERE are several sorts of religions, not only in different parts of the island, but even in every town; some worshipping the sun, others the moon or one of the planets: some worship such men as have been eminent in former times for virtue or glory, not only as ordinary deities, but as the supreme God: yet the greater and wiser sort of them worship none of these, but adore one eternal, invisible, infinite, and incomprehensible Deity; as a being that is far above all our apprehensions,..."
Du finner verket upplagt på adressen http://www.d-holliday.com/tmore/utopia.htm. Hoppas det kan ge några uppslag. Konceptet med att mer eller mindre rakt av överföra Mores Utopia till rollspel kan fungera mycket bra - har själv som spelar stött på en bokstavstrogen kopia av Utopia i en "efterkatastrofen"-sciencefantasysetting.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
För ett fullt fungerande kommunistiskt samhälle borde religionen kunna vara väldigt användbar.
En filosofi som säger att var man är lika värd, med fulla rättigheter att delta i allt som angår riket?
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Kanske kan man tänka sig något panteistiskt, där det finns en gudom för i stort sett ALLT, men där ingen gudom är högre än någon annan. Anledningen till att ingen gudom står över någon annan är att allt är lika viktigt, allt har en mening. Tar man bort något, förminskar något eller förstorar något så förstörs balansen i världsalltet. (Eller något åt det hållet. Spontan-spåning på hög nivå...)

En annan tänkbar variant är kanske att knycka lite av dagens typiskt österländska "religioner", såsom Taoism/Daoism. Här finns inga direkta gudomar, utan olika tankar om hur man tar sig an livet och hur världen fungerar. Kanske tror man på någon slags skaparkraft, men denna är så fjärran och står "över" de vanliga dödligas dyrkan. Så istället för att dyrka gudomar så "dyrkar" man sina egna liv istället... (Hm. Det där lät en aning flummigt...)
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Jag tar gärna del av de fullständiga materialet sen.
jag har tyvärr ingen idè direkt. men du kan ju skicka ett privat meddelande till mig eller så när de e klart, vore skitkul!
ha de
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Det politiska systemet är ett fullt fungerande Komunistiskt system som styrs av ett styrande råd med representanter från alla samhälls klasser (en från varje ö, det finns tre öar).
Eftersom varken religion eller samhällsklasser borde finnas i en fungerande kommuniststat så skulle religion kanske ersättas med naturkunskap och värdefilosofi.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
...öh...vänta nu. 'Fullt fungerande kommunistiskt system' samtidigt som där finns samhällsklasser? Det verkar lite egendomligt.

Att kommunism i ordets egentliga bemärkelse sedan inte borde kunna finnas i en förindustriell värld som Mundana är en helt annan femma.

...och vad jag tycker om att blanda 'antika' Kina med 'antika' Japan, eller att ens ha derivat av dem i standardfantasyvärldar, är väl rätt välkänt vid det här laget.

...Japan under antiken var mest en stor samling jordbrukande klaner utan någon central organisation, för övrigt. Kejsaren tillkom på 5-600-talet, samurajsystemet uppstod först framåt medeltiden eller så.

Ursäkta att jag är så negativ och mästrande, btw. Fortsätt arbetet, givetvis, men tänk på att Japan och Kina i forna tider har betydligt större olikheter än likheter, och påminner om varandra långt mindre än de flesta europeiska länder under samma tid.

- Ymir, springer till tenta
 
Top