Nekromanti Rekommendera mig OSR-spel

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Hej!
Jag har mest spelat gamla klassiska BRP-spel förr och har nu på senare år intresserat mig för lite mer moderna spel. Men jag känner att jag har dålig koll på OSR-sfären, vilket jag förstås vill råda bot på. Så jag skulle vilja ha lite tips på bra OSR-spel att sätta mig in i.
Jag tar tacksamt emot förslag på både engelska och svenska. Orkar du får du gärna motivera dina tips men namedropping funkar också.

Jag har väl egentligen inget emot crunchiga system men generellt så har jag nog rört mig mot lite mer rules-light-system.

Jag har hört talas om LotFP, Labyrinth Lord och Swords and Wizardry men vet egentligen inget om dem.

Så vilket är ditt go-to-OSR-spel?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
OSR är ju generellt inte crunchigt, och vissa spel är väldigt minimalistiska. De spel jag testat och gillat bäst är Svärd & Svartkonst, Into the Odd samt Troika. Svärd & Svartkonst bygger på gammel-DnD, är välskrivet och gör sin grej bra. Into the Odd och Troika är mer avskalade och udda men väldigt inspirerande. Både har nya utgåvor på g.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
luddwig;n306614 said:
OSR är ju generellt inte crunchigt, och vissa spel är väldigt minimalistiska. De spel jag testat och gillat bäst är Svärd & Svartkonst, Into the Odd samt Troika. Svärd & Svartkonst bygger på gammel-DnD, är välskrivet och gör sin grej bra. Into the Odd och Troika är mer avskalade och udda men väldigt inspirerande. Både har nya utgåvor på g.
Tack! Jag tror faktiskt jag har Svärd & Svartkonst men har inte hunnit läsa igenom än. Har hört de andra nämnas, men vet inget närmre. Men udda är alltid intressant. Ska kollas upp!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Svärd och Svartkonst är väldigt charmigt och kan utan tvekan hävda sig i konkurrensen med alla engelskspråkiga spel, men det är inte ditt om du vill ha amerikansk standardfantasy. I sin stämning är det väldigt eklektiskt, och drar och wierd och science-fantasyhållet snarare än fornödiskt eller vanilj-DnD.

LofFP har jag själv inte fallit för; det är strömlinjeformat och smart gjort, men settingen är någon slags morbid skräck-1600-tal och det försöker vara edgy lite för mycket för min smak. Står man ut med det kan man dock göra sämre val, och det är nog inte så svårt att lägga till det som behövs för att köra det i en fantasy-setting.

Det var egentligen meningen att jag skulle köra Labyrinth Lord, men det är både fult (möjligen på rätt retro-sätt) och rätt otydligt skrivet. I slutändan föll jag för Red Box (B i BECMI, aka Mentzer) - alltså inte en klon utan the real deal - som är väldigt pedagogiskt skrivet, inte minst förklarar det procedurerna i OSR-spel jättebra (men kanske inte spelstilen).

Nu är jag fast i DnD5 träsket (mina spelare är så själsligt fördärvade av dataspel och traddspel att de inte klarar av OSR) men skulle jag köra igång OSR-lir igen skulle jag antingen fortsätta med BECMI eller testa Svärd och Svartkonst. På sikt vill jag köpa B/X Essentials, som verkar vara som Lab Lord fast bättre skrivet, ska komma i en samlingsvolym och/eller låda framöver om jag fattar saker och ting rätt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har haft Swords & Wizardry Whitebox Core eller Whitebox som mina goto-OSR, de är trevliga att läsa och har stigande AC.

Nuförtiden slits jag mellan det oerhört lättviktiga Knave (Finns hos DriveThruRPG) / Knape (Följde med i HYDRA #6), och Halberds&Helmets som är fantastiskt genomtänkt, och dessutom har en tillhörande podcast som går genom spelet sida för sida och förklarar tankarna bakom.


http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15991261.html
http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15976988.html
https://www.drivethrurpg.com/product/250888/Knave
https://hydra1989.wordpress.com/2018/11/29/hydra-6/
https://alexschroeder.ch/wiki/Halberds_and_Helmets
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Skarpskytten;n307212 said:
Svärd och Svartkonst är väldigt charmigt och kan utan tvekan hävda sig i konkurrensen med alla engelskspråkiga spel, men det är inte ditt om du vill ha amerikansk standardfantasy. I sin stämning är det väldigt eklektiskt, och drar och wierd och science-fantasyhållet snarare än fornödiskt eller vanilj-DnD.

