Nekromanti Religion???

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Måste först säga att jag inte är så insatt i Svenska kyrkans arbete, eller i den Uslimska läran så rätta mig om jag har fel.

Men är verkligen religion så viktigt i dagens samhälle? jag menar det går inte en vecka utan att man hör om någon Muslimsterrorist som spräng 14 turister på ett cafe, eller någon långhårig (blond) kristen kille som utalar sig fruktansvärt illa om Muhamned eller någon annap person i andra länders religion, Självklat förstår jag att både svenska kyrkan och exemeplvis Budhismen (filosofi) skänker mycket givmildhet åt många perosner som kanske behöver någon som lystnar, någon att ty sig till (hopp om livet efter).

För flera tusen år sedan var samhället annorlunda, för att kunna skapa ett bättre samhälle kunnde man te.x inte bara hota med "statsvakten" och skampålen då bortt begicks, eftersom det då var svårt att få fast brotslingar (svårare än nu) så kunnde man hota med någon oifrånkomligt, ett helvet för dem som inte "följde den rätta vägen" man fick en stricktare ordning bland folket, de fick en ledare som ansågs vara "guds utsände" (i många kulturer) den ende rätta ledaren utan tvivel alltså, allt flöt på bra, om svåra frågor kläcktes fram från folket som te.x varför blommor växer och vad solen egentligen är, så kunnde "präster" och annat bara säga att det var gudens hantverk vilket de nöjde sig med(egen teori, ingen fakta uppbackning) samhället utvecklandes och snart så fann folket svaren på alla frågor, en tydlig "säkerhets indelsning" på samhället fick folk att sluta begå brott och hålla sig till växa-upp-skola-jobba-dö "grejen" utan krav från guden,
Religionen som då blivigt väldigt stor lockar allt fler personer med (även svaga lättpåverkade individer), med ett samhälle som kan ha kontakt med samhällen över hela välden med 2,67 skunders fördjöjning så krockade dessa religioner ihop ganska snabbt, vilket fick galningarna på varje sida att spränga sig själv (och fler) eller bara smutskasta de andra öppet.

Min fråga är, är hoppet som kyrkan skapar för samhällets "svaga individer" (gammla/ensamma)
värt alla problem som vi frå p.g.a. religion, det är ju knappt någon i Sverige som längre tror på gud, ett uppvaknande då man överger "barn åldern" och går in i vuxen livet.

VH Jens.L
"Menar inget illa om några religiösa skulle läsa detta"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Religion.

För det första så är det inte bara gamla och ensamma som är religiösa, och man är inte religiös enkom för att man behöver något som skänker hopp. För det andra så är det fortfarande mängder av folk som tror på Gud. För det tredje så har det ingenting att göra med ålder; man behöver inte nödvändigtvis förlora sin tro bara för att man blir vuxen. Snarare tvärtom.

Sist men inte minst (och för att på sätt och vis besvara din fråga) så är faktiskt inte religion orsaken till alla våra problem. Det vore trevligt om folk kunde inse att galningar och idioter knappast behöver varken religion, datorspel, rockmusik, actionfilm, [...] för att lyckas vara just galningar och idioter.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Min fråga är, är hoppet som kyrkan skapar för samhällets "svaga individer" (gammla/ensamma)
värt alla problem som vi frå p.g.a. religion, det är ju knappt någon i Sverige som längre tror på gud, ett uppvaknande då man överger "barn åldern" och går in i vuxen livet.
Religion är ett sån´t där begrepp som man aldrig kan enas om hur man skall definiera. Du använder själv ett antal olika definitioner: religion kommer av att samhällsbyggare vill skrämma tilllaglydnad, religion ger tröst för svaga, religion är en massrörelse, religion är ett barnfenomen.
I en enskild religion vid ett givet tillfälle kan det säkert finnas drag av både det ena och det andra från din lista, likaväl som allt eller delar kan saknas.

Men du frågar specifikt om Svenska kyrkan. Är fördelarna med Svenska kyrkan för de kyrkomedlemmar som är gamla och/eller ensamma tillräckliga för att uppväga alla nackdelar som Svenska kyrkan medför?

