Nekromanti Religioner i RPG...

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Jag skulle vilja ha med en hel del religioner i mitt rollspel, men kan inte riktigt besluta hur man ska göra't smakfullt...
Kraven på religionerna är rätt många, men de har ärkeosynliga små verkningar på spelet, och "gudomlig inverkan" kommer att endast hypokondriskt kunna påvisas i extrema fall..

För att göra saken enkel så kan vi ta kristendomen som exempel:
Jag menar, direkt jag pratar rpg med min ärade far (*host*-småfanatisk*host*) så kommer t.ex. första budordet upp & där är det kört.

För er som inte bryr sig/vet så kan man med en inte för aggro tolkning hävda att det är hädelse att spela rollspel på sätt som antyder att SL är "gudomlig" eller medels andra fantasigudomligheter leder "dyrkan" från ärkeskäggot..

Så frågan är den: Kan man glida undan med en spirituell småböter på något vis? :gremelak:
Nån formulering, spelstil, betoning eller annat sätt att få folk att känna att deras tro inte alltför mycket Orespekteras?

(Nej, jag är ytterst oreligiös i normala fall, jag gillar bara att få saker rätt från början...)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Den uppenbara lösningen är väl att påpeka i början av boken att det bara är påhitt och inget man ska tro på. De som tycker att även påhittade gudar är hädiska blir nog sura oavsett hur du framställer det, så jag vet inte om det är någon idé att göra mer än så. Å andra sidan är klockan två på natten och jag är kissnödig, så jag kan ha fel (det kan jag annars också, men det är kul att ha en ursäkt).
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Precis som Insignia nämnde så kan antagligen just ett sådant upplysane rädda dig från någon skägg-knatte, men det kan ju väl verka parodiserat, om inte hånat om du tar de tio budorden direkt, ändrar till lite
ex. "Du skall visa vördnad för tomtefar och hans ord"
inte för att du nu skulle göra något sådant; men så länge du påpekar att det hela är fantasi samt att du inte tar saker och ting direkt ur bibeln/koranen eller någon annan helig skrift så kommer du nog undan med en liten anmärkning i Herr Skäggos anmärkningsbok.... förhoppningsvis
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Brasklappen i inledningen som Insignia och Mörker föreslår är förstås en god idé.
En annan sak är ju att vad man än skriver finns det alltid någon gruppering någonstans som tar ruskigt illa upp. Men eftersom extrema religiösa smågrupperingar väldigt sällan verkar hålla på med rollspel (i vår mening) kan man gott strunta i dem.
Om man aktivt förlöjligar centrala aspekter i någon av de större religionerna får man vara beredd på debatt, men av tonen i ditt inlägg att döma var det inte sådant som var aktuellt. :gremsmile:
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Kan man glida undan med en spirituell småböter på något vis?

Du får göra ett rollspel direkt baserat på bibeln såvitt jag vet. Jag tror copywright tiden har gått ut på just den boken, faktiskt.

Jag håller med Insignia - kör med en disclaimer där du säger att det inte är menat som något annat än fiktion.
Sen tror jag inte det finns någon vidare stor chans att just ditt rollspel blir angripet av fanatiker.. det finns ganska många rollspel och ganska många mer eller mindre friska tolkningar av religioner o dyl.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Personligen tycker jag det viktigaste är att du hanterar religioner på ett sätt som kan tillföra spelet någonting. Man skall inte vara rädd för att användasig av det och man behöver inte heller mena någonting ont med dess användning - även om det kan ibland verka blasfemiskt.

Jag tror nog fler än en religiös fantiker skulle kunna hitta saker att klaga på i In the Dark då det faktiskt sätter religionen som något "ont" i dess bakomliggande plott. Dock betyder det ju inte att det är ont i direkt i spelet eller att jag själv hatar allt som har med religion att göra. Det handlar om vad som ger berättelsen/rollspelet en extra krydda - och som gärna tilldelar en känslaav gråskalor. Det är det viktiga.

Och jag tror inte du behöver oroa dig för att bli påhoppad av fanatiker. Han hotade med att sprida ordet vidare till fantiker, men än har jag inte fått någon som kallar mig för syndare :gremwink:
 
Top