Nekromanti release datum och förhandsbokningar

myran

Veteran
Joined
13 Dec 2011
Messages
47
Hej,

Jag undrar hur det blir med releasedatum för EON4? Ni har ju mer eller mindre hävdat att det ska släppas Q1 men har ni ännu inte ett exakt datum för release?

Dessutom skulle jag hemskt gärna förhandsboka, finns det möjlighet att göra det någonstans?

Mvh,
Niklas
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Vi har inget datum för release ännu, men det kommer vi så snart vi har det kommer det skrivas.

Samma gäller förhandsbokning, så snart det går hör vi av oss.

Det går framåt hursomhelst, nu har det börjat layoutas.
 

Sarnath

Veteran
Joined
1 May 2012
Messages
2
Blir det någon release till sommaren? Och vilka moduler blir det som släpps med Eon IV?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Blir det någon release till sommaren? Och vilka moduler blir det som släpps med Eon IV?
Vi jobbar så fort vi kan med Eon IV för att få klart det. Färdigställer layouten, sätter in illustrationer och slipar till det sista.

Samtidigt är det ju så att alla vi som jobbar med Eon har andra sysselsättningar som vår huvudsyssla så arbetas det med det medan det finns tid.

Men vi siktar på att vara klar med mycket till omkring GothCon. Men exakt när det släpps kan jag inte säga.

Närmast efter Eon IV släppts kommer Ödesväven, Damarien samt en Magibok. Eventuellt en spelledarskärm också.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
Om jag har förstått diskussionerna rätt så kommer Jargien förklaras i Eon IV boken. Right?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Såvitt har jag också förstått det, men jag syftade på Jargienboken, kommer den släppas ungefär samtidigt som Eon IV?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
samt en Magibok
:heart:
Snälla jag ber ta er ordentlig tid med magiboken och fyll ut den med ordentligt med information om Magiteorier, Alkemi, olka skolors syn på magiteori, gör tydligare skillnad på formaliserad/improviserad magi. Personligen så anser jag inte formaliserade besvärjelser är särskillt intressant att ha med i magiboken, utan ser hellre att fokuset ligger på effekterna då jag hellre bygger mina egna formaliserade besvärjelser än använder de som redan finns.
Det får även gärna finnas information om resonansriktningar, filamentens krökningstal osv. Väntar hellre på en riktigt tjock och väl skriven Magibok än att den stressas ut.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Såvitt har jag också förstått det, men jag syftade på Jargienboken, kommer den släppas ungefär samtidigt som Eon IV?
Jo Jargien presenteras i Eon IV regelboken samt en kort översikt över resten av Mundana. Jargien som så är färdigskriven av Carl Johan Ström och är MASSIV! Så vissa saker kommer nog bli PDF:er på nätet (såsom den gigantiska ordlistan).

Men eftersom boken är så stor så kommer det krävas massor med jobb med illustrationer, layout och liknande. Dessutom har Damarien och Ödesväven väntat länge, länge, länge på att få komma ut. Samt att de är mer färdiga (eller i Damariens fall - mindre massivt till antal tecken) så det är därför dessa kommer ut före.

Men ja, Jargien kommer ut snart därefter.
 

Aziraphale

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
17
Någon uppdatering på hur det går med Eon IV-releasen. Går det fortfarande framåt som väntat eller har ni stött på något problem som saktar ner processen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Aziraphale said:
Någon uppdatering på hur det går med Eon IV-releasen. Går det fortfarande framåt som väntat eller har ni stött på något problem som saktar ner processen?
Jag misstänker den lilla detaljen kallad "liv".

Kom ihåg att allt rollspelsskapande i Sverige just nu sker vid sidan av det riktiga jobb som ger mat på bordet, under det som resten av Sverige kallar för "fritid" då även familj ska umgås med, mat tillagas och ätas, hundar rastas, hem skötas etc.
 

Aziraphale

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
17
Krille said:
Aziraphale said:
Någon uppdatering på hur det går med Eon IV-releasen. Går det fortfarande framåt som väntat eller har ni stött på något problem som saktar ner processen?
Jag misstänker den lilla detaljen kallad "liv".

