Nekromanti Religion och robotar

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Jag behöver inspiration rörande kombon religion och robotar (eller religion och högteknologi i allmänhet), men jag syftar inte på standardgrejen att prästerna är väktare av gammal kunskap och att de betraktar tekniken som magi; jag vill ha aktiv religion och aktiv teknik i stöpt i samma form, en blandning mellan en teokrati och en teknokrati på sätt och vis.

All form av inspiration är bra, alltifrån konkreta saker (robotar, ceremonier, arkitektur, kläder, lagar) till mer abstrakta tankegångar kring hur teknik och religion förhåller sig till varandra och hur detta påverkar människors liv. Vilken religion det rör sig om spelar faktiskt inte så stor roll.

Det är tyvärr bara lättillgängliga media som gäller den här gången, eftersom jag knappast har tid att skaffa och läsa eventuella böcker som kan tänkas stämma in på beskrivningen. Med andra ord, har ni film, bilder, noveller eller liknande som ni tror kan ge mig inspiration på ett eller flera områden, hojta!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Gud ger gåvan av liv. Robotar som anser levande är alltså skapade av Gud och därför har kyrkan monopol på robotbyggande, de andra är satans verk eller helt enkelt hedningar som ska omprogrammeras till att se ljuset!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Lösryckt:

Gud är en maskin. Den icke igångsatta igångsättaren. En maskin som är oändligt komplex. Gud är Världen, och Världen är Gud. Planeten, universum, som en gigantisk dator. Varje man har sin plats, och varje person har sitt öde i det stora maskineriet. Ingen vet hur en annan individs funktion är beskaffad, därför kan man inte nödvändigtvis säga att den som går emot strömmen är "ond".

Ondska ett ickebegrepp, eller kanske omdefinierat som närmare "trasig"?

Robotar skapade av människa, människa skapad av Gud/världen. Robotar som separata, unika. Avbilder av den Högste. Babushkor, dockor i dockor i dockor. Maskinen skapar människan som skapar robotar som skapar... ?

Synen på människan som maskin ger en mer avancerad medicinsk vetenskap än annan medeltid. Muskler - pistonger etc. Tidig elektricitet.

Folk ser sig själva som maskiner. Maskinen är hungrig. Maskinen är trött. Maskinen är trasig, skrotas. Individualism kan både ses som stötande och positivt - separat funktion eller bara icke fungerande? Upphöjande av antingen människans "naturlighet" (så som hon är konstruerad) eller uppgående i robotidealet. Transhumanism - övergå i robot?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Battlestar Galactica och annat

BSG är robotar och religion, men lustigt nog inte så mycket högteknologi.

Framlidne Lennart Nilssons Rymdväktaren och Nyaga behandlar bland annat om en framtida katolsk kyrka där påven är disputerad fysiker och där kyrkan står för naturvetenskaplig och teknisk utveckling. En simulering av Anselms gudsbevis körs i en superdator med drastiska följder, t ex, och man har kartlagt vad som händer med själen de första timmarna efter döden.
(Redan idag har ju Vatikanen en hel del naturvetare. Jag läste t ex en bok av en påvlig kvantfysiker som försökte reda ut kvantmekanikens möjligheter att förklara mirakel.)

Alistair Reynolds Conjoiner/Demarchist-böcker har en del religioner, alltid som avsiktliga bedrägerier eller missuppfattningar, men med en del kluriga vinklingar. En kemikalie som injiceras i blodet för att göra folk fromma och mottagliga för gudsupplevelser, t ex.

Gamle William Gibson körde ju med frisläppta AI som uppträdde som vodougudar i Matrisen.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Re: Battlestar Galactica och annat

I en religion som i Kranks exempel, där man ser på världen och på människor som maskiner så borde det ju också svänga åt andra hållet; man ser maskiner som mer mänskliga.
Maskinerna borde också i större utsträckning försöka efterlikna de mänskliga naturen (och naturen i allmänhet) eftersom det är de maskiner som Gud har skapat, ett slags "skisser" till de ultimata skapelserna...
Därför är det nog ganska troligt att ämnen som bioteknik utvecklas mer, med kombinationer av naturliga och mekaniska kroppar (typ cyborger) som följd...
Det vill säga, om det är fråga om en civilisation som utvecklats tillsammans med religionen, om det är fråga om en civilitsation som börjat dyrka det maskinella så lär det snarare vara stor skillnad mellan det mänskliga och det maskinella, med det mänskliga som den sämre upplagan. Som Warhammer 40k-världens maskinkult ungefär...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Re: Battlestar Galactica och annat

Pom said:
Framlidne Lennart Nilssons Rymdväktaren och Nyaga behandlar bland annat om en framtida katolsk kyrka där påven är disputerad fysiker och där kyrkan står för naturvetenskaplig och teknisk utveckling. En simulering av Anselms gudsbevis körs i en superdator med drastiska följder, t ex, och man har kartlagt vad som händer med själen de första timmarna efter döden.
(Redan idag har ju Vatikanen en hel del naturvetare. Jag läste t ex en bok av en påvlig kvantfysiker som försökte reda ut kvantmekanikens möjligheter att förklara mirakel.)
Han heter Peter Nilson. Det var ganska nära, dock. :gremsmirk:

Men jag håller med, det är balla böcker.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Battlestar Galactica och annat

Dimfrost said:
Han heter Peter Nilson. Det var ganska nära, dock. :gremsmirk:

Men jag håller med, det är balla böcker.
Men vafaa...

Jag har ju läst karl'n se'n Arken!

Hur i helskotta kunde jag...

Jag skyller på att jag hade feber när jag skrev det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Battlestar Galactica och annat

lite OT: det finns högteknologi i BSG, men människprna använder den inte längre, eftersom den kan bli infekterad av virus från Cylonerna... det är därför Galactica överlevde första attacken, det är ett gammalt musealt rymdskepp, med analog teknik. Ungefär som om nån skulle använda ett hangarfartyg i stil med USS Hornet eller HMS Ark Royal idag... med Grumman TBF Avenger alternativt dubbeldäckade Swordfishplan...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Nån av novellerna i Asimovs Jag robot handlar om robotar på en isolerad industrianläggning som utvecklar sin egen religion.

Om man utgår från en religion byggd på / eller kombinerad med kvantmystik (http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mysticism) så kan kanske en kvantdator eventuellt ses som ett gränssnitt mot det gudomliga / andliga. Lite som i Peter Nilssons Projekt Nyaga som redan nämnts. Då kan du ha teknopräster som sköter om orakeldatorn utan att det omgivande samhället behöver vara det minsta post-apokalyptiskt.

Eller, så bygger man en religion som inte utgår från sökandet efter ett mytiskt förflutet med gud som skapare utan som snarare strävar efter att utvecklas och uppnå det gudomliga som ett slutstadium på tillvaron. Att bygga AI / robotar eller förbättra existerande livsformer med genteknik och implantat ses som en fortsättning på evolutionen och viktiga steg i en teleologisk utveckling mot perfektion.
 
Top