Nekromanti Religion

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
Det jag stör mig mest på i fantasyspel är nog religion. Att religion inte är något som handlar om tro och sociala konventioner utan att det är ett stall med bevisligen existerande entiteter med superkrafter där man kan välja att tjäna en eller flera av dem i utbyte mot förmågor. Men samtidigt som gudarna bevisligen existerar och kan lägga sig i, så gör de det på ett underligt sätt, varför beter de sig inte som i det gamla spelet populos där de olika gudarna sitter och försöker konvertera de andra gudarnas följeslagare eller helt enkelt bara slå ihjäl så många som möjligt av dem.

Personligen föredrar jag en setting där det faktiskt inte går att veta om gudarna verkligen existerar eller inte. Att även om 99,9% av befolkningen är religiös så ska ju hjältarna kunna vara den där 0,1%. Dessutom så har jag märkt en stark tendens bland spelare av att inte vara överdrivet intresserade av att spela religiösa personer.

I eon3 så fans det ett relativt logiskt magi-system, vilket jag gillar, att det nu presenteras ett ny magi-filosofi där kraften sägs komma från gudarna istället för att vara att utnyttja naturliga processer, är även det något som jag gillar.
Jag tror att detta kan skapa intressanta konflikter mellan religiösa magiker (som inte ens kallar sig för magiker) och mer naturvetenskapliga magiker.

Det är bara ett problem, avvisningstabellerna, så som de fungerar så är det uppenbart att det finns en högre makt som faktiskt värderar det du gör för att få tillbaka din kraft, dessutom så är de kopplade till en specifik religion.

Såjag har suttit och funderat på en mer allmän avvisningstabell som fungerar både för andra religioner och för icke-religiös magi. Jag lyckas dock inte riktigt få det att bli lika roligt som den officiella tabellen då många av förslagen där är sådant som gör sig bra som en scen, och de alternativ jag kommer på snarare handlar om tid/fokus/livskraft.

Är det någon annan som har klutat på samma sak och har några bra förslag?
 
Top