Nekromanti rekommendera ett rollspel

romare

Veteran
Joined
25 Feb 2008
Messages
2
Hejsan!
Jag tänkte köpa ett rollspel för första gången och jag undrar om det finns någon som kan rekommendera något? Jag har inte så mycket koll på vad det finns för några.

Hälsningar
Amanda
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det är inte så lätt att rekommendera ett rollspel bara sådär, så jag ställer några frågor som kan göra det lättare:
Har du spelat något innan?
Vad för sorts spel (skräck, fantasy, eller så) vill du spela?
Går det bra med spel på engelska?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag rekommendera rollspelet Saga - ett fantasyrollspel i en legendarisk medeltid med enkla men spänstiga regler och det är ett spel som du förhoppningsvis snabbt kommer igång med. I regelboken finns det två bra äventyr som du kan starta med. Rollspelet är på svenska och det är aktivt, vilket betyder att det kommer massa bra artiklar och nya böcker till spelet.

Det andra spelet som jag vill rekommendera är en tungviktare som heter Noir. Det är en tjock bok men låt inte det avskräcka dig. Reglerna är omfattande men enkla och världen är baserad på noir-genren och det finns ett ton med filmer som du kan ha som inspirationskälla.

Båda spelen går att köpa i butiker där man säljer rollspel eller via spelbolagens egna hemsidor.

www.sagagames.com eller www.noir.nu
 

romare

Veteran
Joined
25 Feb 2008
Messages
2
Jag har spelat innan, men det var för väldigt länge sedan så jag föredrar om det första spelet jag köper själv är på svenska.
Jag har funderat på ett fantasy eller skräck spel, så det är väl främst de två kategorierna som jag vänder mig till.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Warhammer Fantasy Roleplay

Fantasy är alltid bra att börja med. WFRP (som det förkortas) är fantasy med en stark bakgrund och världsbeskrivning. Grundboken kan stå på egna ben, så du behöver inte köpa fler böcker, och systemet är hyfsat enkelt att få grepp om.

Det finns också massor med gratisäventyr att ladda ner från nätet, så att du kan komma igång ordentligt.

Så köp WFRP, grundboken. Läs lite och kom tillbaks hit och fråga om det är nått som är otydligt.

Lycka till!

/Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Aha. På svenska. Mutant.

Då föreslår jag Mutant. Det är kul och coolt och har bra böcker och äventyr. Men du måste vara beredd på att det finns talande muterade djur och sånt i spelet, som utspelar sig i en efter katastrofen-miljö.

/M
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Om man ska komma igång mer eller mindre från start med fantasy eller skräck på svenska rekommenderar jag Saga. Det är ganska lättstartat i jämförelse med andra svenska fantasyspel (Drakar och Demoner eller Eon, vilka båda består av två tjocka böcker). I fråga om skräck finns Bortom, Noctum och Noir. De två första har jag inte spelat, och det sistnämnda är visserligen ett intressant spel, men har rätt mycket regler. Om du vill utmana dig själv redan från början kan det vara ett intressant val, men vill du ha något enklare rekommenderar jag Saga.

Mutant, som Magnus nämnde, är visserligen också ett lättanvänt spel, men det är varken fantasy eller skräck.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, läste att du var inte på fantasy. Då rekomenderar jag dig Saga. Där har du ett enkelt & ämlans mysigt fantasyinspirerat rollsepl. Köpr det, du lär inte ångra dig.
Hoppas iaf at du hittar nått därute Amanda & välkommen tillbaka till hobbeyn.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Mitt favorit rollspel är DodT pågrund av den fantastiska spelvärlden.
Tycker Trudvang är helt oslagbar. Däremot är reglerna inte så jättebra, dom är okej men inte nybörjarvänlig som dom påstår sig vara. Det är mycket läsning innan man får greppet om dom.

Personligen tycker jag det inte finns något riktigt bra svenskt fantasy rollspel som både lyckats med en spelvärld och bra regler. Kanske Saga Trudvang??? :gremsmile:
 

zorbaz_89

Veteran
Joined
19 Jan 2008
Messages
20
Location
Lysekil & Falun
Hej,
Jag började med Zhoria vilket är ett väldigt bra gratisrolspel som du kan hitta här på sidan. Sedan är Eon att rekomendera dock så kan det spelet vara lite krångligt i början men blir lättare ju fler sidoböcker man har.

Men börja med zhoria. Det är mitt största tips. :gremgrin:

Ha d
// Annika
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Saga (Fantasy) och Bortom (Skräck). Enkla, bra, billiga och roliga spel. Skamlös reklam från min sida, men ärligt talat, finns inga enklare spel att köpa, i alla fall inte på Svenska. Mutant är ju också bra och enkelt, men det är varken Fantasy eller Skräck.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag måste ta tillfället i akt och rekommendera mitt eget rollspel Terone. Det är fantasy, fast av den mer melankoliska sorten: inte dvärgar och orcher, utan märkliga mekaniska monster, dekadenta furstehov och överallt enorma ruiner och spår efter forntida högteknologi. Du kan inte bläddra i boken eftersom den endast säljs över internet (om du inte råkar ha vägarna förbi Goblin Games i Göteborg) men i gengäld finns det en trettio sidors förhandstitt att läsa gratis, om den kortare introduktionen inte räcker till.

Å andra sidan är det kanske inte det bästa spelet om du alls inte har spelat rollspel innan, för jag förklarar inte vad rollspel är för något. Däremot är det inte vidare komplicerat i övrigt och förutsätter inte en massa förkunskaper på andra sätt.

Jag svarar naturligtvis gärna på alla typer av frågor. :gremsmile:


/Dimfrost
 
Top