Nekromanti Religiösa konsekvenser

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Hur skulle ni finna lämpligt att göra för att sätta ner foten mot samoritroende som gång på gång träder över gränsen eller för den delen går rakt emot sin tros påbud? Auras och Pelias är ju väldigt förlåtande av sig. Det är inte som att man blir nerjagad och lynchad.

Överträdelser som att heja på en magiker som använder magi för att skada t ex eller som att om och om igen släcka livet hos andra, även försvarslösa?

Zorianriddare kan ju göra mer sådant men det är vad jag förstår för att försvara sin religion eller jaga ner direkt hädiska religioner. Inte sant?
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Lite nedbrytning efter de värsta övertrampen i all ära men det biter liksom inte.

Däremot tänker jag mig en del sociala komplikationer. Som att de som han försöker värva till tron vänder honom ryggen när de ser hans handlingar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Nu har jag inte boken framför mig men vad jag minns så är de en aning anti-våld. Som i att, du ska inte dräpa någon för att de tror på fel Gud, du ska värna om liv, du ska inte använda blanka vapen, etc.

Ett passande straff, eftersom gudarna inte är så hämndlystna av sig, vore kanske arbete för att hjälpa andra? Tex. hjälpa bönderna med en skörd, arbeta på ett barnhem, framställa mediciner och dela ut till de fattiga etc. Spendera din tid med att göra goda saker snarare än att späka dig själv eller dylikt.

Andra straff som är mer klassiska är ju avhållsamhet från vin, frossande i mat, kött och dylikt.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Ja. Jag har tänkt i de banorna också. Grejen är att han inte ser att han felar. Han inte inser att han gör fel. Trots påtalanden och ifrågasättanden.

Men ja, det kan kanske funka. Får se till att väva in det i handlingen på något vis. En annan effekt kan ju vara att Auras och Pelias må vara förlåtande men deras företrädare inte är det lika mycket. Dra skam över tron etc. Att lokala presenter får nog helt enkelt.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Man förlorar väl förmågan att använda gudakrafter om man bryter mot religionens regler? Visst att vissa gudar kan vara förlåtande men detta betyder ju inte att de inte kan straffa den som felat temporärt för att markera att de inte uppskattar hur de beter sig.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Det utövas inte så mycket i det här fallet. Har inga gudakrafter eller religiösa krafter alls.

Och Auras och Pelias straff mot den som felar, enligt den gamla modulen, är "att det kan regna mycket runt omkring den troende som misskött sig."
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Ah, ifall de religiösa krafterna inte används så blir det ju knepigare som sagt. Men ifall hen försöker konvertera folk eller har en "flock" så kan ju dessa lämna eftersom deras religiösa ledare är en hycklare som inte följer sin egen lära

Andra konsekvenser att väl att "de högre hönsen" får nyss om hens ogudaaktiga beteende och fråntar hens titel eller liknande tills dess att hen åter visat sig värdig
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
jensofsweden;n182118 said:
Ah, ifall de religiösa krafterna inte används så blir det ju knepigare som sagt. Men ifall hen försöker konvertera folk eller har en "flock" så kan ju dessa lämna eftersom deras religiösa ledare är en hycklare som inte följer sin egen lära
Det är lite detta som jag nog landar runt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Mitt förslag skulle vara att göra tvärt om: låt lärjungar flockas kring personen, låt dem imitera hennes beteende och börja sprida det, låt det skapas en falang med våldsbejakande samorier som börjar utföra terrordåd i rollpersonens namn, låt dem komma till ett samorikloster som är nedbränt av ny-samorierna, låt de andra religionerna börja mobilisera mot det samoriska hotet medan de traditionella samorierna inte förstår ett skit och bara "varför vi?"
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Till att börja med - vad har de för sysselsättning? Om de inte direkt hör till kyrkan tänker jag att de är bara som folk är mest - budorden är en sak, verkligheten en annan, och det blir inga konsekvenser om de inte är direkt hädiska vilket kan få kyrkan att agera. De kanske blir begränsade i vilken status de kan uppnå i vissa kretsar.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Allt beror på vilken roll religionen har i din kampanjvärld. Om det är så att religionen har en lika stor roll som den har i min, är det enkelt. Nästa präst ni träffar på i en stad vägrar att låta rollpersonerna förnya sina prästbetyg, dvs. vägrar att låta dem resa vidare innan utredning om huruvida rollpersonen agerat rättfärdigt eller inte. Efter utredning är det en massa marknader som är stängda för rollpersonen eftersom personen inte har kyrkans förtroende. Rollpersonerna får en sidequest som handlar om att bevisa personens värdighet inför religionen, gärna när de redan är lite stressade, och saknar större beskyddare.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Om det snarare är så att religionen är "en privatsak", skulle jag mest säga att du är rätt rökt. Tre Solars förslag är i så fall bäst.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
fabianlund;n182100 said:
Hur skulle ni finna lämpligt att göra för att sätta ner foten mot samoritroende som gång på gång träder över gränsen eller för den delen går rakt emot sin tros påbud? Auras och Pelias är ju väldigt förlåtande av sig. Det är inte som att man blir nerjagad och lynchad.

Överträdelser som att heja på en magiker som använder magi för att skada t ex eller som att om och om igen släcka livet hos andra, även försvarslösa?

Zorianriddare kan ju göra mer sådant men det är vad jag förstår för att försvara sin religion eller jaga ner direkt hädiska religioner. Inte sant?
Klart man blir lynchad. Samorismen har ju inga problem med att släcka livet hos andra, även de försvarslösa, eftersom de angriper och dödar exempelvis Daak-troende när de kommer åt, speciellt i Soldarn. Att det sedan inte går ihop med deras egna religiösa skrifter, ja det är en världslig sak. Anledningen till att det inte finns Daak-kyrkor i Soldarn torde vara att de och de som byggt dem kommer angripas av ilskna folkmassor relativt omedelbart, påhejdade av samorimännen själva. Vidare så kan Zorianordens idé om att skydda sin religion kan mycket väl vara att dela ut vänliga men bestämda yxhugg gentemot den var religiösa föreställningar skiljer sig för mycket mot rådande tolkningar. Gudarna må förlåta men det gör inte deras anhängare.

Men vidare om konsekvenser. En konsekvens kan vara, som nämnts, att andra troende kommer och frågar vad som försiggår, med hot uteslutning, våld, död eller bot i form av att de plockar med sig personens värdesaker och ägodelar. Eller om man vill ha en mer mystisk konsekvens kan man låta personen få mardrömmar med religiösa tecken, personen kanske drömmer hur den dör och står inför sina gudar och istället för det förväntade välkomnandet så straffas personen. Ett av offren kanske börjar dyka upp och ifrågasätta sin orättvisa död osv. Om man nu ville köra på nedbrytningslinjen.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Ja. Det är relativt mycket en bisak. Men skall ju fortfarande inte göras hur som helst.
 
Top