Rekommendera supersystem

Skulle BRP:UGE på superhjältenivå kunna vara ett alternativ?

Det här är ett genuint jättedåligt råd. Om man måste använda BRP för superhjältar, och man bör inte för det funkar jättedåligt, så är Elder Godlike det minst smärtsamma alternativet. Men att konvertera från en annan genre till en genre överfylld med spel är en suboptimal sak att göra.

Det här är ett genuint jättedåligt råd. Om man måste använda BRP för superhjältar, och man bör inte för det funkar jättedåligt, så är Elder Godlike det minst smärtsamma alternativet. Men att konvertera från en annan genre till en genre överfylld med spel är en suboptimal sak att göra.
Det var inte ett råd. Det var en fråga. Men tack, då vet jag.

Men att konvertera från en annan genre till en genre överfylld med spel är en suboptimal sak att göra.
Oooh…det känns som att jag fattar men ändå inte…menar du att BRP är speligt/spelighet? Superhjältespel passar dåligt med det?

Det finns ett BRP-Supers spel baserat på Mythras. Men det är rätt mörkt och brutalt, så stämmer inte in på kriterierna riktigt.

Oooh…det känns som att jag fattar men ändå inte…menar du att BRP är speligt/spelighet? Superhjältespel passar dåligt med det?

Jag menar i biten du citerar att det är ett misstag att inte välja ett superhjälte spel om du vill spela ett superhjälte spel.

Det jag menar med BRP är att de få BRP superhjälte spel som finns är väldigt gritty sådana och knappt ens då fungerar som superhjälte spel. För motorn passar inte till det.

Det jag menar med BRP är att de få BRP superhjälte spel som finns är väldigt gritty sådana och knappt ens då fungerar som superhjälte spel. För motorn passar inte till det.
Ok, så det måste liksom vara KAPOW BANG TJOFF dräkter, mantlar, häftiga rymdskepp, larger than life mm för att vara superhjältespel?

Att sitta och rulla tärningar och muttra att ”äsch, jag har bara 45% på Ultrastråle, så den fizzlar efterdom jag slog 52…” är inte tillräckligt superhjältighet?

Ber om ursäkt om jag är trög eller provocerande, men i mina öron låter det då som att det som gör superhjältespel till ett sådant handlar mycket om inramningen och iscensättningen?

Och det tycker jag faktiskt är intressant!

(Plus att jag nog är trög… 😁)

Ok, så det måste liksom vara KAPOW BANG TJOFF dräkter, mantlar, häftiga rymdskepp, larger than life mm för att vara superhjältespel?

Att sitta och rulla tärningar och muttra att ”äsch, jag har bara 45% på Ultrastråle, så den fizzlar efterdom jag slog 52…” är inte tillräckligt superhjältighet?
Ja.

Det senare är bara ett spel med superkrafter.

Ber om ursäkt om jag är trög eller provocerande, men i mina öron låter det då som att det som gör superhjältespel till ett sådant handlar mycket om inramningen och iscensättningen?

Och det tycker jag faktiskt är intressant!

(Plus att jag nog är trög… 😁)

Självklart inte. Du har hundra procent rätt, även om reglerna på något sätt behöver ta i det hela att folk har krafter bortom det mänskliga på ett eller annat sätt. Men det är ju noll problem. Även superhjältar misslyckas konstant med diverse och åker på stryk. Och BRP har väl redan från BRP-boxen Drakar är snott från ett superhjältespel, Superworld! Ingen aning hur bra det är. Sen får väl alla system en viss känsla och begränsningar som kommer med systemet, största skillnaden mellan exempelvis Marvel Superheroes från TSR och BRP när man slår för färdigheter är att du får en gradering med Marvel Superheroes och att chansen att bara lyckas helt vanligt är konstant, vad som förändras är istället risken för misslyckanden och chanserna för att lyckas extra bra. Sen är ju Marvel väldigt snyggt i hur fler saker är graderade på samma nivåer så man kan direkt se att du som har styrka x kan lyfta tyngd x, osv.

Questcore klarar att skala upp till superhjältenivå. Rekommenderas. Grundsystemet har mytiska förmågor vilka funkar utmärkt till superkrafter.

Back