Rekommenderade ljudböcker och radioteatrar

Zeedox

Hero
Halloj! Har forumiterna här någon rekommendation på bra ljudböcker, helst tillgängliga på Spotify, Youtube eller gratis?

Lyssnar på det mesta, tror jag, men gärna något kortare böcker, men så länge språket och tempot är bra klarar jag även längre verk. Förkärlek till det humoristiska dock, när det gäller skönlitteratur.

Den finns tyvärr inte uppe på SR längre, och jag vet inte vart den går att hitta, men den absolut roligaste radioteater jag hört är Cheferna, med Erik Stern i en av rollerna. Den är halvt rollspelad/improviserad och det som gör den så bra är 100% hur bra castad Erik Stern är för sin roll som ledarskapscoach. När helst ämnet casting tas upp tänker jag alltid på den fullträffen. Bland det roligaste jag hört. Lyssnade på den om och om igen ett tag.
Det gjordes ett par andra liknande efteråt: parmiddagen (med en av mina favoriter Sanna Sundqvist), en om en skola och en om en bostadsrättsförening. Tycker parmiddagen var rätt kul, de andra flög inte riktigt för mig.

Skulle rekommendera att du skaffar en bibliotekskort. Tycker det verkar finnas ganska mkt ljudböcker där.

Editerade för att jag missade att skriva ut sista delen.

Last edited:
Med ett vanligt lånekort kan du låna ljudböcker på internet, biblioteken har en app.
Jag lyssnade genom Beck-böckerna och Hamilton-böckerna. Bra, men inte roliga.

Nathan Lowells bokserie om Ishmael Wong finns som podcast och som nedladdning på Archive.org. Första boken heter "Quarter Share", du kan ju testa den och se om du gillar det hela. Det är rätt mycket samma grej från början till slut, även om det blir lite mörkare i takt med att huvudpersonen växer upp.

Med ett vanligt lånekort kan du låna ljudböcker på internet, biblioteken har en app.
Jag lyssnade genom Beck-böckerna och Hamilton-böckerna. Bra, men inte roliga.

Nathan Lowells bokserie om Ishmael Wong finns som podcast och som nedladdning på Archive.org. Första boken heter "Quarter Share", du kan ju testa den och se om du gillar det hela. Det är rätt mycket samma grej från början till slut, även om det blir lite mörkare i takt med att huvudpersonen växer upp.

Angående archive så vill jag minnas att det var där jag lyssnade på BBCs radioteater av Liftarens Guide.

Dickie Dick Dickens, här på norska. Tysk gangsterparodi från min barndom. Den svenska versionen är tyvärr bortplockad från SR.se

Sagan om ringen från Sveriges radio! Ett mästerverk!

Helt fantastisk! Lyssnade igenom för länge sedan när jag jobbade som paketerare på tryckeri!

Skulle rekommendera att du skaffar en bibliotekskort. Tycker det verkar finnas ganska mkt ljudböcker där.

Editerade för att jag missade att skriva ut sista delen.
Det har jag redan, men inte tänkt på att utnyttja möjlighet! Kvarstår då är väl att fortfarande be om rekommendationer bland det enorma utbudet världen har. :)

Jag glömde nämna att det är en stor bonus om skönlitteratur är på svenska och har ett mustigt språl (som flera redan rekommenderat). Jag har en liten baktanke i att jag gärna utvecklar mitt ordförråd och beskrivande som spelledare. :p

innan alien 3 blev film så skrev William Gibson (från Neuromancer fame) ett screenplay till en tredje alien-film som är en direkt uppföljare till tvåan, denna blev tyvärr aldrig av men för några år sedan så gjordes screenplayen publik och den är lysande, och det gjordes ett radiodrama av den med michael biehn som återfår rollen som hicks, och lance henriksen som bishop, denna rekommenderar jag, "Alien III by William Gibson"

det gjordes även 3 egna stories innan denna, jag har lyssnat på den första (Alien - Out of the Shadows) och håller på att lyssna på den andra (Alien - Sea of Sorrows) som är en uppföljare till den första, out of the shadows är bra och kan också rekommenderas, sea of sorrows är bra än så länge iaf, trean (Alien - River of Pain) vet jag inget om men i och med att alla andra har varit riktigt bra producerade så är den säkert också bra.

Tror dom bara finns på audible men inte säker

Min kompis tycker att K Svenssons inläsning av sin roman Wintermans mysterier är väldigt rolig och bra. Jag har varken läst eller lyssnat, så det inte min smak det är fel på om du tycker den är tråkig och dålig.

Last edited:
Min kompis tycker att K Svensson inläsning av sin roman Wintermans mysterier är väldigt rolig och bra. Jag har varken läst eller lyssnat, så det inte min smak det är fel på om du tycker den är tråkig och dålig.
Jag lyssnade på de fem minuter som bokhandlarna erbjuder för provlyssning. Kändes mycket lovande. Så den ska jag lyssna på. Tack för tipset :)

Dickie Dick Dickens, här på norska. Tysk gangsterparodi från min barndom. Den svenska versionen är tyvärr bortplockad från SR.se

Minns att jag läste böckerna som ung. Fantastisk humor.

Nämenväntalitenuhär! Har ingen tipsat om De Dödas Röster än? Den handlar ju till och med om rollspel!

Ja! Min fru tipsade mig om den i helgen och jag satt uppe alldeles för sent i lördags för att lyssna klart på den!

Back