Hm. Vilka nackdelar tänker du på?
-Klockorna ringer ibland. Det kan störa.
-Det är en så länge lite knepigt att hitta begravningsplatser för samfund som inte alls är kompatibla med kristendomen.

Bägge de här nackdelarna tycker jag går åt rätt håll. Myndigheter kollar upp när folk klagar över klockringningen och gör bullermätningar. Sedan görs en bedömning från fall till fall där kulturhistoria och olägenhet balanseras.
Fastigheter av vad slag det vara månde är bristvara i lågbyggnationens Sverige. Även begravningsplatser och gudtjänstlokaler. Men det går sakta i pluralistisk riktning.

Jag tycker inte dessa nackdelar är starkare än det religiösa behov som Svenska kyrkan fyller. Jag tycker dessutom att Svenska kyrkan har en del andra fördelar. Den håller intressanta byggnader i gott skick, står för en stor del av Sveriges musikliv, gör inlägg i etikdebatter som ibland kan vara av stort värde (barbariet med de apatiska flyktingbarnen, t ex).
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Men du frågar specifikt om Svenska kyrkan. Är fördelarna med Svenska kyrkan för de kyrkomedlemmar som är gamla och/eller ensamma tillräckliga för att uppväga alla nackdelar som Svenska kyrkan medför?

Hm. Vilka nackdelar tänker du på?
-Klockorna ringer ibland. Det kan störa.
-Det är en så länge lite knepigt att hitta begravningsplatser för samfund som inte alls är kompatibla med kristendomen.
Är det de värsta nakdelar du kan komma på.
Hur är det med Runar med sin kristendom utalar sig illa om världens största religion som desutom är en värdligt strickt religion om jag inte missuppfattat situationen.

Eller dom religiösa kulter som dyker upp med jämna mellan rum, och drar in personer som sedan måste gör en massa kräppa saker för ledarna, eller kanske ta självmord vilket har hänt ett par gånger genom åren.

Knuttby.

Jihad.

Men det är klart, om man får körmusik i kyrkan och en bra gravplats så är det värt att många hundra varje år får sätta livet till för att "gud" sa så, eller om du smetar ut inälvorna på alla pasagerarna i flygplanet över den där skyskrapan så kommer du till himmlen.

Hedersmord (nedan) kanske inte direkt har med religion att göra, men med ttaditionen so förljer med religionen, sådanan problem är det jag menar.
Jens.L "Hedersmord är inte så farligt"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
"Knuttby" är inte en församling som är knuten till Svenska kyrkan.

Inte "Jihad" heller.

För övrigt skulle det vara lättare att ta dig på allvar om du körde dina inlägg i en ordbehandlare.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Är det de värsta nakdelar du kan komma på.
Ja, för allt det andra du räknar upp äger inte rum i Svenska kyrkan.

Om du istället för Svenska kyrkan menar all religion som finns i hela världen, eller kanske t o m all religion som någonsin har funnits i hela världen, då måste du göra två saker.

1: Du måste definiera exakt vad du menar med religion.
Detta är klurigt, men så länge du använder samma definition hela tiden kan du definiera hur du vill. Jag tror inte du kommer att lyckas med en definition som alla håller med om. Ingen har någonsin lyckats med det. Men, som sagt, bara du är konsekvent kan vi för diskussionens skull acceptera vilken definition du än väljer.

2: Du måste förklara hur man skiljer ut agerande som beror på religion med agerande som beror på alla andra faktorer som påverkar folks agerande.
Här vet jag inte hur du skall göra. Under större delen av mänsklighetens historia har religion varit helt invävt i allt möjligt. Men det beror lite på vilken definition du väljer.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Är det de värsta nakdelar du kan komma på."

