Nekromanti Relationer i fisktankar

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Hej!

Jag håller på och skissar på en relationskarta till mitt Mage-scenario som jag ska spelleda i morgon.

Något som slår mig är hur svårt det kan vara att komma på bra relationsband över fraktionsgränserna. Till exempel vad de brutala häxjägarna kan ha för relationer till magikersällskapet (förutom att någon ur den ena grupper dödat någon ur den andra).

Jag har även en grupp varulvar som är nya i staden som jag också har svårt att väva in i relationskartan eftersom de helt enkelt bara varit i staden några få dagar.

Har ni några generella tips på intressanta relationsband? Någonting som brukar fungera särskilt bra?

Tacksam för tips!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
[url="http://urverkspel.com/index.php?option=com_rokdownloads&view=folder&Itemid=51&id=6:mutine" said:
Mutiné, sida 46[/url]]
Relationer är förklaringar över
hur fraktionerna i scenariot
hänger samman. Det kan vara
ett släktskap, en umgängeskrets
(vän, arbetsrelation eller käresta),
en drivkraft eller ett dåd.
Umgängeskrets: beroende av, varit anlitad av, står i skuld till
Drivkraft: hatar, vill sätta dit, svartsjuk på
Dåd: spionerar på, besmittat, spritt rykten om

Jag tycker det viktigaste är bara att hitta på relationen och sedan fundera kring varför det är så. Förklaringen kan skapa fler fraktioner, fler relationer eller bara få helheten att falla på plats.

[edit] Eller ja, av alla relationer det drivkrafterna (agendorna) som är de viktigaste. De orsakar slitningar och de skapar konsekvenser när rollpersonerna påverkar en fraktion. Allt annat är mest glasyr på kakverket.

/Han som nu mest tog negativa relationer, men man kan lika gärna vända på dem och istället för "vill sätta dit" kan det vara "vill rentvå"
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
oolaa said:
Har ni några generella tips på intressanta relationsband? Någonting som brukar fungera särskilt bra?
Make it personal. :gremsmile:

Man kan inte välja sin familj (varulvar har också föräldrar, syskon och kusiner har jag hört), och kärleken är blind (klart en häxjägare och en magiker kan ha varit high school sweet hearts och fortfarande ha känslor för varandra).
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Som DeBracy sa, familjeband. Även kärlek fungerar väldigt bra. Den brutale häxjägaren som blivit förälskad i den unge magikerlärlingen.

Generellt sett så är även alla typer av skuld spännande. Antag att en magiker räddade livet på en häxjägares son när denne fick grådöden till exempel. Eller kanske har en häxjägare spelskulder. Eller ett beroende som bara "de andra" kan tillfredställa.

En annan del är att låta fraktionerna vara splittrade i delar med olika agendor och interna maktspel. En av de högre inom magikerkretsen kan ha tagit kontakt med häxjägarna i syfte att sälja ut någon av sina konkurrenter.

Något som gör lojaliteterna lite oklara helt enkelt.

Vad gäller varulvarna så undrar jag lite vad de gör där? Deras ärende är väl det bästa fröet (fröt?) till relationer. Det och några eventuella krokar i deras bakgrund.
 

oolaa

Veteran
Joined
13 Mar 2005
Messages
85
Location
Uppsala
Tack alla tre för kanonbra svar som jag inkorporerat i min relationskarta. Blev riktigt nice.

Varulvarna har kommit till staden för att de har spårat upp en ande som en av spelarna har som familiaris. Har dock lyckats koppla ihop dem till viss del med några andra karaktärer också och om inte annat kommer de snabbt bli insyltade i vad som pågår.
 
Top