Rekommendationer för rollspelsregler 2.0?

ceruleanfive

Bläckfisk
2018 släppte jag häftet Rekommendationer för rollspelsregler, som var en slags populärvetenskaplig version av mitt examensarbete från högskolan. Det fokuserar på verktyg och riktlinjer för att skriva bra rollspelstexter ur ett informationsdesignperspektiv (inte bra regler eller inspirerande texter).

Det dyker upp och efterfrågas då och då här på forumet, och jag har haft för avsikt att göra en uppdaterad version som bakar in erfarenheter jag samlat på mig sedan dess. Nu tänkte jag nog göra slag i saken, och då kunde det vara nyttigt att höra sig för lite här först.

Ni som har använt det på något sätt: är det något i det ni saknat, eller tyckt varit otydligt eller rentav märkligt? Eller har ni några andra tankar kring häftet?

Jag har läst igenom häftet och uppskattar att du delar med dig av dina kunskaper. Jag vet inte om jag saknar något men kan säga att materialet är lagom enkelt för en amatör som mig att ta till sig. Om det blev mer detaljerat skulle nog saker börja flyga över huvudet på mig.
Alltså - gärna lägga till nya råd om du har dem men gärna på samma "for dummies"-nivå som det befintliga!

Ni som har använt det på något sätt: är det något i det ni saknat, eller tyckt varit otydligt eller rentav märkligt? Eller har ni några andra tankar kring häftet?

En fantastisk skrift!

Eftersom det är en del språkliga tips i den så kanske du kan ta med följande tips (eller inte, om du tycker de är kassa :-) ).

1. Skriv aktivt och direkt. Undvik konstruktioner som "då kommer detta att hända" eller "då kommer värdshusvärden att gå till sin kompis som kommer att bli arg och då kommer de att gå till rollpersonerna och det kommer att bli bråk" (överdrivet för effekt). Detta är otroligt vanligt i rollspelstexter.

Skriv istället "då blir värdshusvärden arg och hämtar sin kompis. Tillsammans startar de ett bråk med rollpersonerna."

Undvik alttså ordet "kommer" i så stor utsträckning som möjligt.

2. Skriv aldrig ut vad rollpersonerna gör i läsa högt-texter. Kanske till och med något om läsa högt-texter?

3. Blanda inte ihop "rollperson" och "spelare".

4. Etablera en standard för hur du refererar till olika typer av slag. Slår man "mot" en färdighet eller slår man "för" en färdighet.

Till exempel:

"Rollpersonen måste lyckas med ett slag mot STY för att flytta stenen" eller "Ett lyckats slag för STY flyttar stenen."

Det spelar egentligen ingen roll hur standarden ser ut, men det bör vara samma hela tiden. Detta kan vara skitsvårt att hålla reda på, när jag skriver blandar jag även när jag försöker vara konsekvent.

En fantastisk skrift!

Eftersom det är en del språkliga tips i den så kanske du kan ta med följande tips (eller inte, om du tycker de är kassa :-) ).

1. Skriv aktivt och direkt. Undvik konstruktioner som "då kommer detta att hända" eller "då kommer värdshusvärden att gå till sin kompis som kommer att bli arg och då kommer de att gå till rollpersonerna och det kommer att bli bråk" (överdrivet för effekt). Detta är otroligt vanligt i rollspelstexter.

Skriv istället "då blir värdshusvärden arg och hämtar sin kompis. Tillsammans startar de ett bråk med rollpersonerna."

Undvik alttså ordet "kommer" i så stor utsträckning som möjligt.

2. Skriv aldrig ut vad rollpersonerna gör i läsa högt-texter. Kanske till och med något om läsa högt-texter?

3. Blanda inte ihop "rollperson" och "spelare".
4. Etablera en standard för hur du refererar till olika typer av slag. Slår man "mot" en färdighet eller slår man "för" en färdighet.

Till exempel:

"Rollpersonen måste lyckas med ett slag mot STY för att flytta stenen" eller "Ett lyckats slag för STY flyttar stenen."

Det spelar egentligen ingen roll hur standarden ser ut, men det bör vara samma hela tiden. Detta kan vara skitsvårt att hålla reda på, när jag skriver blandar jag även när jag försöker vara konsekvent.
Fantastiska tips!

