Nekromanti Relativa vapenskador

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Med anledning av tråden härunder angående kombinationen draktänder/treudd så började jag tänka på hur ologiskt det egentligen är att förändringen i skada pga diverse olika faktorer är absolut (+/- ett tal).

Jag utgår från vapensystemet i DoD4 (eftersom jag kan de flesta vapnens skador utantill). Där ger ett kortvärd 1T6+1 i skada, medan ett tvåhandssvärd ger 2T10+2.
Då skadan ökar, t.ex. för att vapnet är mästersmitt så ökar båda vapnens skada med t.ex. 2.

Kortsvärdet:
1T6+1 ger skada mellan 2 och 7
1T6+3 ger skada mellan 4 och 9
Skadan ökar med mellan 100% och 29%
Medeltalsökningen blir 65%

Tvåhandssvärdet:
2T10+2 ger skada mellan 4 och 22
2T10+4 ger skada mellan 6 och 24
Skadan öker med mellan 50% och 0,09%
Medeltalsökningen blir 25%

(Medeltalsökningarna är inte helt korrekta, men jag orkar inte räkna nogrannare)

Samma sorts absoluta ökning av skadan sker också då man har skadebonus.

Jag mins inte hur stor prisökning det blir för den sortens bonus, men jag tror att det borde vara ungefär *10.

För att få det hela att verka ännu mera oligiskt så räknar jag ut den absoluta prisökningen.

Ett kortsvärd tror jag kostar ca 300 sm, vilket betyder att man skulle betala 3000 sm extra för en skadeökning på 65%. Tvåhandssvärdet igen kostar runt 2000 sm. Så då får man punga ut med 20000 sm för att få 25% extra till skadan.

Orsaken till att det fungerar så är försåss att det är mycket enklare att räckna med plus och minus än att börja dividera och multiplicera med procenttalen. Men tiderna har ändrats. De flesta har en mobiltelefon som man kan ränka de fyra räknesätten med. Så den grymma orättvisa som det absoulta systemet leder till borde man kunna göra något åt.

Det stora problemet är då att bestämma hur man skall konvertera den abslouta höjningen till en relativ höjning. Hur mycket skall skadan ökas för varje +1 som olika faktorer ger? Skall de utjämnade skadan adderas till den ursprungliga skadan eller skall den tilläggas i form av ändrade eller ytterligare tärningsslag?

Det vet jag inte.
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Och betänka att om du har en Stilett med Kp-skada 1T3, så ökar dess skada med:
Minimi 1 -> 3 = 200%
Maximi 3 -> 5 = 67%
Medeltal 2 -> 4 = 100%

Ännu värre blir det om du mästersmider en svartnisses gaffel med 1T2 eller ett knogjärn med Kp-skada +1.

Detta var inget egentligt svar på frågan om hur, men det belyser problemet ytterligare.

/Berserk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En annan lösning på problemet är att precis som bonusskadan adderas till grundskadan, så adderas bonuskostnaden till grundkostnaden (i stället för att multipliceras). Detta system används bl a i D&D, om än med vissa modifikationer (ett adamantitvapen kostar ännu mer om det gör mycket i grundskada, men då får den en större bonus också - mer adamantit helt enkelt). Då materialkostnaden torde vara en ganska liten del av kostnaden för ett normalt vapen (det är snarare arbetet som kostar) så känns det fel att multiplicera hela kostnaden för att man använder coolare material.

Ytterligare en möjlighet är att man baserar kostnaden och bonusen på vapnets vikt, t ex +1 i skada och +X guldmynt per påbörjade 2 kg (om man använder DoDs jättevikter, snarare 1 kg eller ½ kg om man använder vikter från t ex Eon). Detta funkar eftersom det då relaterar till mängden coolt material man använder. Man får iofs modifiera föremålets effektiva vikt då vapen av flera material används (t ex yxor och spjut). Då skulle man också kunna göra "legerade" vapen - ett tvåhandssvärd (väger väl 8 kg i DoD?) kanske använder tillräckligt mycket mithril eller liknande för att få +2 i skada i stället för de +4 i skada det skulle kunna få som mest.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
"Ett kortsvärd tror jag kostar ca 300 sm, vilket betyder att man skulle betala 3000 sm extra för en skadeökning på 65%. Tvåhandssvärdet igen kostar runt 2000 sm. Så då får man punga ut med 20000 sm för att få 25% extra till skadan."

