Nekromanti Relativ effekt --> +skada i Eon4: förslag

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
  • Femmor är den högsta sluttärningen i Ob-systemet. Många femmor --> troligen bra effekt anyway.
  • Femmor är dels väldigt lätta att räkna samman, dels lätta att addera till värdet som man fått från skadetärningar (vilket jag antar kommer finnas kvar i någon form). Med relativ effekt ska man först göra en uträkning av denna, vilken kommer att ta mycket längre tid för sådana som inte är snabba på huvudräkning, sedan addera denna förmodligen udda siffra (udda som i icke-fem-eller-tiotal) till en annan förmodligen udda siffra.
  • Gör så att skickliga individer (med många tärningar att slå) oftare gör mer i skada, men jämnar väl ändå ut oddsen lite jämfört med relativ effekt? Ob4T6 möter Ob2T6 innebär ju nästan alltid en högre relativ effekt för Ob4T6-snubben, men om det är femmorna så är ju sannolikheten hyfsad att Ob4:an inte får någon, eller att Ob2:an lyckas få någon som väger upp.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Låter som en ganska cool idé faktiskt. Tycker helt klart att låter lättare än att sitta och räkna relativa effekter hit och dit och jag tror mina spelare skulle gilla det också.

Annars kan ju en liknande idé vara att varje 5a på attackslaget ger en extra tärning till skadeslaget och varje 5a på försvarsslaget ger en färre tärning på skadeslaget. Så blir det nästan ännu lättare att räkna skada för man slipper saker som
"Hmm jag slog 23 skada, och hur många femmor hade jag nu igen? Just det, två, så 33. Hur många femmor sa du att min motståndare fick? Ahh, en... Så 28 då."

Kanske gör 5or statistiskt (lite) sämre, men mer tärningar är alltid roligt att rulla, precis som avatarex skrev på bloggen (och kanske även här i forumet):
Det ger en bra känsla av att ens rollperson är mäktig när man håller i en stor näve tärningar.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Superbra förslag. Ger ju i praktiken nästan samma effekt, med några små ändringar - istället för konstant +/-5 för varje femma blir det i snitt +/-3,75, alltså en något mindre effekt i genomsnitt. Samt att det blir ännu mindre/snabbare räkning.

Slutligen försvinner ju egenskapen "5:or är lätta att räkna ihop", vilket innebär ett intressant manöverutrymme: man kan tänka sig att i vissa situationer (kanske mha stridskonster etc) även låta 4:or eller andra tärningar lägga till eller dra ifrån tärningar.

Så, allt som allt - klockren ändring. Köpes direkt. Eller?

/Hjalle
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hjalle said:
Superbra förslag. Ger ju i praktiken nästan samma effekt, med några små ändringar - istället för konstant +/-5 för varje femma blir det i snitt +/-3,75, alltså en något mindre effekt i genomsnitt. Samt att det blir ännu mindre/snabbare räkning.
Precis, och dessutom blir det mer varierat i skada och man slipper saker som Ob3T6+20 i skada, då är Ob7T6 roligare att slå, och mindre genomsnitt gör inte sådär värst mycket.

Hjalle said:
Slutligen försvinner ju egenskapen "5:or är lätta att räkna ihop", vilket innebär ett intressant manöverutrymme: man kan tänka sig att i vissa situationer (kanske mha stridskonster etc) även låta 4:or eller andra tärningar lägga till eller dra ifrån tärningar.
Det tänkte jag inte ens på, men det gör det ju bara ännu bättre och öppnar upp för stridskonsttekniker och andra specialare, precis som du säger. "Fullförsvar" (finns väl som regel i Eon III eller hur?) skulle t.ex. kunna medföra att både 5or och 4or tog bort skadetärningar.

Hjalle said:
Så, allt som allt - klockren ändring. Köpes direkt. Eller?

/Hjalle
Ja jag köper mitt eget förslag, hade lite flyt när jag tänkte där. Hoppas Eon IV är lika lätta att sälja in det till. :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Smart idé. Me like! ... med k7e9s förändring då.

/Han som tycker det vore lustigt hur Eon förvandlats till Vampiresystemet om detta förslag kommer med
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Bra tanke!

Men, är jag helt tokig om jag vill skippa slå skada separat? Kan man inte låta det avgöras helt och hållet av den relativa effekten, och låta vapen fylla någon annan intressant funktion? MÅSTE vapen avgöra skada?

