Nekromanti Regler

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Håller som bäst på och filar på andra delen av min Kansas kampanj och är nu inne på inbördeskriget. Det är tänkt att rollpersonerna ska vara underofficerare i ett svart infanteriregemente och därigenom råka ut för en del drabbningar, visserligen inte våldsamt stora men ändå potensiellt dödliga. Därför undrar jag om man ska använda någon särskild regelmodifikation för att skildra det kaos som trots allt råder på ett slagfält. I många fall kan det vara mer tur än skicklighet som avgör om man överlever eller ej. Jag vill ge rollpersonerna en rimlig chans utan att det blir alltför orealistiskt.
Sedan har jag också en något mindre fråga. Hur högt rankat befäl måste man vara för att ens gevär ska bytas ut mot sabel och revolver?

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

Jonny Utah

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
62
Location
Pleasenthill, Arkansas, USA
Hej

Inga förslag om regler för stora slag.

Om man inte är högre officer (underlöjtnant eller högre) har man gevär, dvs högre officerer bör ha sabel och revolver, sedan fanns det säkert en massa undantag, tex ett sharpshooter befäl bör ha ett sharpgevär. Meniga kavalleri soldater hade sabel + karbin och senare i kriget även revolvrar.

Bland sydstats kavelleri och gerillan var bruket av revolvrar väl utbrett och de hade offtast mellan 2-4 stycken men i vissa fall sägs det att de hade ända upp till 8 revolvrar, de använde däremot sällan sabel eller gevär/karbin, då dessa mest var otympliga och låg i vägen under deras snabba räder.

mvh Johnny Utah

"The fastest gunslinger West of the Pecos"
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Angående fältslagsregler och överlevnadschanser skulle man kanske kunna använda färdigheten Försvar i grund och slå mot en svårighetsgrad baserad på vart i bataljen de befinner sig. Det blir nog ett medelvärde i försvar på ca. 8-10. Är det högre kan man höja SG, är det lägre så sänker man SG.

T.ex.
I frontlinjen SG 25
Mitt i striden SG 20
I reserv SG 15
Trossen SG 10
Artilleriet SG 15-20

Detta skulle man kunna slå ett slag för per batalj, är det ett mycket viktigt/stort/hårt slag så kan man göra det två gånger. Om man misslyckas så kan antingen SL eller en tärning avgöra vad man skadades av (skott, bajonett, kniv, kanonkulor etc.) och sedan kan man slå ett generellt skadeslag. Givetvis kan SL modifiera detta hur han vill om det skulle bli för allvarligt. Men i mitt tycke så är det själva känslan av att befinna sig i ett brinnande krig som är viktigast, släng in kamrater som faller för fiendens eld när man går framåt på led efter led under officerarnas order, släng in några SDP slag här och där för att se om man "pallar trycket", soldater som tågar framåt under ordern "bajonett på" etc. Krig är hemskt, kom ihåg det.

Det var vad jag hade att tillföra,

M.v.h.

Red Dust.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Kommer att dyka upp mer ordentliga saker framöver... Men vill du ha någonting som garanterat får spelarna att känna hur nyckfullt och osäkert det är så rita upp ett enkelt rutsystem med 20 x 20 rutor (numrera både vågrätt och lodrätt). Låt därefter spelarna själva välja vilken ruta "de står i", och slå för att se vilken ruta som träffas av artillerield...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det är väl egentligen inte kanonerna som är det största problemet. De kommer att delta i slag på regementesnivå och kommer inte att uppleva några större kanonbombardemang. De är främst krigets slumpmässiga natur som jag vill försöka fånga. Helst på ett sånt sätt att rollpersonerna ändå har en ärlig chans även om de kanske inte skulle ha haft det i verkligheten. Det känns lite ruttet att bara säga "Jaha, då blev du träffad av en förlupen kula i låret. Du kommer att förblöda inom två stridsronder om ingen gör någonting.".

Min förhoppning som sl är ändå att så många som möjligt av rollpersonerna ska överleva hela kampanjen utan att det blir alltför krystat. Hade det bara varit ett internt äventyr för min egen lilla grupp så hade jag säkert kunnat improvisera fram något men eftersom det är tänkt att fler personer än jag ska kunna läsa och spela äventyret så vill jag gärna ha ett enkelt och fungerande system.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag vet att det är nästintill omöjligt och jag hade inte försökt mig på det om det bara gällt ett helt privat äventyr. Då hade jag improviserat igenom de bitarna istället. Men nu är det så att jag knåpar på ett äventyr som andra spelare och SL också ska kunna ha nytta och glädje av och då hade det kanske varit bra med lite mer struktur.

"Talk is cheap because supply exceeds demand"
 
Top