Nekromanti Religion och dinosaurier

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Det varkar som att de muslimska tänkarna på medeltiden inte begrundade de teologiska implikationerna närmare när de upptäckte koncept som geologisk tid. Eller så gjorde de det, men tyckte somehow inte det var någon biggie. Skriver koranen något om hur gammal skapelsen är? Kan det ha med det att göra?

Avicenna upptäckte hursomhaver ' law of superposition ' av geologiska strata, och Alberuni observerade fossil av fiskar och trilobiter på land och konkluderade att jorden måste vara i konstant utveckling och så ålderdomlig att det inte gick att mäta. Båda upptäckterna måste, förmodar jag, plis rätta mig om jag har fel, på något sätt ha sagt emot koranen, men dåtidens muslimska tänkare verkar alltså inte ha brytt sig.

Tänk om deras intellektuella tradition levt vidare istället för att ebba ut. Fett med awesome.

- Ymir, tycker
Jag har plöjt Koranen (iofs bara två olika svenska översättningar), och tror inte att det är nån biggie.. I alla fall minns jag inget sånt just nu. Däremot finns det saker i Koranen som funkar bra med Big Bang-teorin, och i alla fall relativt tidig islam var inte alls forskningsfientlig.

Vi har byggt världsalltet och det en fast struktur, och för visso är det vi som utvidgar den.
— Koranen 51:47
 

Hanihörnet

Veteran
Joined
9 Aug 2008
Messages
67
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Hanihörnet said:
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
Kreationism finns knappt kvar längre -I Sverige-. Finns fortfarande en del gökar i USA bland annat som gillar att tro på sådant där, starta kreationist-muséer etc. etc.
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Hanihörnet said:
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
Stämmer inte alls. Du har rätt att kreationism inte "finns kvar" i Sverige men den frodas på andra ställen, USA och en hel del kristna i Afrika. Sen är det inte så att kreationism finns kvar. Det är en ganska ny uppfinning som har kommit starkt under senare delen av 1900-talet. Innan dess så hade folk accepterat evolutionen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Hanihörnet said:
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
Tyvärr verkar ju den typen av knäppskallar få mer och mer utrymme känns det som. Och utomlands åtminstone så har de även politiskt inflytande, och i USA så gör de sitt bästa för att tränga undan vetenskap i skolorna och ersätta med sina vanföreställningar. Vilket är något som skrämmer mig.

/Ulfgeir
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,931
Hanihörnet said:
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
Kristendomens idé om skapelsen utgår väl ändå från GT? Eller har moderna kristna övergett den tanken? Det är klart, när ens grundvalar börjar skakas om av vetenskapen tvingas man kanske överge en del av sina idéer. Trist med en bowlingstrike som slår omkull ett av två grundfundament av ens tro.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Eller har moderna kristna övergett den tanken?"

Tja, vi har ju haft ärkebiskopar som ansett att man inte behöver tro på Jesus för att vara med i Svenska Kyrkan (»Man måste inte tro på något särskilt för att vara kristen.« KG Hammar) och kursledare för blivande missionärer har fått höra att Jesus inte är den enda vägen till gud (vad ska de missionera om inte Jesus?) så att de övergett tanken på skapelseberättelsen torde inte vara allt för förvånande. Jag läste en debattartikel av någon... gubbe där han skrev en trosbekännelse och förkastade allt kyrkan och kristendomen stod för, punkt efter punkt. Och sedan avslutade han med "Blir jag utesluten nu?". Det blev han inte. :gremlaugh:


Storuggla, mjäkighet i tiden
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Storuggla said:
"Eller har moderna kristna övergett den tanken?"

