Nekromanti Rekomendra mig 3 D&D4 böcker!

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Titeln säger väl allt. Det enda kravet är att de i så stor utsträckning som möjligt ska gå att använda i en egenskapad värld och inte vara äventyr. Det ska alltså vara SL böcker så inga PHB2, Power-böcker eller liknande, vill spelarna ha sådant så för de skaffa dem själva.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Well … det beror väl lite på vad du är ute efter, men Dungeon Master’s Guide 2 känns självskriven, liksom Monster Manual 2 (en DM kan aldrig ha för många monster att välja mellan).

Utöver det skulle jag välja Open Grave om du gillar vandöda, eller Draconomicon 1 om du hellre vill ha drakar i din kampanj.

(Jag utgår såklart ifrån att du redan har de tre grundböckerna.)
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Du vill skaffa Adventurer tools. Varför bry sig om att skaffa böckerna när alla monster och fällor finns på det programmet? Skaffa Dungeons and Dragons insider.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
DarkMystic said:
Du vill skaffa Adventurer tools. Varför bry sig om att skaffa böckerna när alla monster och fällor finns på det programmet? Skaffa Dungeons and Dragons insider.
Jag vill bara understryka detta med att jag spelar i DarkMystics grupp, och en gång dödade han oss allihop med brinnande apor!
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
DarkMystic said:
Du vill skaffa Adventurer tools. Varför bry sig om att skaffa böckerna när alla monster och fällor finns på det programmet?
För att AT helt saknar stämningstexter och fluff – något som t.ex. Open Grave och Draconomicon-böckerna är nedlusade med.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Har man tillgång till 3.5 så har man all fluff om man inte vill ha Point of light fluff som Open grave och Draconomicon har. Är sjukt förtjusad i AT själv så jag tipsade om det, precis som vår tråd skapare ville. E det ett problem Danta? :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Nej, varför skulle det vara ett problem?

Jag är själv mycket förtjust i och hjälpt av AT. Jag pekade bara ut det jag upplever som programmets största brist.

(Purga efterfrågade uttryckligen böcker i sin trådstart – annars hade även jag rekommenderat DDI.)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag hade rekommenderat Dungeon Delve.

Mycket bekvämt att få förslag på encounters och sammansättningar på monster, terräng etc.

Plotten är såpass tunn att du utan problem kan ersätta den med något eget. (Dessutom vill du sällan ta en hel delve rätt av, utan att mixa och trixa in egna ideer)

Annars har jag som DM haft överlägset mest nytta av Adventurer's Vault.

Nu kanske du säger "inga spelarböcker - dem får de köpa själv". Men för mig är AV (och AV2) ingen spelarbok.

(Tanken på att låta spelarna shoppa fritt ur denna bok som om den vore en postorderkatalog är mig fullständigt främmande. Men så kör jag inte heller med "wishlist"-utdelningsmetoden)

Draconomicon, Open Grave, Manual of the Planes har jag haft mycket mindre nytta av. De känns så hemskt generiska. Även om jag hittar på egna äventyr blir jag mycket mer inspirerad av att stjäla ideer och hela avsnitt av existerande äventyr, än av allmänt svammel som tyvärr fyller WotC's böcker.

Så därför lägger även jag en röst på en DDI-prenumeration (för Dungeon Magazine) även om det var böcker du efterlyste - dess äventyr känns oftast mycket intressantare än exempelvis den fenomenalt trista skåpmat H1-H3 serien utgör. Och jag ville ju få ihop tre rekommendationer! :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Dante said:
...men Dungeon Master’s Guide 2 känns självskriven...
Vad innehåller DMG2 egentligen? Samt en utbyggnadsfråga som kanske inte svaras av den första: varför är den självskriven?

lasergreger - som hypar då han kanske snart ska få spela D&D4!
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Tack förslagen, DMG 2 verkar ju intressant efter att ha läst recensionen. Draconomicon och Open Grave är båda intressanta, jag gillar både drakar och odöda :gremsmile:
MM 2 är jag inte så intresserad av i nuläget så den lär det inte bli.
Tack återigen för tipsen!
 
Top