Nekromanti Religion och otrohet

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hmm... en av de där situationerna man som SL inte alls är förberedd på. Gruppen, bestående av sabrier, är i Chadarians hopp i Asharien på uppdrag att leta information. Första kvällen är de ute och gör stan och kommer i samtal med några lokala flickor. Den unge, gifte Daaktrogne pågen vars fru hemma i Consaber väntar barn blir offer för en flickas uppvaktningar, sumpar Lojalitetsslag och följer med henne hem. Nästa dag har han givetvis ångest och går och ojjar sig högljutt över detta. Det går några dagar varefter de kommer i kontakt med stadens predent med vilken de knyter lite kontakter. Det är nu SL blir helt tagen på sängen av spelaren som begär att den Daaktrogne pågen ska få tala i enrum med predenten. Så sker och pågen börjar fråga om procedurer kring äktenskapsbrott, oäktingar, säger att han hamnat i säng med en lokal flicka men att han redan är gift osv!

Så, vad vore en vettig SL-reaktion som predent på detta? Även om den sabriska Daaktron nog inte är riktigt lika avskydd som den jargiska är det nog inte helt poppis... kanske tom synnerligen straffbart. Å andra sidan är det ju kul med spelare som agerar in character och man vill ju inte ta livet av någon rollperson för en bihändelse, även om RPns agerande i detta fall var synnerligen naivt och dumdristigt.

Mvh / Phelan, som redan spelat ut situationen men tycker det kan vara kul att höra synpunkter på dilemmat
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Jag inbillar att man kan lösa det på samma sätt man som man gjorde på medeltiden - genom att göra bot. Kyrkans män, särskilt de av högre rang, brukade med glädje ta emot pengar i utbyte mot syndernas förlåtelse. Fint va! :gremwink:

Frågan är då snarast hur mycket pengar det kostar Rp:n att undvika evig förbannelse. Kanske har predenten tankar på att bygga en ny kyrka? eller rent av en katedral. :gremsmirk:

Serek
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ah, men vad är samoriska lärans syn på bot och synd öht? Om det varit Daakkyrkan hade ju tagelskjorta och hela köret varit givet...

Mvh / Phelan
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Vilken situation, härligt höll jag på å säga, men kanske itne helt och hållet, men detta beror la också på hur bra braden unge Daaktrogne känner predenten, samt vilken hans egna ställning är, för att inte tala om vilken sorts person predenten kan tänkas vara och hur han ev. kan tänkas kunna utnyttja denna situationen... möjligheterna är många...!!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bastarder inte ovanliga inom Consaber

Ex.
Det är anmärkningsvärt och ovanligt att Hertig Nagor av Créten har 14(tror det var 14) barn, varav inga oäktinger.
Detta är anmärkningsvärt för att oäktingar är väldigt vanligt förekommande i Consaber, särskilt på Urma Breann (nord-consaber).
I nordconsaber så anses det manligt att ha gjort många barn, gärna på många ställen också :gremwink:
Man är liksom inte riktigt en "Karl" förrän man är ansvarig för multipla barnafödslar.
Kyrkan är naturligtvis emot detta lite väl promiskiösa beteende, men denna kulturella värdering kommer från Tokon och är ganska hårt bunden i det perrenska folket. Så kyrkan anser nog, "så så, så länge du känner ånger för vad du har gjort så är det ingen fara. Säg 10 helga Daak, och 20 Eoboth och draken så blir allt bra, och gör inte om det." (är han rik kan han få betala pengar också).

/Naug, redogör sin spelgrupps syn på saken
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Intressant, tankvärt men inte svar på frågan

Nu är ju rollpersonen ifråga en ganska strikt Daaktroende (om än något odisciplinerad...). Sen gällde inte frågan Daakkyrkans reaktion utan hur en predent av den SAMORISKA läran skulle reagera när en Daaktroende knatar in och säger att han bankat på en av församlingens flickor.

Mvh / Phelan
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Intressant, tankvärt men inte svar på frågan

Hehe, det skulle nog vara intressant. Själv skulle nog jag låtit predenten ropa på Zorianriddarna och jaga killen ur staden minst.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Intressant, tankvärt men inte svar på frågan

Situationen var dock den att de just slutit en liten pakt om samarbete och informationsutbyte kring en gemensam fiende. Vad som hände var att predenten fick namnet på flickan och gav pågen en salva att behandla det syndiga området med, på det att han inte skulle uppleva frestelse ånyo under sin tid i Asharien ("And it burns, burns, burns..."). Då pågen skulle söka upp flickan för att förklara sig/be om ursäkt fick han reda på hon var hos sin far då "någon idiot skvallrat för predenten". Hans ackumulerade dåliga samvete fick honom att ta till flaskan, han blev kanonfull, utslängd från en krog, nedslagen och rånad på väg hem och vaknade fattig, obeväpnad och utan stövlar. Jag känner ändå att jag nog lät predenten vara lite väl snäll mot honom.

