Nekromanti Rekommendation: GitS - Stand Alone Complex

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Alla seriösa cyberpunkfantaster har förmodligen sett, eller åtminstone hört talas om, filmen "Ghost in the Shell", baserad på en manga med samma namn av Masamune Shirow (vars samtiga längre verk passar utmärkt som källmaterial till Neotech).

Mangan var lysande - Shirow beskriver i den en värld där större delen av befolkningen är cyberförstärkt på ett eller annat sätt, för det mesta bara med cyberjack och hjärnaugmentation, och där cyberterrorister av olika slag ägnar sig åt att hacka de små datorer folk springer omkring med i huvet. Filmen var också lysande - på så vis att den tog stämningen från mangan och gjorde den ännu mer levande, med en animationskvalitet som var vassare än nånting annat vid tillfället.

Nu har det kommit en TV-version av historien, kallad Stand Alone Complex. Hittils finns det 12 avsnitt (som jag fått tag i, vill säga). Serien bygger vidare på mangan - hela miljön och alla karaktärerna är samma, och alla ingredienserna som inte kom med i filmen är införda - men utspelar sig inte i samma tidslinje, såvitt jag kan bedöma.

Serien alternerar mellan ensamstående avsnitt om lite av varje, och en längre, övergripande historia om en cyberterrorist som ingen kan få tag i. Animationen är av högsta klass, musiken är superb (Yoko Kanno regerar, alltid), och handlingen har så här långt lyckats med att vara tillräckligt intressant för att jag ska börja undra var nästa avsnitt tagit vägen...

För den som inte läst mangan, utan bara sett filmen, finns en del överraskningar - ni som har gjort båda kan säkert gissa vilka.

För er som vill se serien är det inte så svårt att få tag i den - den finns än så länge att hämta fansubbad på Kazaa. Förmodligen kommer den att licensieras snart (den är bekostad delvis med amerikanska pengar, så det är bara en tidsfråga), och i så fall kan den till och med tänkas hamna i videobutiken, med engelskt tal.

I vilket fall som helst, se den här serien!

SP

(Och det här inlägge hamnar i Neotechforumet för att jag tyckte det passade bäst här)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
tufft..
synd att man är en sketen modemslav då :|
annars hade man ju laddat ner domdär filmerna.. eller nåt.

får väl vänta på att den kommer ut på dvd då.
kanske sf-bokhandeln får den, de har ju endel andra mysko filmer :|
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Håller med om att Ghost in the Shell känns ganska Neotech ibland. Har inte läst mangan, måste göra nån gång.
Kan meddela att avsnitt 13 av Stand Alone Complex finns ute nu... om du inte hittat det redan.
 
Top