Nekromanti Rekvisita i rollspel

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag har alltid tyckt om att blanda in rekvisita av olika slag i de rollspel jag har varit ledare för. I mitt absolut första äventyr fann RP:na tre kistor i ett torn, vilka var livsviktiga att öppna, och vilka var lika låsta. Låsen gick dock upp med en liten stunds funderande, vilket symboliserades av en liten "knep och knåp-leksak" som bestämdes genom ett intelligensslag. (Hade fyra st. av olika svårighet.) Dessa fick så spelarna leka med en stund, och alla hade riktigt kul. I mitt senaste äventyr hade jag en kassettinspelning av ett ljud som spelarna hörde bland bergen. De blev ganska förbryllade.

Varför berättar jag då detta? Jo, jag vill veta om någon har annan erfarenheter av liknande saker de utsatt sina spelare för som de har lust att dela med sig av? Personligen tycker jag det är kul att emellanåt lite aktivera spelarna med konkreta föremål och dylikt. Dessutom får det med spelare som annars inte är så delaktiga.

Ps. Spelare från min grupp kan låta bli att läsa svaren till detta inlägg! Ds. : )

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
När jag spelade mutant för länge sedan hade min SL spelat in en radioupptagning som vi (RP:na) hörde. Den var faktiskt jävligt bra gjord av ngn andledning. Det är den enda rekvisitan jag har som minne (förutom de skitiga kartorna förstås /images/icons/smile.gif)

mvh
/joakim kalcidis
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Jag använde en gång en konstgjord kniv i med en minst sagt udda form.

Jag sat och lekte med den när rollpersonerna var och besökte en SLP, en liknande kniv dök sedan upp och visade sig vara en offerkniv som bara användes av mörkeralver. Spelarna förstod snabbt sambandet nu behövde de bara komma ihåg vem det var som hade kniven...
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
En kul grej som en kompis gjorde var att använda en klurig låda utan synbar öppning. Spelarna hittade lådan någonstans och när de frågade hur den såg ut plockade han helt enkelt fram den och sa: "Den ser ut såhär". Tydligen mycket populärt /images/icons/laugh.gif

Annars kan man ju alltid tillverka egna pergament, det är inte särskilt svårt att få papper att gulna och se gammalt ut.

Men IMHO passar detta inlägg bättre på rollspelsforumet, och inte på DoD-forumet.

/Mederian
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
jag måste bara fråga hur du går tillväga för att få ditt papper att gulna. En vän till mig sa att man skulle använda sig av citronsaften och spray (hår eller deodorant). Det skulle få pappret att bli sprött och gulna. Har tyvärr inte prövat metoden.

Skulle vara skoj att veta hur andra gör.

mvh
/joakim kalcidis
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jag brukar blöta vanligt papper och sedan torka det, då blir det ganska sprött och om man sedan låter det ligga i solen ett par dagar så blir det lite gult... inte tillräckligt gult tyvärr, hårspray? hmmm, det måste jag pröva...

Idén med att spela upp ett ljud som rollpersonerna hör i bergen gillar jag...

Robin

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Urkk

*morrar*.. ja vill ju läsa svaren till dedär.. dumma dej *surar*
...diskriminering eller nåt...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 
G

Guest

Guest
Mina kompisar har gjort pergament och liknande och sedan bränt dem lite (gillar iden med ljuden i bergen också!!! ska också testa det med citron och hårspray)


//Melsazz
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Ett gammalt knep med papper är att blöta det i kallt te och sedan torka det på svag värme i en ugn (femtio grader har jag för mig är lagom, se bara till att pappret inte börjar glöda eller brinna). Det blir gult, ser gammalt ut och faller sönder i småsmulor när man tar i det. Gulheten, eller brunheten, kan man styra med teets styrka. Vill man ha riktigt brunt kan man använda kallt kaffe, men du kan det bli riktigt svårt att se vad det står på pappret.

/ Daniel
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Oh, supernice!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Rekvisita eller kanske musik

jag har aldrig använt mig av rekvisita men jag tycker att stämmnings musik är ganska viktig.
Bra cd skivor till dod:Bo Hansson/sagan om ringen,Vangelis/portraits och Soundtracket till tv-spelet chrono cross.


"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Men IMHO passar detta inlägg bättre på rollspelsforumet, och inte på DoD-forumet.

Kanske du har rätt.. Har inte hunnit bekanta mig så mycket med de andra forumen, men jag ska tänka på det nästa gång!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Rekvisita eller kanske musik

Musik är nästan obligatoriskt i vår grupp för att få den rätta stämningen. Vi hör mycket på t.ex. finska Nightwish (värt att pröva!), Hammerfall, Blind Guardian och ibland Metallica. Dessutom har vi många fler och av varierande sort, exempelvis några av låtarna på skivan Gregorian -Masters of Chant ger riktigt bra stämning under besök i t.ex. en katakomb..

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Min kompis skulle få sitt rollformulär att se föråldrat ut, så han brände lite på det. Det såg ganska bra ut, men han hade råkat bränna bort det ställe där det stod hur mycket pengar han hade så han glömde det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"<EM><B>Ps. Spelare från min grupp kan låta bli att läsa svaren till detta inlägg! Ds. : )</B></EM>"
Man brukar sätta **SPOILER** om man inte vill att spelare ska läsa't. Helst först i inlägget och inte sist. /images/icons/wink.gif

Iaf. Det som jag använt är värmeljus till ett äventyr. Ljusen fick representera RP:ns livslåga. När de dog i slutet fick alla förutom en blåsa ut ljusen och skrika ett dödsskrik. Den som var kvar spelade jag vad som hände. (The Dead of Night till Deadlands).

Använder skräckmusik (från spelen AvP och HL) till Deadlands.

Kläder kan vara bra (för att symbolisera karaktärer t.ex.) men inget som jag någonsin kommer att använda.

/[color:green]Han</font color=green> som verkligen gillade idén i "The Dead of Night"
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
En del kul saker vi har haft med i olika äventyr är mynt med olika skumma motiv på (vet dock inte var SL hade fått tag på dem...) Alltid lite svårare med rekvisita till fantasy spel, medans det ju är ganska lätt att tillverka egna små pryttlar till nu/framtids spel. Tändsticksaskar, tidningsutklipp, fotografier mm. Kul som satan med rekvisita dock!
Schysst med uppspelade ljud! Nice som f-n

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: Rekvisita eller kanske musik

Om ni tycker om Nightwish måste jag bara rekommendera Skellefteåsonen Vintersorgs album. Framför allt Ödemarkens son är ett otroligt album som verkligen ger stämning.

/Mederian
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Re: Rekvisita eller kanske musik

Tack! Ska försöka få tag på den!

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jag använder endast musik som rekvisita. Vilket fungerar bra för att hålla stämningen, och accentuera viktiga händelser. Andra props får ofta spelarna att tappa fokus, åtminstone efter vad jag har erfarit.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag använder mig alltid mig av musik som stämningsbyggande medel. Bland favoriterna finns soudtracket till Gladiator och några som jag slängt ihop själv.
Men jag har använt mig av "sound Efects" typ regn, vind o likn.
Större delen av de papperslapparsom spelarna hittar brukar jag göra så att dom liknar pergament eller gammalt solblekt papper (man tar kaffe eller starkt té och blötlägger pappret i vätskan. Sedan får "pergamentet" torka).

//Kalle
 
Top