Om färdighetsresultatet ger extra skada, kan man inte göra tvärtom? Dvs, man slår attackslaget, effekten avgör hur mycket skada man gör. Sen kan man alternativt säga att ett vapen lägger till en extra skadetärning på effekten i efterhand?
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag både gillar och ogillar tanken... jag stör mig väldigt mycket på t.ex. nWoDs sätt att räkna ut skada på, för det gör att en rocket launcher är lika effektiv att attackera med som en kniv.

Det ska vara skillnad på olika vapen imo så varje vapen kanske ska ha en grundskada som sedan modifieras av ditt anfallsslag?

Kanske t.ex. så att ett slagsvärd gör normal Ob2T6+3 i skada. Du får en effekt på 12 i ditt färdighetsslag

Det moddas då til Ob4T6+3 (dvs. +Ob1T6 per 5 i attackslag). Det här systemet gör att riktigt skickliga fäktare gör obscena mängder skada, men det gör också att ett försvar blir mycket stabilare.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nu har du missuppfattat mig.

För det första är det, som du också föreslår, så klart tänkt att olika vapen ska ha olika grundskador. Skadan ska absolut inte bero enbart på effekt, eller ens till största delen.

För det andra så innebär inte varje +5 i effekt +Ob1T6 i skada (om man nu tar k7e9s ändring). Varje femma (alltså varje tärning som visar :t6b-5:) innebär +Ob1T6 i skadeslaget, eller -Ob1T6 om det var försvararen som slog :t6b-5:).

Alltså snarare så här:
Ugg har Yxa Ob4T6 och slår 3, 1, 5 och 5. Dukk har Undvika Ob3T6+1 och slår 2, 5, 1 och 1. Ugg träffar. Hans gör i grunden Ob5T6+1 i skada med yxan. Han själv fick dock två femmor, vilket innebär +Ob2T6 i skada, medan Dukk fick en femma vilket innebär -Ob1T6. Total skada blir därmed Ob6T6+1.

/Hjalle
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag tycker det är bra att vapensorten avgör skada. Att få en storyxa över smalbenet ska kännas mycket mer än att få en spark över detsamma.

Att vända på det och låta olika vapen lägga till skadetärningar på en redan given skada som fås helt utifrån effekten, innebär ju i praktiken att man ändå slår två slag. Skillnaden blir väl att det blir färre tärningar i det andra slaget (antar jag), och att effekten kommer vara det som är helt avgörande.

Jag tycker egentligen mitt och k7e9s förslag redan som det är har lite buggar för att effekten kan komma att spela för stor roll. Jag menar, ett grottroll som slår en stenbumling över en kanske varken gör mer eller mindre skada baserat på hur högt värde i Slagsmål (eller vad det nu kan vara) hon har.

Men men... poängen är väl att det här är ett smidigare sätt att låta tärningsslaget inverka på skadan än att sitta och räkna ut exakt relativ effekt i stridens hetta.

/Hjalle
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
En liten fundering:

I situationen där A anfaller B. Vad händer om B slår högst men A får flest femmor?

B lyckas alltså försvara sig men i detta läge finns ju exempelvis ingen skada att reducera.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jo, jag förstår, och min tanke skulle förmodligen kräva ändringar i skadesystemet (som jag inte vet hur det fungerar i EonIV).

Men om vi leker med tanken att olika vapen ger olika typer av resultat på skadetebellerna? Tex att en storyxa har en hemskare tabell för extraskador, medan en spark som mest kan bryta ben så kan en yxa kapa huvudet. För att sedan skilja en liten och en stor yxa kan ju olika vapen ha + eller - på skadetabellerna.

Min tanke är att försöka komma ifrån ett onödigt tärningslag som jag aldrig förstått. Om vi slår x antal tärningar för att avgöra hur bra vi träffar med effekt, sen slår ett helt NYTT slag för att se hur skadeffekten så tycker jag man kan slå ihop det till en maffig hög med tärningar.

Självklart kan man ju ha tärningar med olika färg också.

En följdfråga...
För vad symboliserar skadeslaget i Eon3 egentligen?

Är det hur HÅRT man lyckas slå? Hur bra vinkel man får på attacken? Var man träffar? Representeras inte alla dessa av andra slag? Det känns som skadeslaget är en representation som ENBART finns till för att olika vapen ska ha olika skada. Kan man inte få in det på andra sätt och spara tid till mer flow?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Kaigon said:
En liten fundering:

I situationen där A anfaller B. Vad händer om B slår högst men A får flest femmor?

