Religiösa företeelser runt Kopparhavet.

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag har tidigare skrivit om ett sällskap av religiösa fanatiker som tillber Shamash, de använder inga speglar då det ger en falsk återspegling av världen. Jag tänker mig nu att dessa fanatiker inte använder sig av knappar men av hyskor och hakar. Och bland dessa fanatiker återfinns "Igrain Sprättaren", hon och en stenhård kärna av fanatiker reser land och riken runt för att sprätta bort knappar från klädedräkter som representerar de Gamla Gudarna. För närvarande befinner hon sig i Rabul och har nästlat sig in i det stora tempelkomplexet Esagila där hon och hennes gelikar sprättar bort knappar.

Äventyrsuppslag: Spelarna kontaktas av tempelväktaren Shamsham, han har hört om deras dåd och undrar om de kan hjälpa honom att hitta klädedräktssabotörerna.

( I gillestråden, skrev jag om hyskor och hakar)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Blott ett bågskott från det kungliga slottet i Entika ligger Kushta domen, det är ett omvänt torn som sträcker sig sjutton våningar ner under jorden. Här har man murat in svartkonstbesvärjare, nekromantiker och gravplundrare i århundraden. Här hittar man Kushtas helgade ordenskapitel. Men dessa dödsriddare är näppeligen döda utan synnerligen levande. Mer äppelkindade och levnadsglada riddersmän/mamseller får man leta efter. De klär sig i gult, rött och grönt och hyllar livet. Och de är på ständig jakt efter dem som missbrukar liv och animerar död. Spöken, gastar och vålnader söks upp och fördrivs. På inget sätt ska man bistå en gasts sista vilja, dess krimstänk är ett hån mot Kushta och mot livet.
 
Top