Värst med Svenska Kyrkan: Ja. jag menar, de är ju så menlösa att man inte ens behöver tro på Jesus som Guds Son längre (enligt en intervju med Ärkebispen jag inte kan länka till).
Att skylla små frikyrkors tilltag eller sekters galenskap på på religion i stort är som att skylla nazismen på politik. Eller det var en dålig liknelse, men jag suddar inte ut den. Den får stå, så har alla något att klaga på :gremsmile:

"Hur är det med Runar med sin kristendom utalar sig illa om världens största religion som desutom är en värdligt strickt religion om jag inte missuppfattat situationen."

Jaha? Yttrandefrihet. Han kan göra det bäst han vill. Visst, det visar ju hur ignorant och dum han egentligen är ("Muhammed är ingen gud", nähä? Det visste väl alla redan?). Islam är precis lika strikt som kristendomen. I vissa länder är man hur sekulär som helst och i vissa andra är man hur ignorant som helst. Religionen spelar ingen roll.

"Jihad."

Jihad är inget fel i sig. Bygga en bro eller ett sjukhus, inte så farligt va?
"Jihad" (ǧihād جهاد) is an Arabic word which comes from the Arabic root word "jahada", which means "exerting utmost effort" or "to strive". The word connotes a wide range of meanings, from an inward spiritual struggle to attain perfect faith, to holy war.
Ett ganska neutralt ord, sålunda.

Jag vill bara påpeka att när jag läste religion på SU så sa min föreläsare några intressanta saker;
1. Flest självmordsbombningar i världen (per år) sker i... Sri Lanka. Av tamiler. Politisk konflikt.
2. Flest bilbomber sker i... Colombia. Likaså kidnappningar. Politisk konflikt.
Tål att tänka på. Nu har siffrorna bergis ändrats sedan Irak, men det har jag ingen koll på.

Och nu ska jag mata min katt, så resten av mina visdomsord får ni gissa er till.


Storuggla, klor i benet
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Religion.

Ok kanske en liten överdrift, när jag skrev tänkte jag faktist på "fishermansfriend" som finns på min gymnasieskola, dem tycker jag synd om, Många av dem är (min åsikt) inte nog vuxna än för att "tänka själv" utan har tagit efter sina religiösa föräldrar, hjärn tvättade alltså :gremwink:....

"Det var en går en präst som satt på ett flygplan, bredvis honom satt en hårdför man i skinnjacka, manen frågade om prästen var religiös, svaret blev Ja, varför frågade han, jag tror på en högre makt blev svaret, tror ni på gud frågade prästen, Nej svarade den hårdföre mannen, jag tro inte på sådant trams, man måste fockusera på vad som finns här och nu.
Så fick palandet plötsligt väldig turrbulens och läget såg kritiskt ut, prästen började be och till sin förvåning började den hårdföre manen att be han också, varför ber du sim inte tror på gud frågade han, vad har jag att förlora svarade han.


Det är det som jag försöker säga.

Att bli så fruktansvärt inbiten av prästensprediktningar är nästan farligt av vad jag kan förstå, folk som blir helt "förblinnadde".

Vår lärare berättade att det faktist fanns elever på skolans som ställde sig upp under naturkunskaps lektionerna och började säga att läraren hadde fel om Big bang och att det var gus som skpat allt (snacka om tragikt)
Jag vet förstos inte om big bang teorin är sann, men endå....

VH Jens.L "Jehovas ord Rikets sal = Skit arsel"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Religion.

Jag vet förstos inte om big bang teorin är sann, men endå....
Varför tycker du då att det är "tragikt" att folk påstår att läraren har fel?
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Religion.

Att ifråga sätta Big-bang teorin är kanske inte så svårt då forskare kanske inte ärligt säga att de "vet" hur det gick till.
Men att säga att gud skapade ett paradis och tog lera som o.s.v. är lite.........barnsligt kanske.

Det är för mig lite som Jultomten, som barn är det häftigt med tomten som kommer varje år, man växer ifrån det och tycker själv som "vuxen" att det är sött då barnen berättar om hur snäll tomten var som gav han/henne en "klapp"

Då får ursäkta min stavning, har aldrig varit särskilt bra på det, och stress gör det värre.

VH Jens.L "Det var meningen att de övre skulle vara till svenska kyrkan och sedan drog jag iväg med exempel som kunnde anknytas till andra religioner"
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Religion.

