Rekommendera supersystem

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill ha hyfsat enkla regler, hyfsat låg nivå på superkrafterna samt inte alltför mörkt och brutalt. Plus bra stöd för att spela kampanj. Då menar jag inte utstakade händelseförlopp utan snarare platsbeskrivningar och potentiella motståndare med användbara agendor. Och ja, rekommendationer är välkommet men kanske i en annan tråd så att @zonk inte tycker att vi skräpar ner. :)

Vill du ha mer trad eller mer indie? :D

Jag är egentligen öppen för båda. Dock är jag rätt ointresserad av PbtA och mina spelare är klart mer inne på trad.

Du skulle kunna kolla på Fate Accelerated som är en för simplad version av Fate, har för mig att regelboken ska finnas tillgänglig på någon hemsida om du vill kolla in det mer.

I spelet har du en traditionel spelledare, karaktärerna består av ett par meningar (koncept/aspekter) som beskriver vem karaktären är eller kan. Det finns även en meta valuta fate tokens som kan användas för att få andras karakärer att agera på sina koncept eller aspekter. Spelet använder sig av Fate tärningar.

När det kommer till setting så är det helt upp till gruppen, det finns ingen direkt setting definera på förhand. Jag har själv kört en kampanj som var en blandning av liftarens guide till galaxen och guardien of the galaxy med hjälp av systemet.

Mitt tips är Marvel FASERIP. Alltihopa finns gratis online, det finns en massa setting material med platser, karaktärer, skurkar, äventyr, kartor med mera. Det är inte särskilt mörkt, det är väldigt standard serietidning i tonen. Det är trad men det är inte särskilt regeltungt. Och online finns det folk som gjort en massa icke-Marvel karaktärer inreglerna också.

Och alltihop är superenkelt att bara fluffa om/byta namn på så funkar det för din egen värld om du inte vill använda Marvel världen. Så vill du ha en mördarrobot bara använd en Sentinel men kalla den något annat.

Allting finns på den här sidan: https://classicmarvelforever.com/cms/

Jag har inte några åsikter om Savage Worlds men deras kampanjsetting ,Necessary Evil, verkar riktigt bra konceptuellt. Jorden invaderas av utomjordingar som dödar alla superhjältar...nu är det upp till skurkarna att slå tillbaka.

Annars kan jag tycka att FL gjort ett riktigt bra superspel iom Invincibles. Jag är bara lite osäker på skadesystemet om det funkar i en mindre gritty setting.

Outgunned Superheroes är väl ok men jag tycker det är lite för enkelt och "mallbaserat".

Jag har hade gärna rekommenderat GURPS Supes eller Champions men dom är nästan ospelbara med dagens mått mätta.

Ska man kika åt trad idag är det nog kommande 4e utgåvan av Mutants and Masterminds eller det nyligen kickstartade (Gamefound) DC Justice League som verkar ha intressant mekanik.

Men om du verkligen vill ha lite nedtonat så är det nog värt att kika på City Of Mist. Dock en blandning av FATE och Pbta men med intressant vinkling.

Jag har inte några åsikter om Savage Worlds men deras kampanjsetting ,Necessary Evil, verkar riktigt bra konceptuellt. Jorden invaderas av utomjordingar som dödar alla superhjältar...nu är det upp till skurkarna att slå tillbaka.
Är förvånad att vi inte har sett varken Marvel eller DC ha en AU miniserie med det temat.

Back