Tja, vi har ju haft ärkebiskopar som ansett att man inte behöver tro på Jesus för att vara med i Svenska Kyrkan (»Man måste inte tro på något särskilt för att vara kristen.« KG Hammar) och kursledare för blivande missionärer har fått höra att Jesus inte är den enda vägen till gud (vad ska de missionera om inte Jesus?) så att de övergett tanken på skapelseberättelsen torde inte vara allt för förvånande. Jag läste en debattartikel av någon... gubbe där han skrev en trosbekännelse och förkastade allt kyrkan och kristendomen stod för, punkt efter punkt. Och sedan avslutade han med "Blir jag utesluten nu?". Det blev han inte. :gremlaugh:


Storuggla, mjäkighet i tiden
Svenska kyrkan är fjollig som FAN! Om man gör något sådant som att låta homosexuella gifta sig kristet inom kyrkan "bara för att staten tycker det" gör man ett fel som kristen präst i mitt fall. Det är, såvitt jag förstått, ganska uppenbart att Bibeln är homofientlig (sett en del citat där ur), så varför ignorera detta som religiös präst?

Missförstå nu inte, jag bryr mig inte om homosexuella gifter sig eller inte, jag tycker bara inte att en religion ska gå ifrån sina principer och låta dem göra det i religionens heliga byggnad. Köp ett Las Vegas-bröllop istället.

//Kraetyz, gillar inte mjäkreligiösa
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vitulv said:
Hanihörnet said:
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
Kristendomens idé om skapelsen utgår väl ändå från GT? Eller har moderna kristna övergett den tanken? Det är klart, när ens grundvalar börjar skakas om av vetenskapen tvingas man kanske överge en del av sina idéer. Trist med en bowlingstrike som slår omkull ett av två grundfundament av ens tro.
Saken är den att kristna tolkar GT mer symboliskt. Hur Gud skapade världen, vad var egentligen syndafloden osv, osv.

För kristna så är inte GT den viktigaste "biblioteksdelen", utan det är NT, den delen med Jesus-snubben, som säger åt judarna och folk av andra tro, att börja tänka annorlunda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Kraetyz said:
Svenska kyrkan är fjollig som FAN! Om man gör något sådant som att låta homosexuella gifta sig kristet inom kyrkan "bara för att staten tycker det" gör man ett fel som kristen präst i mitt fall. Det är, såvitt jag förstått, ganska uppenbart att Bibeln är homofientlig (sett en del citat där ur), så varför ignorera detta som religiös präst?
Rådande uppfattning är att bibeln visserligen är inspirerad av Gud, men trots allt skrevs ner av folk som var barn av sin tid. Det vill säga, de var rätt färgade av en massa värderingar som fluktuerade då. Guds ord står i bibeln, men allt som står i bibeln är inte guds ord, alltså.

Och det är väl egentligen det enda sättet att vara en rationell kristen, kan jag tycka.

Jag tycker inte att svenska kyrken "går ifrån sina principer". De förändrar principerna, inte överger dem.



Med förbehåll för att jag inte är kristen, utan bara har andrahandskällor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,710
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Hanihörnet said:
Jag förstår inte riktigt hur ni ser på kristendomens idéer om skapelsen, jag antar att ni menar hur kristna extremister tänker? Vad jag har förstått så finns knappt kreationism kvar längre.
Kristendomens idé om skapelsen utgår väl ändå från GT? Eller har moderna kristna övergett den tanken? Det är klart, när ens grundvalar börjar skakas om av vetenskapen tvingas man kanske överge en del av sina idéer. Trist med en bowlingstrike som slår omkull ett av två grundfundament av ens tro.
Skapelsemyten har aldrig varit ett fundament för den kristna (eller för den delen judiska) tron -- bara det faktum att Bibeln innehåller två skapelseberättelser som motsäger varandra direkt efter varandra har varit lätt att se sedan urminnes tider. Faktum är att det här med bokstavstrogenhet till Bibeln är ett ganska nytt fenomen, framsprunget ur 1800-talets väckelse. Innan dess har allegoriska och bildliga tolkningar varit dominerande. Det handlar alltså inte om att kristna retirerat och blivit vagare i modern tid, det handlar om att vissa (framför allt amerikanska) kristna i modern tid valde den mest andefattiga och intellektuellt torftiga tolkningsmodellen.
 
Top