Re: Non, io non sta illac
Hur du kan dra sådana slutsatser av min utsaga begriper jag inte.
Men jag hyser stor respekt för människors förmåga att tänka själva och fatta kloka beslut.
Det typiska för skillnaden mellan socialliberalismen och nyliberalismen anser jag vara frågan om man tror att
intigriteten räcker för att upprätthålla
friheten eller inte.
Där nyliberalen i stort tror på full frihet, så menar socialliberalen att friheten behöver viss hjälp för att kunna upprätthållas.
I ett nyliberalt samhälle så är individens
hälsa visserligen skyddad - man kan inte slå ner folk på stan hur som helst - men hennes
integritet är helig enligt dina principer om människans förmåga att tänka själva och fatta goda beslut.
John Stuart Mills käpphäst om att man skall beskydda individen, inte från
henne själv, men väl från
andra, det är den viktigaste punkten för socialliberalismen, enligt mig.
Så i frågan om sexualiseringen av unga kvinnor så skulle en rättrogen socialliberal exempelvis mena att man inte kan skydda tjejerna från sig själva (man kan alltså inte förbjuda dem att bära sexualiserande kläder) men väl från andra (man kan alltså begränsa påtryckningarna från de med makt över samhällets strukturer och över det offentliga rummet).
En nyliberal menar däremot att en människas naturliga integritet räcker för att hon ska ha full frihet, och att tjejerna faktiskt väljer själva hur de vill se ut. Samt förstås att reklamarna har
rättigheten att ta sexualiserande fotografier om de vill, eftersom man annars skulle begränsa deras artistiska frihet.
Så, ja, med min definition är nyliberaler de som håller människors personliga integritet som helig, med allt vad de innebär. Något värre än så menade jag inte.