Nekromanti Rekommendera ny science fiction

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
Hejsan! Jag vill ha tips om bra och nyskriven (om publiceringsåret börjar på en 1:a är den för gammal) science fiction-litteratur. Jag har läst det mesta av de författare som jag vet att jag gillar och behöver testa något nytt. Alla tips mottages med tacksamhet. Om det medföljer en motivering blir tacksamheten större.

/tobias
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Har du läst Iain M. Banks?
Nyaste SF heter nog 'the Algebraist', men jag tycker de äldre Culture romanerna är bättre. Men de har du ju förstås läst.

Jag gillar hur han använder protagonistens familj och gamla vänner för att göra historierna engagerande och tidlösa.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Port Kad, The Rim
Serien Vatta's War av Elizabeth Moon är kul och fartfylld space opera med en bra huvudperson, den unga rymdkaptenen Ky Vatta.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Utan att Moon har angivit det uttryckligen, misstänker jag att Ky Vatta lider av aspergers syndrom. Hon är skicklig inom sitt yrke, har en osannolik inlärningsförmåga och känsla för detaljer, men havererar i det sociala samspelet, ibland på fatala sätt. Ett udda grepp. </font></td></tr></table>
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,559
Location
Fallen Umber
Behöver du verkligen läsa mer SF? Jag skulle snarare vilja säga att du behöver lite tips på annan litteratur. :gremtongue: Du borde läsa mer Paul Auster och Thomas Pynchon, till exempel (börja med Mason & Dixon som du har i bokhyllan, för det var väl den du inte hade läst?). När det gäller nya grejer kan jag rekommendera Allt (den heter så) av Martina Lowden (läste den i somras, riktigt intressant om än väldigt märklig) och Oneirine av Fabian Kastner (som jag precis har börjat på). :gremsmile:


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: ot spoilern

.. angående spoilern.. hon är alltså lite som Lisbeth Salander i Stieg Larssons böcker?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,504
Location
Stockholm
Cory Doctorow! Massor av skön sci-fi i hans novellsamlingar. Skriver även skönt skruvade romaner av oklar genretillhörighet. Rekommenderar starkt "Someone comes to town, someone leaves town". "Down and out in the magic kingdom" är nog den av hans romaner som är tmest tydligt sci-fi.

John Scalzi! "Old man's war" är fantastisk.

Peter Watts! "Blindsight". Hård scifi om "the first contact" som ändå lyckas vara ganska flummig (vilket är bra).

Alla skrivna på 00-talet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,910
Location
The Culture
Det var tydligen inte så många som läst någon modern science fiction här. Jag får väl rekommendera lite själv då.

"Look to Windward" av Iain M Banks
Den bästa Culture-boken sedan "Player of Games". Ett gammalt krig får konsekvenser på en konstgjord värld där ett gammalt rymdslag ska uppmärksammas.

"Chasm City" av Alastair Reynolds
En legosoldat ute efter hämnd kommer till en planet där huvudstaden förstörts av nanovirus.

"Ilium" och "Olympos" av Dan Simmons
Det trojanska kriget blandas med framtida övermänniskor och undermänniskor.

"Accelerando" av Charles Stross
Utvecklingen går snabbare och snabbare. Hyperintelligenta katter, humrar och galaktiska datanät.

"Rainbows End" av Vernor Vinge
En antropomorf kanin kommer en konspiration på spåren med hjälp av en deppig poet.

Somliga av de där beskrivningarna ska tas med en nya salt. jag är för trött för att skriva något vettigt. Läs böckerna ändå!

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hade tänkt rekommendera "The Plotonium Blonde", men såg nu att den var från 1997 så den går bet. Annars grymt rolig noir-sci-fi-humor.

/Balderk, kan inte hjälpa det.
 
Top