Då får ursäkta min stavning, har aldrig varit särskilt bra på det, och stress gör det värre.
No worries, det här inlägget var mycket bättre stavat och därmed lättare att läsa och ta till sig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Religion och fundamentalism

Du blandar ihop två saker nu. Religiös tro är inte samma sak som fundamentalism. Man kan vara fundamentalist utan att vara religiös - se bara på Rote Armee Fraktion, Action Directe med flera revolutionära terrorrörelser.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Religion.

""Det var en går en präst som satt på ett flygplan, bredvis honom satt en hårdför man i skinnjacka, manen frågade om prästen var religiös, svaret blev Ja, varför frågade han, jag tror på en högre makt blev svaret, tror ni på gud frågade prästen, Nej svarade den hårdföre mannen, jag tro inte på sådant trams, man måste fockusera på vad som finns här och nu.
Så fick palandet plötsligt väldig turrbulens och läget såg kritiskt ut, prästen började be och till sin förvåning började den hårdföre manen att be han också, varför ber du sim inte tror på gud frågade han, vad har jag att förlora svarade han. [...] Det är det som jag försöker säga."


Jag är ledsen, men jag ser verkligen ingen som helst koppling mellan den där lilla historien och resten av det du skriver. Vänligen förtydliga.

"Att bli så fruktansvärt inbiten av prästensprediktningar är nästan farligt av vad jag kan förstå, folk som blir helt "förblinnadde"."

Den sortens människor som nu blir förblindade (och som pga detta går ut och begår illdåd) hade varit lika lättpåverkade även utan religionen. Jag är osäker på vad det är du är ute efter.

"Vår lärare berättade att det faktist fanns elever på skolans som ställde sig upp under naturkunskaps lektionerna och började säga att läraren hadde fel om Big bang och att det var gus som skpat allt (snacka om tragikt)"

Vad är det som är tragiskt? Att ställa sig upp mitt under en lektion och avbryta läraren är tämligen ohyfsat, förstås, men rent åsiktsmässigt finns det inget problem; folk måste få tro och tycka vad de vill.

"Jag vet förstos inte om big bang teorin är sann, men endå...."

Exakt. Du vet inte. Det gör ingen annan heller. Jag ser ingenting tragiskt med att ifrågasätta en kosmogoni i mängden.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Religion.

"Att ifråga sätta Big-bang teorin är kanske inte så svårt då forskare kanske inte ärligt säga att de "vet" hur det gick till. Men att säga att gud skapade ett paradis och tog lera som o.s.v. är lite.........barnsligt kanske."

Bara för att folk inte tycker som dig gör det inte dem till barnsliga. Det är en viktig sak att komma ihåg om man vill föra en bra debatt.


Storuggla, debating the existance of tea
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Religion.

"Att ifråga sätta Big-bang teorin är kanske inte så svårt då forskare kanske inte ärligt säga att de "vet" hur det gick till. Men att säga att gud skapade ett paradis och tog lera som o.s.v. är lite.........barnsligt kanske."

För det första så brukar de flesta tolka den bibliska skapelseberättelsen allegoriskt. För det andra: är allt du själv inte tror på barnsligt?

"Det är för mig lite som Jultomten, som barn är det häftigt med tomten som kommer varje år, man växer ifrån det och tycker själv som "vuxen" att det är sött då barnen berättar om hur snäll tomten var som gav han/henne en "klapp""

Tafatt liknelse. Nordpolen har besökts ett flertal gånger, men ingen har ännu uppfunnit en tidsmaskin och rest tillbaka till universums födelse. Som vuxen vet man dessutom att alla barn inte får julklappar, oavsett hur snälla de varit under det gångna året, men ännu har ingen återvänt från döden och talat om huruvida det finns något himmelrike eller helvete.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Religion.

