Nekromanti Rekommenderade äventyr?

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Nu ska man ju återigen damma av D&D3.5'an & alla dessa böcker till forgotten realms för ett par speldagar..

Jag söker enkelt nog ett bra äventyr att spelleda, inte jävellångt utan mer inom tidsramen 10-15 timmar ungefär..

Så vilka rekommenderas & mer direkt varför?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Dungeon Crawl Classics

Med risk för att verka tjatig, så tycker jag att Goodman Games Dungeons Crawl Classics-serie funkar utmärkt för kortare äventyr. Innehållsdeklarationen är:
"Remember the good old days, when adventures were underground, NPCs were there to be killed, and the finale of every dungeon was the dragon on the 20th level? Those days are back. Dungeon Crawl Classics don't waste your time with long-winded speeches, weird campaign settings, or NPCs who aren't meant to be killed. Each adventure is 100% good, solid dungeon crawl, with the monsters you know, the traps you fear, and the secret doors you know are there somewhere."

Jag har själv spellett "The Mysterious Tower", vilket jag tyckte var ett mycket bra äventyr (som går att slänga in i vilken setting som helst) och läst igenom "Secret of the Smugglers Cove" och "Dragonfiend Pact". Samtliga är justa äventyr med old-schoolkänsla och innehållsdeklarationen stämmer rätt väl. Vill du läsa mer är det bara att gå in på Goodman Games hemsida eller läsa recensioner på EnWorld eller RPGnet (endast en recension).

Vi spelade igenom The Mysterious Tower på sammanlagt ca 15 timmars effektiv tid. En spelare dog, men det är väl så det skall vara :gremgrin:?
 
G

Guest

Guest
Flera tips!

För tidsramen du anger skulle jag absolut rekommendera följande äventyr:

Destiny of Kings - Klassiskt äventyr där kungen blir dödad under jakt och prinsen är försvunnen. Kungens bror tar över makten tillfälligt och PCs måste hitta prinsen innan en tidsfrist går ut - då kungens bror blir permanent tillsatt. Spännande äventyr med massor av spännande inslag. En hyrd lönnmördare är ute efter PCs också. Coola scener med bl.a. en magisk källa som kan höja grundegenskaperna för goda PCs. Blandat med scener på hästrygg över stora slättland och grottkryp och scener i mäktiga slott. Äventyret är från AD&D, men kan lätt konverteras. Low fantasy, men passar in i vilken som helst av de etablerade spelvärldarna. Jag körde den i Forgotten Realms.

The Sunless Citadel - Introduktionsäventyret till 3.5 som är riktigt välskrivet. Perfekt för 1st level PCs. Utanför en liten by händer konstiga saker på nätterna. PCs spårar ondskans monster och hittar en stor spricka i marken som bildar en underjordisk ravin. Väl nere hittar PCs en bas för onda varelser med planer på att erövra ovanjorden. Klassiskt dungeon-crawl, med cool slutstrid mot animerade träd, en galen Druid, och en riddare med featen "sunder" som kommer kosta gruppen dyrt vad gäller vapen...

The Vault of Larin Kerr - Ett lite längre äventyr, eller egentligen en minikampanj med flera små äventyr. Men är helt enkelt så himla bra att jag måste rekommendera det! Gå in på www.necromancergames.com och läs mer! Beskriver en hel dal med massor av byar, intressanta NPCs och nedgångar till The Underdark. PCs får bland annat möta Fire Giants, drakar och massor av kul filurer. I slutet väntar Larin Vaults skattkamamre fylld med magiska skatter. PCs måste hitta 3 olika nycklar för att kunna öppna upp valvet till skattkammaren. En nyckel hänger runt halsen på värdshusvärdens hustru, en ligger någonstans i The Underdark hos en stam med Ogres, och den tredje minns jag inte... Tyvärr är inte Larin Karr själv så förtjust i att PCs gör intrång....

Jag kan också rekommendera följande: Return to the Keep on the Borderlands, White Plume Mountain, Sword of the Dales (triologi).

Man kan också ladda ner äventyr från bl.a. svgmaes.com och drivethroughrpg.com

Lycka till!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
OMG! [ANT]

En spelare dog, men det är väl så det skall vara ?
Shait! Jag vill aldrig spela med er!

- Vulf
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: OMG! [ANT]

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

En spelare dog, men det är väl så det skall vara ?

--------------------------------------------------------------------------------

Shait! Jag vill aldrig spela med er!

- Vulf
Det var en kille som insisterade på att spela half-orc monk och jag tog det personligt :gremgrin:!
 

Hawkeye

Veteran
Joined
8 Nov 2004
Messages
4
Location
Karlshamn
Re: OMG! [ANT]

fattar att det inte är mer i detta forumet, detta rollspel som är så utspridet? Är det ingen som spelar det längre?

iaf, kul att få så många bra exempel på bra äventyr. Något vår grupp är ute och letar efter. Däremot är de väl rätt svåra att få tag på?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: OMG! [ANT]

fattar att det inte är mer i detta forumet, detta rollspel som är så utspridet? Är det ingen som spelar det längre?
Menar du D&D3.5? Åjo, nog spelas det. T o m förhärdade D&D-hatare spelar det ibland, enligt egna utsagor. Själv upplever jag det som mycket aktivt - spelleder och deltar i ett antal kampanjer i min bekantskapskrets.
:gremcool:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Tja

d20-forumet är ett av de mest aktiva på wrnu, i alla fall av rollspelsforumen. Och vi har gjort över 20 000 inlägg på forumet sen starten, och det är väl inte så illla?

m.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: OMG! [ANT]

fattar att det inte är mer i detta forumet
Har du hittat visningsinställningarna? Du kanske bara tittar på de senaste inläggen?
 

Hawkeye

Veteran
Joined
8 Nov 2004
Messages
4
Location
Karlshamn
Re: OMG! [ANT]

hehe, så sant... det gjorde jag visst...
Blev väldigt förvånad eftersom "dåd" är uttspritt

Men nu hittade jag väldigt många intressanta inlägg. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: OMG! [ANT]

hehe, så sant... det gjorde jag visst...
Blev väldigt förvånad eftersom "dåd" är uttspritt

Men nu hittade jag väldigt många intressanta inlägg.
Nåja, du har i alla fall lärt dig en sak av det här som du kan ha nytta när du läser det här forumet. Lita alltid på mina inlägg.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Hm...

Jag tror Magnus tänkte svara i Vitulvs tråd. Eller också är inlägget så skyhögt över våra huvuden att vi bara kan gapa i vördnad.
 
Top