B lyckas alltså försvara sig men i detta läge finns ju exempelvis ingen skada att reducera.
Som jag ser det innebär ju ett helt lyckat försvar (som när B slår högre än A) att attacken missar helt för att B undvek/blockerade/parerade. Då behöver man inte ens sätta sig och börja räkna 5or eftersom en förutsättning för att göra skada är att man träffar.
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
k7e9 said:
Kaigon said:
En liten fundering:

I situationen där A anfaller B. Vad händer om B slår högst men A får flest femmor?

B lyckas alltså försvara sig men i detta läge finns ju exempelvis ingen skada att reducera.
Som jag ser det innebär ju ett helt lyckat försvar (som när B slår högre än A) att attacken missar helt för att B undvek/blockerade/parerade. Då behöver man inte ens sätta sig och börja räkna 5or eftersom en förutsättning för att göra skada är att man träffar.
Skadan går igenom på skölden eller vapnet som B använder för att försvara sig. Alltså om det inte är undvika som gäller...
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Hjalle said:
Nu har du missuppfattat mig.

För det första är det, som du också föreslår, så klart tänkt att olika vapen ska ha olika grundskador. Skadan ska absolut inte bero enbart på effekt, eller ens till största delen.

För det andra så innebär inte varje +5 i effekt +Ob1T6 i skada (om man nu tar k7e9s ändring). Varje femma (alltså varje tärning som visar :t6b-5:) innebär +Ob1T6 i skadeslaget, eller -Ob1T6 om det var försvararen som slog :t6b-5:).

Alltså snarare så här:
Ugg har Yxa Ob4T6 och slår 3, 1, 5 och 5. Dukk har Undvika Ob3T6+1 och slår 2, 5, 1 och 1. Ugg träffar. Hans gör i grunden Ob5T6+1 i skada med yxan. Han själv fick dock två femmor, vilket innebär +Ob2T6 i skada, medan Dukk fick en femma vilket innebär -Ob1T6. Total skada blir därmed Ob6T6+1.

/Hjalle
Hrm... det lade ju saken i ett annat mörker. Problemet med det systemet ger ju då att en person med ruskig tur som slår 3 st 5or medan vapenmästaren som slår högre, men mestadels 4or, kanske då inte gör lika mycket skada. En del av eon måhända, men hrm
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Gemstone said:
Hrm... det lade ju saken i ett annat mörker. Problemet med det systemet ger ju då att en person med ruskig tur som slår 3 st 5or medan vapenmästaren som slår högre, men mestadels 4or, kanske då inte gör lika mycket skada. En del av eon måhända, men hrm
Fast så är det ju alltid med tärningar å andra sidan. I Eon III fick ju den som hade "ruskig tur" och slog 2 ettor ett perfekt slag oavsett om vapenmästaren med 25 i färdighetsvärde slog 2,2,2 på sina tärningar.

Sedan tror inte jag att samma person har "ruskig tur" hela tiden, utan att det jämnar ut sig över tid. Att man får in en lyckoträff då och då känns snarare ganska realistiskt.

Dessutom är det ju lite av meningen med tärningar att ge varierade och slumpmässiga resultat. Annars får man ju skapa ett system som inte bygger på tärningar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Hrimfar said:
k7e9 said:
Kaigon said:
En liten fundering:

I situationen där A anfaller B. Vad händer om B slår högst men A får flest femmor?

B lyckas alltså försvara sig men i detta läge finns ju exempelvis ingen skada att reducera.
Som jag ser det innebär ju ett helt lyckat försvar (som när B slår högre än A) att attacken missar helt för att B undvek/blockerade/parerade. Då behöver man inte ens sätta sig och börja räkna 5or eftersom en förutsättning för att göra skada är att man träffar.
Skadan går igenom på skölden eller vapnet som B använder för att försvara sig. Alltså om det inte är undvika som gäller...
Jag vet inte riktigt hur du (Hrimfar) menar nu. Om försvararen lyckas bäst tar den ju ingen skada alls eller hur? För det var väl det exemplet handlade om som jag tolkade det. Min tolkning av den givna situationen var:
A anfaller B, B försvarar sig, B slår högst (och lyckas därmed bäst) = B lyckas helt med sitt försvar = ingen skada alls på B, även om A råkade slå en hel hög med 5or.
 
Top