Nekromanti Religion

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det var det här jag hade tänkt skriva om då jag började gnälla på sorcerers i stället...

Är det inte lite egendomligt att alla characters förväntas välja en deity i början av spelet? I alla polyteistiska religioner jag hört talas om brukar folk försöka hålla sig på god fot med så många gudar som möjligt, om så bara för säkerhets skull. T.ex (om man nu tar den tråkiga Greyhawk-religionen ur PHB) kan man ju tänka sig att en krigare i vanliga fall offrar lite till Kord, Pelor och Heironeous, men när han ska ge sig ut på en lång resa genom en skog passar han på att hedra Farhlaghan, Obad-Hai och Ehlonna också. Clerics måste nog hålla sig till en deity (en cleric med good och evil som domains skulle nog dra till sig en del uppmärksamhet), men att alla andra också gör det är imho en smula egendomligt (inte för att jag vet någon spelare som skulle låta sig begränsas; i min spelgrupp har vi en fighter som är ateist, inte ens när han blir helad av clerics tror han att det är något annat än bedrägeri alltihop)

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Att en karaktär har t.ex. Mystra som Patron Deity innebär inte att den karaktären enbart dyrkar Mystra, tvärtom är det, precis som du säger, så att karaktärerna dyrkar gudar hit och dit hejvilt.
Har för mig att detta står i Forgotten Realms CS, och det borde rimligtvis gälla även för Greyhawk, även om jag inte funnit någon motsvarande information i Living Greyhawk Gazetter.

/Max
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Jo det förklaras i FR CS att alla har en personlig "patron" samt att de flesta även tillber/hedrar andra gudar i olika sammanhang sk "lip service" antingen för att få deras hjälp eller för att undvika deras vrede. Religion är en av de viktigaste elementen på Abeir-Toril, tillsammans med handel och magi.

Det står också något i stil med att en karaktär som förnekar gudarnas existens i Forgotten Realms är en idiot då deras avatarer, varsel, tecken och dyligt är mer eller mindre vardagsmat, för att inte nämna alla deras tjänare (cleric, etc) som uppenbarligen får kraft från någonstans).

Då och då dyker det förstås upp kackiga rollspelare som absolut ska ta sina ateist tankar med sig in i rollspel då de inte kan skilja på personliga "real life" värderingar och rollspel i en fantasy värld. Även om det får deras karaktär att framstå som ett stort meppo. Suck!
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Religion har alltid varit en väldigt trist och gammalmodig aspekt av D&D. Oavsett vilken kampanjvärld man spelar i verkar det finnas vissa typer av gudar som ALLTID skall finnas med, nämligen...

• Den "goda" guden, ett hyfsat allroundval (Pelor, Torm)
• "Rättvisans/lagens gud", nästan alltid Lawful Neutral (St. Cuthbert, Tyr)
• Dödsguden, som av nån skum anledning alltid är ond (Nerull, Velsharoon)
• Magins gud/gudinna (Boccob, Mystra)
• Tjuvarnas gud (Olidammara, Mask)
• Skogsguden/gudinnan (Obad-Hai, Silvanus)

Och så vidare. Trist standardpolyteism ad nauseam, alltså. Det vore kul om nån D&D-värld kunde använda sig av något nyskapande, som t.ex. (hör och häpna) en monoteistisk världsbild.

-R
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
För att göra det enklast för alla inblandade, så räcker det i stort med att de som måste ha en deity (clerics, Paladins, Rangers lvl 4 mm), tar en deity som de följer. De andra förväntas följa någon eller några. Men herre gud, det är inte så viktigt att det måste skrivas ned på rollformuläret! /images/icons/smile.gif

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Anser personligen att även de andra klasserna faktiskt kan beträffas avsevärt av vilken gud de följer. Sedan kan det faktiskt sätta en liten sporre, att följa sin valda guds codex så gott som möjligt..., men det är ju definitivt inget som måste med på pappret!

Det skull iochförsig vara intressant att se resultatet av ett försök till att skapa en monoteistisk värld. Kul att se alla goda och onda präster flockas i olika fraktioner i stället för under olika gudar! Och dessa motarbetar varandra. Weeeeeeeee!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Säkerligen är dessa återkommande gudar baserade på liknande gudar i de historiska panteonerna.

Själv har jag absolut inget emot religion i fantasy rollspel.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Självklart kan det vara bra om spelaren har en deity som han tyr sig till. Men det kräver ju också att spelarna känner till en massa deities, deras karakteristika, deras allianser och deras fiender mm mm mm.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Enkelt. Se till att diskutera om vad man letar efter, och sedan väljer man en deity som ligger så nära som möjligt. Eller det alternativet som är minst betyngande för er DM´ar där ute: Du blir tvungen att som spelare läsa på själv!!

"Slå en t4:a, det går bättre då..."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Att spelare skulle läsa på själva, tyckte jag var ganska tydligt i mitt tidigare inlägg. Som DM bryr jag mig bara om de onda gudarna ;)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Tamshan

Warrior
Joined
23 May 2001
Messages
256
Location
Caves of Grolambat
Sånt brukar jag tvinga (hehe) mina spelare att lära sig, speciellt om de spelar en karaktär med stark religiös anknytning som paladin, cleric, divine champion, templar, etc. Orkar eller klarar de inte av detta så kan de lika gärna spela något annat, som human barbarian :gremwink: Hellre en tråkig och oorginell karaktär som en spelare klarar av att spela än en mer färgstark som han inte kan hantera eller rollspela korrekt.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jo, du känner till honom snart du med......:)

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
DITO (NT)

/König

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
I min spelvärld (som iofs kan ändra en hel del; beräknas vara klar ca 2012) ska det så småningom finnas enorma mängder gudar, har jag tänkt (min egen favorit [fast jag kanske är lite partisk eftersom jag hittat på honom] är Spasticus, the god of cheating and running away from your enemies [högt värderad av alla, utom kanske paladins]), så då blir det väl snarast aktuellt att hålla reda på de viktigaste gudarna.

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 
Top