Nekromanti Rekommendera en tv-serie

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Jag börjar få slut på otittade DVD-boxar i bokhyllan, och behöver därför snart något nytt att titta på (eller så får jag bita ihop och börja titta på film). Därför vill jag ha tips på den tv-serie jag ska titta på härnäst. Helst någon som inte har visats på någon allmänt tillgänglig kanal i Sverige, men den måste finnas på DVD för jag tänker inte ladda ner den.

Exempel på tv-serie jag tycker är mycket bra: The West Wing, Entourage, The Wire.
Exempel på tv-serier jag tycker är bra: Sopranos, True Blood, Mad Men.

/tobias
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Vill du ha någon serie som är helt färdig på tv, att alla säsonger finns på DVD box? Isf Coupling, och då orginalserien. Om du ska se dom bra säsongerna så är det ju 1-3. 4:de suger, men kan ändå vara bra att se, om man är intresserad av resten av gänget.

Happdy Days tycker jag om, men dom flesta tycker att det är alldeles för amerikanskt. Mork & Mindy (som är en spin-off på Happy Days) tycker jag också om, och den är väl inte för amerikansk.

Du kanske inte ville ha komedier, men det är det jag kommer på såhär snabbt.

Annars så finns ju Dexter, men det känns som att du redan har tänkt på det/har den/inte är ett dugg intresserad av den serien.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
The Shield. Beskrivs på tvtropes som "The hyperactive, yet Shakespearian counterpart to the Dickensian The Wire". Nu har du antagligen redan sett den eller avfärdat den, men jag rekommenderar den ändå.
Jag kan väl beskriva den lite lätt i vilket fall som helst: Korrupta poliser försöker bevara allmän ordning, lösa brott och samtidigt undvika att åka fast för alla de brott de själva gör. Bra skådespelare och faktiskt väldigt bra.


Storuggla, tror den gått på inhumana tider
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag tror att fängelseserien Oz skulle kunna vara något. Intressanta karaktärer som man kan både gilla och ogilla på samma gång, värt att kolla upp ialla fall.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
En förteckning över vad du har i hyllan som är avbetat hade kanske inte skadat.
Jag har ganska få tv-serier i hyllan. Normalt tittar jag på serier på tv, och om jag gillar dem det allra minsta ser jag till att se alla avsnitt. Om en serie har visats på en kanal med ett nummer mindre än 7 har jag antagligen sett den och gillar den redan, eller så har jag sett den och bestämt mig för att jag inte gillar den. Det finns en del undantag -- oftast serier som gått vid dåliga tider och/eller på tv4. Oz är ett exempel på en serie som jag inte har någon riktig uppfattning om, men tror skulle kunna vara bra.

/tobias
 

viggo

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
46
Tja om bu gillar lite svart humor och vill ha en serie att följa länge så har du ju alltid M.A.S.H den är på 11 säsonger och alla finns på DVD.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Egentligen helt orelaterat till den smak du presenterade i huvudinlägget, men: Carnivale
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,925
Gurgeh said:
En förteckning över vad du har i hyllan som är avbetat hade kanske inte skadat.
Jag har ganska få tv-serier i hyllan. Normalt tittar jag på serier på tv, och om jag gillar dem det allra minsta ser jag till att se alla avsnitt. Om en serie har visats på en kanal med ett nummer mindre än 7 har jag antagligen sett den och gillar den redan, eller så har jag sett den och bestämt mig för att jag inte gillar den. Det finns en del undantag -- oftast serier som gått vid dåliga tider och/eller på tv4. Oz är ett exempel på en serie som jag inte har någon riktig uppfattning om, men tror skulle kunna vara bra.

/tobias
Oz är en helt fantastisk serie. Den rekommenderar jag varmt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Vimes said:
Egentligen helt orelaterat till den smak du presenterade i huvudinlägget, men: Carnivale
Word.

Dess enda problem är att den var alldeles för clever för TV-tittarpubliken. Folk hängde inte med och fattade inte vad som hände. Så den lades ner efter två säsonger.


Det är lite det som är nackdelen med TV-seriemediet: Det uppmanar till serier utan djupare tanke och framför allt någon ordentlig kontinuitet. Visst har det blivit bättre på senare år med bl.a Lost etc, men överlag produceras mest serier vars avsnitt ska kunna ses fristående. Och det leder till sämre berättelser.

Det är sånt som får mig att hoppas att mediebolagen någon gång hoppar på tåget in i 2000-talet och ser till att, i första ledet, nåt i stil med Hulu finns tillgängligt internationellt.

Ge mig möjligheten att betala upp till en tusing i månaden för något i stil med TV-torrents fast legalt, så gör jag det. Reklam- och DRM-fria tv-serieavsnitt med softsubs och i HD-format, som jag kan ladda hem och bränna ut för förvaring. Fett värt. man kan skala tjänsten också; billigaste blir nåt i stil med Voddler eller Hulu; reklam och bara streaming. Sedan reklamfri streaming, eller reklamfylld nerladdning... Världens affärsidé. Synd att man måste ha de Stora amerikanska tv-bolagen bakom sig för att ro en sån sak i land; man fixar det inte om man inte har alla de "stora" serierna.

