Nekromanti Rekord i långsam strid.

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Vem har egentligen rekordet i långsam strid i ob systemet?
Att slå de däringa tärningarna och glo upp skadan i tabellen kan ta en rejäl stund, lägg där till att man inte alltid är fokuserad på det man gör, allmänt trött och körde med ett gammalt skadesystem så kommer man upp i mitt rekord.

Vi spelade 4 stridsrundor på 3 timmar.

Seriöst... sen gav vi upp.

Vad är ert rekord?

/Marcus som vet att folk kanske inte tror på mig nu.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
En och en halv spelsession

Jag körde en lite mer heroisk kampanj för en av mina spelgrupper. Vid ett tillfälle befann sig de tre hjältarna på en gammal begravningsplats som Damariska trupper verkade bevaka. När rollpersonerna smyger sig in med lite hjälp av magi hamnar de mitt i lägret när de plötsligt blir upptäckta och strid utbryter.

Situationen var då tre stycken mycket erfarna och samtränade legosoldater (en var dessutom magikunnig) mot ungefär femtio dugliga soldater och ett tiotal duktiga. Hela striden pågick i säkert hundra stridsrundor, men det var inte i ett enda svep. Flera gånger drog sig endera sidan tillbaka en bit, in i skydd, bakom tält, innanför magiska skydd och så vidare för att läka lite skador och återhämta utmattning. Dessa pauser varade kanske ett par minuter innan de återigen kastade sig mot varandra i strid.

De tre hjältarnas primära mål var att komma undan med lite bevis och de såg därför till att förflytta sig så gott det gick. Försvararna (de Damariska soldaterna) försökte stoppa dem. Det var en rätt stor skillnad i vapenfärdigheter. Soldaterna hade kanske 14-15 i sina primära vapen färdigheter med hjältarna hade uppemot 20. Soldaterna tvingades därför arbeta med avståndsvapen i stor mängd mot de tre fienderna eftersom närstrid innebar döden för de flesta. Hjältarna å sin sida ville istället komma undan, men tvingades stanna upp och försvara sig alternativt anfalla för att döda alla dessa soldater med armborst som annars skulle skjuta dem i ryggen.

De dryga sextio Damariska soldaterna rörde sig i grupper om tio-tolv man, runt hela tiden och växelvis bytte av varandra vilket lät dem hålla Utmattningen nere på låg nivå. Rollpersonerna använde sig av olika sorters magi för att ordna tillbaka Utmattning.

I slutändan vann dock hjältarna när de till sist hade ett rejält skogsparti mellan sig och de kvarvarande soldaterna och kunde ta sig helt ur striden till häst.

Striden tog alltså resten av den första spelsessionen (4 timmar kanske) och hela den följande (7 timmar) efter vilken vi satt och bara andades ut, rejält utmattade vi också, liksom rollpersonerna. Det var en mäktig batalj som aldrig kändes långsam - vi gjorde ju saker hela tiden.

Förlusterna var inga på Hjältarnas sida och kanske 50% döda och 25% sårade hos de Damariska soldaterna.

Att dessa döda soldater ännu inte hade sagt sista ordet var det ingen som visste just då...
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Har faktiskt aldrig fått någon riktigt lång, då jag har lärt mig regelsystemet bra, och i principen lärt mig vad vad olika slag på t10 betyder. T.ex så gör en etta på extraskadan i huvudet rätt så ont :p
Det minskar behovet av att titta i boken, något som jag undviker i högsta möjliga mån...

Något som tog längre tid en gång var då vi var lite flummiga och omotiverade och ett litet kort samtal med en efterföljande skogspromenad tog 1.5 timme :p
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: En och en halv spelsession

Herre!

Tja...mina spelare var dumma nog att börja slåss med ett trettiotal soldater när de var ungefär så där bra, men de trodde nog de skulle dödas om de gav sig, och det var det enda alternativet. Som tur var hade de iaf ett duktigt övertag i höjd.

De fick spö, naturligtvis. 30 soldater vinner liksom. Särskilt när en stor del har armborst. De lyckades komma undan genom extraordinära omständigheter.

Den striden varade nog ändå inte längre än 30-45 minuter.

Längsta striden då?

Hmm...antagligen mot några jargier under kriget nån gång. Då fanns det liksom så många att man kunde slåss hela dan.

3 timmar kanske som mest för en strid?
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Måste nog säga att vårt rekord ligger nog på ca 5-10 minuter, och då är det långa strider. IRL så pågår en svärdsstrid inte mer än ett par sekunder (samuraj-style). Och det är typ vad våra strider gör, ett hugg och striden är oftast slut. Även ett hugg i armen eller benet försätter den stridande ur stridbart skick.

Måste jag tilllägga att vi inte använder reglerna för mycket? :gremcool:


/Berfa
 

Thaar av Makho

Veteran
Joined
21 May 2005
Messages
12
Vi hann faktiskt bara 3 rundor och dessutom var vi tvungna att köra om de 3 rundorna 3 ggr för mellan varje möte tappade vi bort skadepappret.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
om pauser räknas så har jag ett saftigt rekord. vi slogs en timme. sedan avslutade vi. spelledaren började sommar jobba sedan blev det skola. om vi fortsätter till sommaren så har det tagit ett år. men jag tvivlar på att vi gör det då vi startat ett nytt äventyr. (under skoltiden spelade vi aldrig något direkt äventyr)
 
Top