LofFP har jag själv inte fallit för; det är strömlinjeformat och smart gjort, men settingen är någon slags morbid skräck-1600-tal och det försöker vara edgy lite för mycket för min smak. Står man ut med det kan man dock göra sämre val, och det är nog inte så svårt att lägga till det som behövs för att köra det i en fantasy-setting.

Det var egentligen meningen att jag skulle köra Labyrinth Lord, men det är både fult (möjligen på rätt retro-sätt) och rätt otydligt skrivet. I slutändan föll jag för Red Box (B i BECMI, aka Mentzer) - alltså inte en klon utan the real deal - som är väldigt pedagogiskt skrivet, inte minst förklarar det procedurerna i OSR-spel jättebra (men kanske inte spelstilen).

Nu är jag fast i DnD5 träsket (mina spelare är så själsligt fördärvade av dataspel och traddspel att de inte klarar av OSR) men skulle jag köra igång OSR-lir igen skulle jag antingen fortsätta med BECMI eller testa Svärd och Svartkonst. På sikt vill jag köpa B/X Essentials, som verkar vara som Lab Lord fast bättre skrivet, ska komma i en samlingsvolym och/eller låda framöver om jag fattar saker och ting rätt.
Tack för väldigt bra info! Jag har hört mycket gott om Svärd & Svartkonst, så nästa gång jag är hemma blir det nog att ta med mig det. Jag är inne i en fas där jag uppskattar det udda och bisarra, så det är verkligen inget problem om det skiljer sig från standard-fantasy. Är också av omständigheter inne i ett DnD5-träsk och känner att jag skulle vilja göra något nytt.

Jag ska kolla upp dina andra tips och tackar ödmjukast för att du tog dig tid.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
wilper;n307214 said:
Jag har haft Swords & Wizardry Whitebox Core eller Whitebox som mina goto-OSR, de är trevliga att läsa och har stigande AC.

Nuförtiden slits jag mellan det oerhört lättviktiga Knave (Finns hos DriveThruRPG) / Knape (Följde med i HYDRA #6), och Halberds&Helmets som är fantastiskt genomtänkt, och dessutom har en tillhörande podcast som går genom spelet sida för sida och förklarar tankarna bakom.


http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15991261.html
http://www.lulu.com/shop/matthew-fin...-15976988.html
https://www.drivethrurpg.com/product/250888/Knave
https://hydra1989.wordpress.com/2018/11/29/hydra-6/
https://alexschroeder.ch/wiki/Halberds_and_Helmets

Ja jag hörde om den podcasten i senaste avsnittet av NNO och jag minns intervjun med Alex i ett tidigare avsnitt. Jättekul! Ska foga in den podcasten i mitt dignande bibliotek.
Jag har faktiskt inte hunnit läsa igenom Knave än som kom med Hydra #6 men det ligger i att-läsa-listan.

Jag är inte ens säker på att jag kan få ihop en grupp som är intresserad av OSR, men min tanke med att hitta ett spel är att jag dels vill fördjupa mina kunskaper om OSR och dels att jag vill läsa på om och lära mig ett OSR-spel som jag kan ”ha i bakfickan” om jag snabbt skulle behöva slänga ihop en oneshot eller kortare kampanj i gruppen.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag kan bara instämma i hyllningarna av Svärd och Svartkonst. Väldigt lättspelat och lätt att komma in i. De har körsbärsplockat de bästa innovationerna från andra OSR-system och skapat ett lättbegripligt regelverk som flyter på bra och går att anpassa till de allra flesta spelstilar. Det passar särskilt bra för weird/gonzo/science fantasy, men kräver inte mer än minimala justeringar för att funka för mer ordinär högfantasy.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Eftersom de flesta spel har rätt liknande regler är det egentligen ofta äventyren och andra supplement som ger spelen sin särprägel. Även om du kör på Labyrinth Lord eller Svärd & svartkonst kan du till exempel spela äventyr till Lamentations of the Flame Princess med bara några små modifikationer. Är du också ute efter den sortens rekommendationer?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Jag har bara precis upptäckt grejen med OSR och än så länge bara införskaffat Lamentations of the Flame Princess. Men för min egna smak passar det perfekt, eftersom jag finner 1600-tal och "weird", samt en dos antiheroism, mycket mer intressant än hjältefjantasy. Men det är just det det blir också: en smaksak.

