Legioth
Swordsman
Med anledning av tråden härunder angående kombinationen draktänder/treudd så började jag tänka på hur ologiskt det egentligen är att förändringen i skada pga diverse olika faktorer är absolut (+/- ett tal).
Jag utgår från vapensystemet i DoD4 (eftersom jag kan de flesta vapnens skador utantill). Där ger ett kortvärd 1T6+1 i skada, medan ett tvåhandssvärd ger 2T10+2.
Då skadan ökar, t.ex. för att vapnet är mästersmitt så ökar båda vapnens skada med t.ex. 2.
Kortsvärdet:
1T6+1 ger skada mellan 2 och 7
1T6+3 ger skada mellan 4 och 9
Skadan ökar med mellan 100% och 29%
Medeltalsökningen blir 65%
Tvåhandssvärdet:
2T10+2 ger skada mellan 4 och 22
2T10+4 ger skada mellan 6 och 24
Skadan öker med mellan 50% och 0,09%
Medeltalsökningen blir 25%
(Medeltalsökningarna är inte helt korrekta, men jag orkar inte räkna nogrannare)
Samma sorts absoluta ökning av skadan sker också då man har skadebonus.
Jag mins inte hur stor prisökning det blir för den sortens bonus, men jag tror att det borde vara ungefär *10.
För att få det hela att verka ännu mera oligiskt så räknar jag ut den absoluta prisökningen.
Ett kortsvärd tror jag kostar ca 300 sm, vilket betyder att man skulle betala 3000 sm extra för en skadeökning på 65%. Tvåhandssvärdet igen kostar runt 2000 sm. Så då får man punga ut med 20000 sm för att få 25% extra till skadan.
Orsaken till att det fungerar så är försåss att det är mycket enklare att räckna med plus och minus än att börja dividera och multiplicera med procenttalen. Men tiderna har ändrats. De flesta har en mobiltelefon som man kan ränka de fyra räknesätten med. Så den grymma orättvisa som det absoulta systemet leder till borde man kunna göra något åt.
Det stora problemet är då att bestämma hur man skall konvertera den abslouta höjningen till en relativ höjning. Hur mycket skall skadan ökas för varje +1 som olika faktorer ger? Skall de utjämnade skadan adderas till den ursprungliga skadan eller skall den tilläggas i form av ändrade eller ytterligare tärningsslag?
Det vet jag inte.
Jag utgår från vapensystemet i DoD4 (eftersom jag kan de flesta vapnens skador utantill). Där ger ett kortvärd 1T6+1 i skada, medan ett tvåhandssvärd ger 2T10+2.
Då skadan ökar, t.ex. för att vapnet är mästersmitt så ökar båda vapnens skada med t.ex. 2.
Kortsvärdet:
1T6+1 ger skada mellan 2 och 7
1T6+3 ger skada mellan 4 och 9
Skadan ökar med mellan 100% och 29%
Medeltalsökningen blir 65%
Tvåhandssvärdet:
2T10+2 ger skada mellan 4 och 22
2T10+4 ger skada mellan 6 och 24
Skadan öker med mellan 50% och 0,09%
Medeltalsökningen blir 25%
(Medeltalsökningarna är inte helt korrekta, men jag orkar inte räkna nogrannare)
Samma sorts absoluta ökning av skadan sker också då man har skadebonus.
Jag mins inte hur stor prisökning det blir för den sortens bonus, men jag tror att det borde vara ungefär *10.
För att få det hela att verka ännu mera oligiskt så räknar jag ut den absoluta prisökningen.
Ett kortsvärd tror jag kostar ca 300 sm, vilket betyder att man skulle betala 3000 sm extra för en skadeökning på 65%. Tvåhandssvärdet igen kostar runt 2000 sm. Så då får man punga ut med 20000 sm för att få 25% extra till skadan.
Orsaken till att det fungerar så är försåss att det är mycket enklare att räckna med plus och minus än att börja dividera och multiplicera med procenttalen. Men tiderna har ändrats. De flesta har en mobiltelefon som man kan ränka de fyra räknesätten med. Så den grymma orättvisa som det absoulta systemet leder till borde man kunna göra något åt.
Det stora problemet är då att bestämma hur man skall konvertera den abslouta höjningen till en relativ höjning. Hur mycket skall skadan ökas för varje +1 som olika faktorer ger? Skall de utjämnade skadan adderas till den ursprungliga skadan eller skall den tilläggas i form av ändrade eller ytterligare tärningsslag?
Det vet jag inte.