Kom ihåg att allt rollspelsskapande i Sverige just nu sker vid sidan av det riktiga jobb som ger mat på bordet, under det som resten av Sverige kallar för "fritid" då även familj ska umgås med, mat tillagas och ätas, hundar rastas, hem skötas etc.
Varför känner du att du måste attackera min fråga? Tycker inte den är laddad med anklagelser, jag bara undrar hur det går.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Aziraphale said:
Krille said:
Aziraphale said:
Någon uppdatering på hur det går med Eon IV-releasen. Går det fortfarande framåt som väntat eller har ni stött på något problem som saktar ner processen?
Jag misstänker den lilla detaljen kallad "liv".

Kom ihåg att allt rollspelsskapande i Sverige just nu sker vid sidan av det riktiga jobb som ger mat på bordet, under det som resten av Sverige kallar för "fritid" då även familj ska umgås med, mat tillagas och ätas, hundar rastas, hem skötas etc.
Varför känner du att du måste attackera min fråga? Tycker inte den är laddad med anklagelser, jag bara undrar hur det går.
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Mitt svar var spetsigare än jag menade. Jag förstår att det är frustrerande att vänta på något utan ett satt släppdatum.

Jag upplever bara att det finns en väldigt spridd och felaktig uppfattning att rollspel skapas av professionella rollspelsskapare som inte gör något annat än att skapa rollspel, eller åtminstone att det finns en styv projektledning som vid varje givet tillfälle kan tala om hur många procent färdig ett spel är, hur många mantimmar som är kvar att göra och hur lång tid det tar för X utvecklare att få ihop så många mantimmar. Det är inte specifikt din fråga som är problemet, utan den sortens frågor som drabbar de flesta "större" titlar. Western hade en liknande tråd.

Det jag vill säga är att det är ytterst vanskligt att säga hur det går med releasen. Man kan knappt säga hur mycket som är kvar eller hur långt man har kommit, för alla sådana frågor är missvisande. Jag tror inte att man över huvud taget ska förvänta sig något konkret förrän trycket är beställt. Men då kommer det å andra sidan att basuneras ut som f-n.
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Jag tror att det i eons fall handlar om att det väldigt sällan kommer någon uppdatering om den inte efterfrågas.

Det är ingen nyhet att neogames hemsida är väldigt ouppdaterad, men även övriga kanaler är väldigt tysta. Senast det kom något på maillistan var vid jul 2010 och här på det officiella forumet kommer det ibland information när någon frågar. Bloggen har gjort det lite bättre men även där är det relativt tyst om hur det går, senaste informationen var en referens till den här tråden för en månad sedan.

Så frågor om hur det går är inte för att elda på rollspelmakarna eller försöka få dem att strunta i all annan fritid. Det är helt enkelt en fråga om hur det går då vi är många som är intresserade och väntar med spänning på resultatet. För min del behöver det inte vara någon konkret information, det räcker gott med att säga att de fortfarande håller på med layout, speltest och korrektur (t.ex.). Det viktiga, tror jag, är inte vad som sägs utan att något sägs.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Aziraphale said:
Någon uppdatering på hur det går med Eon IV-releasen. Går det fortfarande framåt som väntat eller har ni stött på något problem som saktar ner processen?
Det går framåt i rasande fart, kan jag säga. Layout görs på färdiga texter, högkvalitativa färgbilder produceras i högt tempo och varje vecka görs professionella avstämningar i projektgruppen.

Jag skulle bli extremt förvånad om inte Eon IV kommer under hösten. Och jag tror att både Eon-fansen och nytillkomna blir imponerade av spelet - det är en grym version som andas både klassisk Eon och ett modernt, väl sammansatt rollspel anno 2013.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Marco Behrmann said:
Aziraphale said:
Någon uppdatering på hur det går med Eon IV-releasen. Går det fortfarande framåt som väntat eller har ni stött på något problem som saktar ner processen?
Det går framåt i rasande fart, kan jag säga. Layout görs på färdiga texter, högkvalitativa färgbilder produceras i högt tempo och varje vecka görs professionella avstämningar i projektgruppen.

Jag skulle bli extremt förvånad om inte Eon IV kommer under hösten. Och jag tror att både Eon-fansen och nytillkomna blir imponerade av spelet - det är en grym version som andas både klassisk Eon och ett modernt, väl sammansatt rollspel anno 2013.
Ser fram emot Eon IV med spänning.
 

Aziraphale

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
17
Berfa uppfattade min fråga korrekt. Jag själv utvecklar rollspel privat och vet att eon-gänget gör det också. Min fråga är mest för att se att inget oväntat har skett, jag förväntar mig inget datum (även om man skulle tycka om det) utan bara en liten statusuppdatering som håller mig mätt och hoppfull.
 
Top