Nekromanti rekommendera en bra setting.

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Andy said:
Kanske Warhammer Fantasy Roleplay med deras Old World. Till utgåvorna 3.0 kryllar det av äventyr och till den senaste versionen (4.0) skriver dom massa nya kampanjer om jag har förstått det hela rätt.
Kan vara värt att nämna att det är 3:e Edition som de utger just nu, det finns ingen 4th Edition.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Vill du ha en schysst fantasysetting som är trevlig att sätta sig in i borde du ta världen i Game of Thrones.

Med sina politiska intriger, gråskalor och hotande vinter kan det bli mycket, mycket coolt.

Nackdelen är ju att du själv måste skriva din kampanj. Men slänger du upp en tråd för att få hjälp till en Game of Thrones-kampanj är säkert flera här på forumet redo att hjälpa till med schyssta idéer. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
yokohomo said:
Yo. Nu när DoD är nedlagt saknar jag en bra setting att rollspela i. Kanske någon kan rekommendera en bra kampanjvärld. Regelsystem är skitsamma då jag alltid kör min egen version av BRP.
Ett stort plus är om det finns någon stor äventyrskampanj att köpa till direkt.
Fantasy är ju favoriten men allt som är bra uppskattas.
Har du kikat på mutant? Skitbra setting + stor äventyrskampanj.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Marukusu said:
Dieselpunkig postapokalyps med zombies och dinosaurier är något jag alltid velat spela. RP åker runt på ett rostigt skepp eller en stor pansarbil, ständigt i jakt på ammunition, bränsle och något som liknar civilisation och måste undvika psykopater och slavjägare...
Cadillacs & Dinosaurs the RPG :gremcool: :kaffe: :t6b-6: :t6r-6: :t6r-6:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Ingen som sagt Eclipse Phase än? Då gör jag det: Eclipse Phase.

Ascool och rik cyberpunk/scifivärld. Väldigt mycket info i grundboken som är användbar direkt i spel, och tilläggsböckerna är också fluffrika.

Känner dock tyvärr inte till någon stor kampanj; det enda jag hittat är en hoper småäventyr.

Spelet är gratis och fritt att ladda ner som torrent (Creative Commons-licens). Gillar man det köper man de fysiska böckerna =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kolla upp "Savage Worlds"-produkter.
De brukar vara ordentliga kampanjböcker, men framför allt innehåller de alltid bra äventyr så man kan börja spela på en gång (äventyrens längd varierar från kampanj till kampanj).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tänkte först dra till med Old World och The Enemy Within. Men sen kom jag på bättre tankar och föreslår något som faktiskt är i tryck!

Hellfrost, en setting där vintrarna är lång, kalla och brutala, onda isgoblins or slemma orker stryker runt i snövidderna medan frostjättar smider hemska planer!
här ser spelvärlden ut, och det finns previews och gratisgodis på sidan.


Storuggla, gillar den settingen faktiskt
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
297
Location
Gävle
Exalted av White Wolf är det enda jag spelar nu för tiden. Den settingen är så massiv att man kan spela i livstider utan att få uppleva alla element av spelvärlden.

Tyvärr är den väldigt high power (i stil med wuxia möter Herkules och karaktärerna hinner med ett och annat krig i tid till lunch) och passar inte alla typer av spelare.

Det som får mig att brinna så mycket för settingen är att det är helt omöjligt att spelleda. Man kan inte planera en kampanj för spelarna klipper av de röda trådarna och börjar förändra världen redan med noll erfarenhetspoäng. Vill du ta över världen så är det fullt möjligt (och det är just därför man antingen älskar det eller hatar det).
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Laowai said:
Ellerden här i en grupp på typ, 4-5 pers. Plats för alla att sova i bussen om nätterna, så slipper man exposea sig för zombisarna.
Hehe, nice men vad fan är det för något? En tidig Toyota? Tänkte mer att den preapokalyptiska teknologin skulle ligga på typ 30/40-tal.

Dammit, nu måste jag ta och skriva nånting om den där settingen...

EDIT: Efter lite research kan jag upplysa alla som är intresserade om att det är en gammal Renault, vet inte vilken modell det är dock.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Tackar för alla era svar. Nu har jag ganska mycket att kolla in på RPGgeek.

Av de som kommit upp i tråden tror jag Warhammer verkar passa oss bäst men några andra är också riktigt intressanta. T ex Tribe 8, Thieves World och Pathfinder.

Men fortsätt gärna alla tips uppskattas
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Möller said:
Sen förstår jag inte varför man måste sluta spela i Trudvang bara för att DoD är nerlagd. Böckerna, online-tjänsten (väl?) och fansen är ju kvar.
Nej det är ju sant men efter så många år är jag sugen på att speleda något nytt. Kändes faktiskt ganska OK att Rm lade ner nu men de kunde ha avslutat Järntunga först bara.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
yokohomo said:
Nej det är ju sant men efter så många år är jag sugen på att speleda något nytt.
Ah. Men varför fortsätta med fantasy då?

Western, alltså spelet snarare än genren, kanske kan vara något att titta på.

Atomic Highway är ett trevligt spel om man gillar post-apocalyps. Spelet hjälper en att bygga en värld, snarare än presenterar en egen.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Den hyboriska tidsåldern. Alltså Conans värld. För sword&sworcery gjord rätt är en förbaskat kul och men annorlunda genre mot klassisk hög/lågfantasy.

Skaffa världsboken Return to the road of kings som har det mesta väsentliga rörande setting. Och en av de två större kampanjerna. Trial of Blood eller Betrayer of Asgard(eller båda). Och kanske slänga ett öga på några av Howards orginalhistorier om Conan också såklart. Eller bara serietidningarna.
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
L5R (Legends of the five Rings)

Krävande setting men otroligt bra.

Dock en hel del olika editioner och måååånga böcker att köpa in innan man har full koll på läget.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:


Jag vill möta den där i vad för spel det än är (relevant pga pulp, bara säger :gremwink: )
Hihi. Är inte det där från Dino D-day på steam? xD
 
Top