1 har jag faktiskt redan lagt till. 2 funderar jag på om det mer är en fråga om äventyrsdesign än om att kommunicera idéer i skrift. 3 är för rolig och viktig för att inte ha med. 4 är svinbra, den ska med!

Tror jag skulle gilla en brasklapp om att visa istället för att berätta. Skriv inte “det här är ett snabbt spel” eller “det här spelet är helt annorlunda från vad du är van vid” — gör bara din grej och låt läsaren lista ut själv.

Men kanske redan är med? Minns inte…
Nej, det är inte med sen tidigare. Och jag är inte helt säker på att jag tycker att det hör hemma där, känns mer som en pitchgrej. Men jag tycker att det är en väldigt vettig grej – borde stå med i uppföljaren om hur man designar ett bra rollspel!

Om jag bortser från mig-specifika grejer (överanvändning av semikolon och emdashes) så är nog det skrivråd jag brukar ge mig själv att undvika hedging så mycket som möjligt. Även om det kanske egentligen är "mer sant" att skriva "de flesta", "nästan alla", "oftast" osv så blir det väldigt lätt för mycket och gör inte texten bättre. Man får anta att det finns undantag, och bara skriva på.

Annars tänker jag mest passa på att länka till de saker jag oftast använder mig av (fortfarande!) när jag skapar mina stilmallar och layout:
Men de kanske är lite för detaljiga och tekniska.

Sedan finns det ju en hoper allmänna goda råd som gäller alla layoutprogram (och ordbehandlare, om man nu använder sådana för layout), typ "gör så mycket som möjligt med stilmallar, gör så lite som möjligt manuellt".

Eller "lägg inte text på mönstrade bakgrunder om du vill att texten ska kunna läsas"…

2018 släppte jag häftet Rekommendationer för rollspelsregler, som var en slags populärvetenskaplig version av mitt examensarbete från högskolan.

Nyfiken (språkhistorisk) fråga: du skriver att understrykning inte ska användas för markering i text. Vad är logiken bakom detta? När jag ser till min egen praktik så markerar jag ord och formuleringar med fetstil eller kursiv stil (ibland kapilärer) men aldrig med understrykning. När jag skriver på datorn. Skriver jag för hand är understrykning den enda typ av markering jag använder. Du skriver att understrykning används för hyperlänkar, så det checks out så klart. Men borde egentligen bara gälla digital text, ju. Men det jag undrar är varifrån det här kommer? Är det någon policy från någon språkvårdande myndighet eller så?

Mina tips (och jag har tyvärr inte läst häftet, ska göra det när jag kommer hem):

* Den bästa ingenjören slutar inte när han inte kommer på fler saker att lägga till, han slutar när han inte kommer på fler saker han kan ta bort. Detsamma gäller spel. Less is more. Varje regel, varje undantag, varje modifikation ska vägas mot frågan "Gör den här spelet roligare?".

* Gör matematiken. Räkna på sannolikheter och fördelningar, räkna på hur snabbt karaktärsutveckling går osv. Så många spel fuckar upp det.

Nyfiken (språkhistorisk) fråga: du skriver att understrykning inte ska användas för markering i text. Vad är logiken bakom detta?

Rent grafiskt så blir det inte snyggt. Det bryter den visuella bilden för mycket.

När jag ser till min egen praktik så markerar jag ord och formuleringar med fetstil eller kursiv stil (ibland kapilärer)

Kapilärer? Det är lite för hardcore för mig, spelar du splatterskräck? Jag använder kapitäler. :)

Tror jag skulle gilla en brasklapp om att visa istället för att berätta. Skriv inte “det här är ett snabbt spel” eller “det här spelet är helt annorlunda från vad du är van vid” — gör bara din grej och låt läsaren lista ut själv.

Men kanske redan är med? Minns inte…
Oh, gud, så rätt - jag måste ta fram en skämskudde varje gång jag ser det... MURPG, Numenera, det finns många syndare. Finns inget bättre sätt att berätta för läsaren att författaren inte läst så mycket och inte förstår det...

Back