Nu är det ju inte precis ökningen av skadan man betalar för när man köper ett mästersmitt vapen. Man betalar för att man vill ha ett bättre vapen.
Jag håller med om att ett lågnivåvapen blir mycket bättre procentuellt än ett högnivåvapen om de är mästersmidda, men det känns koboldiskt att tänka i sådana banor. Om en rollperson inskaffar mästersmitt bara för dendär lilla extra skadan är det koboldiskt, koboldiskt, koboldiskt. /images/icons/wink.gif
Om han däremot är intresserad av utmärkta hantverk, eller vill ha något som lättare skär genom rustningar (vilket är i princip samma sak men uttryckt på ett nästan icke-koboldiskt sätt) är det helt i sin ordning.
Tycker jag...

/Black Dwarf som ser kobolder överallt /images/icons/hairy.gif
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
håller med koboldheten över at skaffa ett specifikt vapen bara för att de %-billigare.

Man måste även obsevera att arbetet som krävs att smida ett tvåhandssvärd är mycket större än då man smider ett kortsvärd. Tvåhandssvärdet e ju 1½ meter längre. Så blir mer järn att mästermida /images/icons/clever.gif.
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Jag menar att den absoluta bonusen främst beror på eggens skärpa (i fallet mithril),vapnets tyngdpunkt och andra tricks och därför inte ökar lika mycket på stora vapen som på små. Tänk på att ett tvåhandssvärds skada i hög grad kommer från dess tyngd och moment, och därför nästan motverkas av mithrilets vikt (även om det blir lättare att hantera och därmed kanske kan svingas fortare).

Men visst känns det lite underligt att en del vapen nästan dubblas medan andra bara ökar med 10%...
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Tja spelar det så stor roll...Du anser alltså att man ska för 10* priset få ett tvåhandsvärd som ger... hmm 2T10+6 i skada...? e inte det lite för bra...? men men alla har väl åsikter tycker det är rimligt att alla mästersmidda ger +1 i skada oavsett vapnet för jag menar det går ju inte att förbättre ett tvåhandfsvärds skäregg mer än ett kortsvärds? sen är ju tvåhandsvärdet mycket större och lite mer kraft bakom som orsakar mer skada men skärytan är väl likväl densamme...? ingen som håller med? en till fråga på samma ämne...

Om man har B4 i en vapenfärdighet är det inte rimligt att man då borde få +1 i skada eftersom man hanterar vapnet mycket bättre på samma sätt som jag anser att om man har B2 man borde få -1 i skada... Har kört med det ett tag nmnu men vet inte vad ni andra anser om det är det rimligt?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Det är en ball grej, [husregel]

det kan erkännas..
Själv kör jag med BC för vapenfärdigheter och ju högre BC man har desto fler handlingar (attack/parad) kan man göra under en runda..

Nu kör inte jag med "Krigarens..." handlingar utan man gör fortfarande bara en handling/SR.. Däremot kan man dela upp denna handling i fler handlingar..
Man kan max göra [BC för vapenfärdigheten + BC för SMI]/2 handlingar/SR..

Om man gör två handlingar så delas FV med 2, tre handlingar FV/3, o.s.v..

/[color:448800]Han</font color=448800> som påpekar att kontentan av detta är att i hans system kan en bra svärdsplöjare kan göra fler attacker istället för att göra mer i skada (håller även på med ett system som ger skada beroende på hur hög differens man får på attackslaget)
 
Top