Jag har inte låtit TV-tablån styra mitt liv på flera år, och det är uppfriskande. Jag slipper missa avsnitt, jag kan se dem när jag känner för det. Är jag bortrest finns de där när jag kommer hem.

(Jag talar givetvis om köpta DVD-boxar)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Jag har iofs inte sett NÅGON av serierna du gillar, men:

* Rome - Julius Caesars uppgång och fall är en av handlingarna i den här tv-serien. Bra grejjer.

* Sharpe - Det är väl EGENTLIGEN en serie TV-filmer, men går att njuta som en TV-serie ändå. 14 långfilmslånga avsnitt. Napoleonkrigen på landbacken, klarar man av den något otidsenliga musiken är den ett riktigt fynd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Har du kikat på Sons of Anarchy? Den är inte så dum. Den handlar om ett MC-gäng med vissa inre slitningar och har egentligen allt det där som en bra serie ska ha, men ibland vågar den inte ta steget fullt ut, men ibland vågar den det. Något sämre än The Shield, för det mesta men bländar då och då till ordentligt. Klart sevärd. Är förresten baserad på Hamlet.

Dexter, bredvid The Wire kanske det bäste som visats på TV, är en given kandidat. Seriemördare men en kod, och ett allt mer komplext privatliv. Suverän!

Då måste man naturligtvis nämna Six Feet Under med. En bgravningsbyrå som drivs av två börder. Suverän svart humor och drama!

Generation Kill? Miniserie av skaparna av The Wire. Irakkriget och Alexander Skarsgård. Riktigt bra!

Ja, där har du några. :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Miniserien "The Corner" med manus (och byggt på bok med samma namn) av David Simon och Ed Burns som skapade The Wire och som är embryot till The Wire.

Mvh / Phelan
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Supernatural eller Buffy kanske, om du gillar de inslagen i True Blood (själv är jag inget stort fan av dem) - men då är kanske X-files egentligen bättre.

Orelaterat, men den bästa tv-serien av alla: Battlestar Galactica måste också rekommenderas.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Tack för alla tips. (Men sluta inte att komma med dem för det.) Flera av de serier som rekommenderats har jag redan sett. Av de jag inte har sett verkar Oz, The Shield och Sons of Anarchy intressantast.

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Gurgeh said:
Tack för alla tips. (Men sluta inte att komma med dem för det.) Flera av de serier som rekommenderats har jag redan sett. Av de jag inte har sett verkar Oz, The Shield och Sons of Anarchy intressantast.
The Shield är riktigt bra serie, som dock kräver en viss mental balans för att inte bli fuckad i huvudet. Vissa avsnitt är verkligen JOBBIGA.

Annars rekommderar jag The Office (Gervais-versionen) som är så pinsam så huden kryper loss från ens kropp.

Annars, men den är svår att få tag på - "Profit" från 1996, världens bästa tv-serie, kom femton år för tidigt, i en tid då publiken inte fattade att psykopaten kunde vara hjälten. Ta en Patrick Bateman, skruva honom tre varv till och gör honom till hjälte. Briljant stycke tv-historia. Eftersom publiken inte fattade konceptet blev det bara sju avsnitt - men de är väl värda tiden. Här följer ett klipp som ger lite stämning.

Profit Tribute: http://www.youtube.com/watch?v=Yg5YEZ214aQ

Om du gillar maratonsittningar rekommenderar jag 24 - ett dygn för Jack Bauer som är hektiskt. Mycket hög budget för att vara tv.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Jag kan bara instämma i de flesta tidigare rekommendationer. Jag vill trumma lite extra för fängelseserien Oz. Maken till serie får man leta efter. Även om allt givetvis är dramatiserat (eftersom det är TV, trots allt), är det ändå en skildring av ett högriskfängelse som känns väldigt trovärdig. Serien har ett brett persongalleri. Akta dig dock för att bli för fäst vid någon av huvudpersonerna. Manusskrivarna är notoriska för att ta livet av personer, även de man trodde var "untouchables" i sin roll som bärande karaktärer.

Efter att ha följt Oz, upplevde jag grava trovärdighetsproblem med Prison break. Redan i första avsnittet när huvudpersonen först tackar nej till ett erbjudande från fängelsedirektören, men sen ändrar sig och tackar ja, tänkte jag "Hade det här funkat i Oz? Icke!". Sen kunde jag bara inte med serien och det blev aldrig mer än premiäravsnittet för mig.

Vill också tipsa om en underhållande blogg som behandlar TV och film, Weird Science. Skribenterna jobbar professionellt med mediebevakning, men skriver bloggen på sin fritid(?). Några av de som skriver är Johanna Koljonen, Kjell Häglund och Emma Gray Munthe. Dock får du vara beredd på att mycket av det de skriver om har ännu inte kommit till Sverige.
Weird Science
 
Top