Nekromanti Regler

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Det verkar som om många som inte gillar Gemini hänger upp sig på reglerna. (Personligen tycker jag att de varken är jobbigare eller lättare att använda än vilka standardregler som helst, jag kan däremot hålla med om att de är lite annorlunda.)

Ett förslag är att göra en liten regelbok. En bok med alternativa regler (t.ex enklare storytellingregler), konverteringtabeller till valfritt tabellbaserat regelsystem (t.ex Eon). Ett reglesystem jag tror kan passa in utmärkt är systemet till "Legend of the Five Rings" som i både enkelhet, mångsidighet och snabbhet piskar WW på både fingrar och tår.

/staffan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Reglerna utmärkta

Personligen så tycker jag reglerna till Gemini är suveräna, förutom på en punkt, stridsystemet som är över dödligt.

Men det har vår grupp ordnat genom att skriva ett eget (finns på Rustningskammaren för nedladdning) som fortfarande är dödligt, men där rustningar faktiskt skyddar lite bättre än vad de gör normalt i gemini samt att pareringar skyddar en totalt om du lyckas med den, normalt i Geminis stridsregler så lyckas du sällan parera bort hela effekten av ett hugg. Att använda vårat stridsystem kräver inga andringar av några värden för rustningar, vapen eller rollpersoner, utan systemet är kompatibelt med Gemini.

Hur som helst så tycker jag att reglerna är snabba, smidiga och fungerar utmärkt för det de är skapade för.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Geminis regler är onekligen bra och dessutom snabba, utan att vara alltför orealistiska. Det enda som kan vara en smula störande är att det saknas regler för sådana saker som sköldmurar o.dyl. Att det är dödligt är bara bra, då detta blir mer realistiskt och motiverar spelarna att ta till andra lösningar än våld. Att det skulle vara alltför dödligt håller jag inte riktigt med om, då inte en enda rollperson har dött i de äventyr jag hara varit spelledare för. Att de sedan har kutat runt med -3 i välmående osv. är en annan sak, men de har alltid överlevt. Det är bara en fråga om att anpassa motståndet.

Vad gäller rustningskammarens stridssystem som det görs så mycket reklam för här på forumet så har jag inte alltför mycket till övers för det, det är något av en blandning mellan orginal DoD och NeoTech som inte nödvändigtvis fungerar bättre än Geminis system och som inte tillför alltför mycket. Vissa småregler är visserligen användbara, som tillrättandet av den miss som gjorde att en person med armborst enligt grundreglerna kunde avfyra en pil per runda. Nackdelarna väger dock tyngre, och värst är den för mig oförståeliga återgången till principen att en parad lyckas om man bara lyckas med färdighetsslaget-att anfallaren även hon lyckades med sitt anfallsslag spelar tydligen ingen roll. En annan mycket underlig regel är den för stavar och vapen som kan användas som stavar kan användas på samma sätt som två vapen, dvs man får en sekundar attack/parad. Däremot så sägs det inte uttryckligen att en sekundär attacke, om den görs med ex. en hillebard, ger samma skada som en vanlig trästav och inget annat. Detta eftersom trästavens snabbhet beror på att hela vapnet kan användas för att attackera eller parera. Man kan mycket väl använda vilket stångvapen som helst på samma sätt, men då kan man inte göra en exra attack med ex. yxhuvudet hos en pålyxa utan bara med dess skaft, vilket lämpligen borde göra samma skada som en trästav. Ett undantag är stångvapen med eggar i båda ändarna, ex. Celac Saus "Gernek". Dessutom så är det hela skrivet på rena rama dagissvenskan, vilket inte precis ökar läsvärdheten. Det heter inte "pareringar" utan parader, och "rytteri attacker"? Dessutom så har man som vanligt missat den skillnad som finns mellan en parad och en blockad. Den blockad utförs med en sköld och går ut på att helt enkelt blockera attacken. Detta är ganska enkelt att genomföra, men skölden träffas av den fulla kraften i attacken och kan mycket väl gå sönder. en sköld överlevde aldrig mer än ett par strider. En parad däremot går ut på att styra undan anfallet med ett vapen, vilket är svårare men innebär mindre påfrestingar för föremålet som används.

/Odd
 

salem

Veteran
Joined
12 Dec 2000
Messages
9
Location
sthlm
jag tycker att reglerna är ganska bra för jag har ju kört eon förut och dess strids regler är ju ett rent helvete så därför tycker jag att det är jävligt bra av cell att lyckas fixa ett otroligt snappt strids system som samtidigt är väldigt dödligt och ni spelledare som klagar över att det är så dödligt; andvänd dolda slag eller så låter ni era förmodligen ganska dumdristiga rollpersoner kola
 
Top