""Det var en går en präst som satt på ett flygplan, bredvis honom satt en hårdför man i skinnjacka, manen frågade om prästen var religiös, svaret blev Ja, varför frågade han, jag tror på en högre makt blev svaret, tror ni på gud frågade prästen, Nej svarade den hårdföre mannen, jag tro inte på sådant trams, man måste fockusera på vad som finns här och nu.
Så fick palandet plötsligt väldig turrbulens och läget såg kritiskt ut, prästen började be och till sin förvåning började den hårdföre manen att be han också, varför ber du sim inte tror på gud frågade han, vad har jag att förlora svarade han. [...] Det är det som jag försöker säga."

Jag är ledsen, men jag ser verkligen ingen som helst koppling mellan den där lilla historien och resten av det du skriver. Vänligen förtydliga.
Vad jag försöker säga är at folk får tro vad de vill och att jut det är det inget fel på, men det finns folk i varje religion som sporrar och manar folk att göra fruktansvärda saker, exempel på detta är Självmordsbombare, (märk att jag inte menar alla bombara utan de som gör det för sin tro) på det Tv program jag såg så berättade en moder för kameran att hennes så sprängt sig själv och att hon var stolt, att dö för Allah är något stort.

Knuttby likadant, en präst som under långt tid påverkat personer till missgärningar, hade man låttigt dem låna en bibel och bilda egen uppfattning hade det enligt min uppfattning inte hänt.

VH Jens.L "Tror du att de unga pojkor som sprängt sig själv skulle gjort det om en person som de tidigare sett upp till inte hede sagt åt dem att göra det, än om de varigt religiösa"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Religion.

"[...] det finns folk i varje religion som sporrar och manar folk att göra fruktansvärda saker, exempel på detta är Självmordsbombare, (märk att jag inte menar alla bombara utan de som gör det för sin tro) på det Tv program jag såg så berättade en moder för kameran att hennes så sprängt sig själv och att hon var stolt, att dö för Allah är något stort."

För det första så finns det definitivt inte folk i varje religion som gör det. För det andra (för att citera mig själv): "Det vore trevligt om folk kunde inse att galningar och idioter knappast behöver varken religion, datorspel, rockmusik, actionfilm, [...] för att lyckas vara just galningar och idioter." ...och för det tredje (för att citera Storuggla): "Jag vill bara påpeka att när jag läste religion på SU så sa min föreläsare några intressanta saker; 1. Flest självmordsbombningar i världen (per år) sker i... Sri Lanka. Av tamiler. Politisk konflikt. [...] 2. Flest bilbomber sker i... Colombia. Likaså kidnappningar. Politisk konflikt. [...] Tål att tänka på. Nu har siffrorna bergis ändrats sedan Irak, men det har jag ingen koll på.".
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Religion.

Att ifråga sätta Big-bang teorin är kanske inte så svårt då forskare kanske inte ärligt säga att de "vet" hur det gick till. Men att säga att gud skapade ett paradis och tog lera som o.s.v. är lite.........barnsligt kanske."

Bara för att folk inte tycker som dig gör det inte dem till barnsliga. Det är en viktig sak att komma ihåg om man vill föra en bra debatt.
Ni får förlåta mig...
Det kanske var lite opassande, jag har fått en kritisk syn på all religion då man hör om te.x. en amerikan som sade att om han någongång blev rik så skulle han starta en egen religion, han blev en dag rik och startade en religion,
läste det för länge sedan, så har inte alla detaljer.

VH Jens.L "Sorry"
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Religion.

Jag sade inte att alla världens problem berodde på Religion.
Men att jag själv ser mer problem med stora religioner än possetiva saker.....

Poletik är kanske inte någor man kan tabort bara för att flest bilbomber beror på just det.

VH Jens.L "Ja, du kanske har rätt, vissa föds galna vissa blir det utan att man kan göra någor åt de, men behöver vi då folk som med sin stenhårda tro får folk med sig till illdåd?"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Religion.

"Men att jag själv ser mer problem med stora religioner än possetiva saker....."

Surt för dig. Majoriteten av mänskligheten håller inte med dig.

"Poletik är kanske inte någor man kan tabort bara för att flest bilbomber beror på just det."

Men du tycker att vi kan ta bort religion, trots att bara en minoritet av bilbomber beror på just den företeelsen?
 
Top