Karma-dilemmat:
Ett centralt problem inom buddhismen är att karma-konceptet kan ses som att det legitimerar skuldbeläggande av utsatta och offer, pga onda eller negativa handlingar deras skandhas begått i tidigare liv; med premisserna "cause and effect" och "you reap what you saw"; förtjänar fattiga att vara fattiga? har ett våldtäktsoffer förtjänat det? Nu finns det givetvis ett slags svar på detta dilemma, i det att det är lätt att argumentera för att självet inte kan lastas för saker dess skandhas gjorde i tidigare existenser man inte kommer ihåg, men även detta svar faller lite platt när man betänker att lidandet man då upplever på grund av sin dåliga karma syftar till att bränna bort denna dåliga karma, så att man kan få en bättre existens i nästa liv. Och därmed kommer vi tillbaka till problemet att den fattige och våldtäktsoffret inte bara kan sägas ha förtjänat det, utan dessutom att deras situation är -konstruktiv- då den bidrar till pluspoäng på deras karma-konto.
Detta faller in i en större diskussion kring determinism/öde kontra fri vilja inom buddhismen; för en mer utförlig diskussion kring dylika etiska filosofiska implikationer hos karma-konceptet,
se wikipedia.