Mvh / Phelan
 

carmon

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
186
Location
piteå, norrbotten
Om jag förstått detta rätt så är RP:n Daaktroende och predenten var Samoriman? Dåså, Samorimannen har nog inga betänkligheter att försöka omvända denna man så att han kan få frälsas på "det rätta" sättet. Botgöring i form av Gåvor till den Samoriska läran (eg. samorimannen) och som tidigare sagt en massa böner. Han kan ju eventuellt köpa ett frikort.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Intressant, tankvärt men inte svar på frågan

Jo, predenten var nog lite snäll.
En sådan där sak skulle förstöra informationsutbytespakten för dom skulle jag tro..,.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Whoops...

:gremblush:

Jaha, predenten var samorist, där ser man. Ok...

*springer ner i källaren och hämtar Religionsboken*

*läser och hittar ingenting vettigt i boken*

Ja du...
Man kan sluta sig till att samorismen trots allt är en förlåtande och barmhärtig tro, men det står ingenting om vad man gör med folk som syndat. Om mannen i fråga ångrar sig, och ber om förlåtelse för att han har gjort fel så tror jag att predenten säger någonting i stil med att han även måste be kvinnan han har varit med och förlåtelse, samt sin fru om förlåtelse, sen är allt bra.

/Naug, gissar vilt om samoriska predenters synd på sabrisk runt-knullare
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
"skämtar du"

Om jag var du hade jag fakiskt inte byrtt mig så väldigans. Jag är övertygad om att okyskhet förekommer i ganska stor omfattning och att predenten är mer än väl medveten om det. Vad jag vill komma fram till är väl att det här med kyskhet inom religion aldrig har varit något som efterlevts särskilt boktroget. Sexualdriften är ju trots allt människans näst starkaste drift. Jag hade låtit gossen komma undan med några förmaningar.

Vad gäller religionskonflikten: jag tror att du övertolkar. Hatet som finns mot daakkyrkan inom Asharien har nog främst en prägel av nationell konflikt med Jargien. Enskilda daaktrogna sabrier tror jag inte man har särskilt mycket emot.

Sen beror det förstås på den enskilde predentens personlighet och hur pass liberalt synsätt han har.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: "skämtar du"

Okyskhet - så länge religionen kan välja att se åt andra hållet, ja. Men vad gör du som representant (och högsta höns i Asharien för tron, dessutom) när någon kommer och ställer frågan till dig direkt? I en sådan situation borde det väl vara lite svårare att se åt andra hållet?

Religionskonflikten - hade jag övertolkat hade de två Daaktroende i gruppen varit ett huvud kortare vid det här laget. Att de inte är det är för att de är sabriska Daaktroende och inte jargiska.

Mvh / Phelan
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Barcelona
Re: "skämtar du"

Men vad gör du som representant (och högsta höns i Asharien för tron, dessutom) när någon kommer och ställer frågan till dig direkt? I en sådan situation borde det väl vara lite svårare att se åt andra hållet?

Betänk att vi inte har att göra med någon modern demokrati, där makt medför ansvar. En hög representant för kyrkan skulle nog mycket väl kunna välja att se åt andra hållet, om det skulle tjäna hans intressen. Han har ju ingen att svara mot. Är han bundis med rollpersonerna, så javisst, låt dom knulla runt. Sedan beror det förstås på predentens personliga övertygelse. En fin medelväg är ju att predenten erbjuder sig att titta åt sidan i utbyte mot en liten allmosa.

Religionskonflikten - hade jag övertolkat hade de två Daaktroende i gruppen varit ett huvud kortare vid det här laget. Att de inte är det är för att de är sabriska Daaktroende och inte jargiska.

Det är din tolkning, inte min. Det är alltid dumt att avrätta folk godtyckligt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Whoops...

Egentligen, varför skulle en Daak-troende springa i till en Samorisk predent och "bikta" sig för honom?

Ja du, det undrade jag som SL också, varför jag blev något överrumplad... Kombinationen av en naiv karaktär med låg självbevarelsedrift är nog det närmaste en förklaring man kan komma. :gremgrin:

Mvh / Phelan
 
Top