Som regler sett är det väldigt strömlinjeformat, men jag kan också tycka att en del ton från vissa författare är onödig. (Som att kalla spelare "lame".) Men jag har inga större problem med det, eftersom materialet utanför tramset är väldigt väldigt bra av det jag sett hittills.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
entomophobiac;n307230 said:
...än så länge bara införskaffat Lamentations of the Flame Princess. Men för min egna smak passar det perfekt, eftersom jag finner 1600-tal och "weird", samt en dos antiheroism...
Weird är generellt vanligt inom OSR och antiheroism en tydligt del av spelstilen som helhet, så om det är dom delarna som lockar finns det mycket att välja på. 1600-tal är däremot hyfsat unikt för LotFP.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,617
Location
Uppsala
Har inte utforskat vad som finns jättemycket. En del av det som gjorde LotFP till mitt val var även priset. 199kr för en (förvisso liten) regelbok, trots allt. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
lilonjo;n307220 said:
Jag är inte ens säker på att jag kan få ihop en grupp som är intresserad av OSR...
Du kan även använda OSR som en inspirationskälla till andra spel. Själv har jag låna flera element från OSR till mitt tradspelande, bland annat öppna och platsbaserade äventyr samt tanken om utmaningar för spelarna, inte rollfigurerna. Resultatet är att både jag som spelledare och spelarna har roligare nu än förr.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
lilonjo;n307218 said:
Jag är inne i en fas där jag uppskattar det udda och bisarra, så det är verkligen inget problem om det skiljer sig från standard-fantasy. Är också av omständigheter inne i ett DnD5-träsk och känner att jag skulle vilja göra något nytt.
Samtliga spel som nämnts (LotFP, S&W, LabLord, SåS) är kompatibla med varandra.

De som gör mest udda och bisarra saker är LotFP, Zak Smith, Patrick Stuart.
 

lilonjo

Veteran
Joined
28 Sep 2016
Messages
73
Svarte Faraonen;n307227 said:
Eftersom de flesta spel har rätt liknande regler är det egentligen ofta äventyren och andra supplement som ger spelen sin särprägel. Även om du kör på Labyrinth Lord eller Svärd & svartkonst kan du till exempel spela äventyr till Lamentations of the Flame Princess med bara några små modifikationer. Är du också ute efter den sortens rekommendationer?
Absolut! Jag tänker mig att jag läser in mig på det eller de spelen som verkar intressantast men inledningsvis är det bra att få en bred bas att välja från.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Precis som Svarte Faraonen säger är de flesta osr-kloner variationer på samma regler, vilket innebär att de flesta osr-äventyr och supplement inte ska ses som knutna till ett visst spel / varumärke utan tvärtom kan blandas fritt. Detta är i mitt tycke en av de stora styrkorna med osr.

Det finns många äventyr och supplement som är riktigt bra, några av dem är:

Deep Carbon Observatory

Veins of the Earth

Broodmother SkyFortress

Red and Pleasent Land

Hill Cantons äventyren (Slumbering Ursine Dunes, Fever Dreaming Marlinko, Misty Isles of the Eld, What Ho Frog Demons)

Yoon-Suin

Maze of the Blue Meduza

Gardens of Ynn

Oavsett om du väljer att spela med Svärd & Svartkonst eller något annat osr-spel skulle jag rekommendera de här två modulerna (men jag talar såklart i egen sak här):

Naram Akaris Ruiner http://www.lulu.com/shop/sorcery-stu...-23788230.html

Månens krigsherrar del 1 http://www.lulu.com/shop/sorcery-stu...-23939550.html
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Du skulle också kunna pröva Whitehack.

På spelets websida finns en kort presentation samt ett femtiotal recensioner och omdömen. Spelet kan hantera allt äventyrsmaterial i originaltraditionen, från -74 till dags dato, utan att du behöver ändra i materialet. Däremot kan du inte lika lätt ta en Whitehack-karaktär eller ett Whitehack-äventyr och köra med andra regler, och använder du alla Whitehacks regler tror jag att spelstilen blir något av sin egna best. Bland de mer kända grejer som folk spelat med Whitehack finns t.ex.

A Red & Pleasant Land
Maze of the Blue Meduza
Deep Carbon Observatory
Yoon Suin
Longwinter
Gardens of Ynn
Hot Springs Island

Whitehack kom i första utgåvan 2013 (alltså före både 5e och hela hack-vågen), och har också inspirerat andra spel, som t.ex. Maze Rats och Macchiato Monsters. Det finns en fan-skapad community-sida med ca 450 medlemmar på G+, och på dieheart.net har Sophia Brandt samlat fan-gjorda spelhjälpmedel. I slutet av förra året ställdes notebook-utgåvan av Whitehack 2 ut på konstgalleri i USA.

Allt finns på

http://whitehackrpg.wordpress.com

Ta en titt och se om det kan vara något som intresserar!

Föreslår

Christian
 
Top