Nekromanti Rekomenderade CoC böcker att införskaffa på Lincon

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Tjenare alla forumiter! :gremsmile:

Precis som ganska många här på forumet, så ska jag åka ner på Lincon 2012, och funderar på att införskaffa några Call Of Cthulhu Resource böcker och äventyr, kanske någon kampanj, de jag funderar på är:
- Malleus Monstorum
- Mikatonic University
- Mansions of Madness
- Dreamlands

Men vilka böcker rekomenderar ni? Jag har endast grundregler och är nybörjare i spelet..
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Malleus Monstorum är bra. Finns men del dussinmonster dock. Tyvärr så har de tagit med monster och gudar från grundboken också vilket är slöseri med utrymme. Men mycket av den boken är guld. Rätt mycket trevligt fluff och det är relativt enkelt att plocka något monster och hitta på ett scenario på stört i flera fall.

Annars är Dreamlands en mycket intressant bok(eller tja jag har den gamla boxen, gissar på att nuvarande utgåva kanske expanderats lite). Funkar både som resurs för CoC eller om man vill köra ett mer renodlat fantasylir i Dreamlands. Äventyren som följer med verkar iaf hyfsade, men kanske inte spektakulära.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Mansions of Madness innehåller ett par helt ok äventyr (The Sanatorium är en personlig favorit för sina sköna NPCs) men även ett gäng som jag i standardutförandet inte ser hur de skulle kunna bli intressanta alls. Jag är inte helt missnöjd med boken men skulle hellre ha lagt pengarna på ett högkvalitativt äventyr i lite större skala hellre än på en handfull mediokra spårvagnskörare (som sagt med ett par nämnvärda undantag).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Sedan, oavsett hur långt och åbäkigt det är, tycker jag att Complete Masks of Nyarlathotep är lysande, många fantastiska minnen och anekdoter från att ha spelat igenom det (för oss tog det ca 60 spelmöten att rädda världen, men då är fortfarande stora delar av äventyret outforskade, som iofs lätt kan rivas ut och köras som fristående äventyr).
Horror on the Orient Express kom jag aldrig riktigt överens med, för mycket rälsning ("Ha ha"). Kom inte längre än till mitten av bok två när jag ledde det innan vi tröttnade.

Någon annan som har andra erfarenheter av de ovan nämnda eller någon av de andra långkörarna?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Om du inte vill ha en kanpanj med traditionellt platshoppande (börjar i London, sedan slå ihjäl en kult per kontinent) så kan jag rekommendera Secrets of San Fransisco. Den är inte utan sina brister; ful layout, bitvis illa skriven, dålig disposition, men den har några riktigt intressanta kortäventyr och massor med bakgrundsmaterial som både kan ge historisk färg och byggas ut till intressanta äventyr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Tatters of the King. Bästa köpäventyret/minikampanjen jag stött på överhuvudtaget. Har sina brister, såklart, och CoC's grundregelsystem lämpar sig ganska dåligt för deckarmysterielösande utan action, men vill man ha mysterieskräck utan så värst mycket action tycker jag Tatters är asbra. Man kan alltid använda Trails of Cthulhu eller nåt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ursäkta trådkapningen: tror du det skulle vara mycket jobba att konvertera Tatters till ToC? (Jag har hört av andra att Tatters ska vara bra, och eftersom jag inte hittar något till ToC som jag gillar ...)
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Jo.. Jag funderade lite granna på Masks of Nyarlanthotep, eller tattes.. vi får se.. Men av secrets böckerna så verkar san Fransisco ganska bra :gremsmile: trots att jag har funderat på Secrets om Kenya eller marocko för att kunna spela lite mer monsterslakt scenarion, men Secrets of san fransisco ska absolut kollas upP!
Har någon köpt dom här böckerna om typ Arkham,Goatswood eller Dunwich? Jag tror inte att det finns någon om Innsmouth dock D:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Jag har den om Kingsport och den känns ganska onödig. Det är förvisso en väldigt detaljerad beskrivning av staden där en massa (MASSA!) adresser och invånare beskrivs men jag känner inte att detta tillförde särskilt mycket när vi spelade de medföljande äventyren (vilka i ärlighetens namn var ganska mediokra).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Skarpskytten said:
Ursäkta trådkapningen: tror du det skulle vara mycket jobba att konvertera Tatters till ToC? (Jag har hört av andra att Tatters ska vara bra, och eftersom jag inte hittar något till ToC som jag gillar ...)
Tatters kan till 99% köras systemlöst, så nån vidare konvertering behövs nog inte. Vi hade ett system men använde det typ inte alls. Delvis för att jag förvandlat de mycket få striderna till annat...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Antemannen said:
Tjenare alla forumiter! :gremsmile:

Precis som ganska många här på forumet, så ska jag åka ner på Lincon 2012, och funderar på att införskaffa några Call Of Cthulhu Resource böcker och äventyr, kanske någon kampanj, de jag funderar på är:
- Malleus Monstorum
- Mikatonic University
- Mansions of Madness
- Dreamlands

Men vilka böcker rekomenderar ni? Jag har endast grundregler och är nybörjare i spelet..
Ett annan rekommendation är Escape from innsmouth, det är ett köp-äventyr som har ett helt brilliant upplägg, väl värd att bara köpa och läsa :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Antemannen said:
Precis som ganska många här på forumet, så ska jag åka ner på Lincon 2012, och funderar på att införskaffa några Call Of Cthulhu Resource böcker och äventyr
Hoppas inte för mycket på att butikerna på LinCon skall ha ett särskilt stort CoC-sortiment. Förra året var min (numera nedlagda) butik den enda på konventet som hade ett hyfsat vettigt rollspelssortiment (och med hyfsat menar jar inte bra, utan just hyfsat).
 
Top