Nekromanti Regler

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jag arbetar på ett regelsystem (som än så länge endast existerar i mitt huvud) där jag har tänkt ha med följande saker:
____________________________________________________________________________________
Grundegenskaper och andra egenskaper
Jag har tänkt ha med grundegenskaper som huvudsakligen ska vara av fysisk karaktär. Anledningen är att det finns så gott som inga gränser för hur många färdigheter man kan lära sig eller hur bra man kan bli på dem.
Däremot finns det gränser för hur mycket kroppen klarar.
Även andra saker som är på något sätt begränsade eller som jag inte vet var de annars ska placeras kan komma att räknas hit.
Hittils har jag kommit på: Styrka, Snabbhet, Uthållighet, Rörlighet, Koordination och Viljestyrka.
Andra egenskaper, nackdelar och färdigheter ska köpas med ett slags "skapelsepoäng" (lite som i GURPS fast utan enorma poängmängder och mindre trassligt uppbyggt).

__________________________________________________________________________________
Trötthet
Utmattning ska räknas bort från vissa egenskaper för att på så sätt simulera att ju tröttare man blir ju svagare och långsammare blir man. Även koncentrationsförmågan påverkas av utmattning. Till slut är man så trött att man bara måste sätta sig ner och vila.
______________________________________________________________________________________________
Skador och sånt
Jag har tänkt använda skador som var och en har en egen beskrivning av läketid, blödning, var den sitter och vilken inverkan den har på den skadade istället för att som i många fall kryssa i ett par rutor eller skriva in en siffra och sedan hålla reda på resten själv.
Skadans allvarlighet ska påverkas av var den sitter och hur djup/stor den är.

Stridssystemet ska bygga på hur skicklig man är i det avseendet att anfallaren och försvararen slår varsitt slag och lägger samman med sitt färdighetsvärde och eventuellt en egenskap för att sedan se efter vem som kommer högst. Differensen ska på något sätt avgöra var och hur hårt träffen tar. På det ska i vissa fall en skadebons och extraskada från ett vapen eller annat föremål läggas till.

_____________________________________________________________________________________
Hur ska detta genomföras? Någon som har en åsikt? Andra förslag uppskattas.
 

Grasshopper

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
34
Ursäkta om jag klagar, men det här är väl ändå inget nytt? OK, du har bara fysiska grundegenskaper (men varför räknar du viljestyrka som något fysiskt?) och lassar över resten av spelvärdena till någon sorts "sekundära egenskaper", men så har ju GURPS gjort med de sociala egenskaperna, till exempel. Och trötthet, strid och skador låter väldigt mycket som Västmarks system. Inte för att det är något fel på att låna regler, tvärtom, men det är kanske inte så stor idé att snacka om dem på forumet som om det var något nyskapande.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Det låter som ett spännande företag att sätta samman ditt system

Ett litet råd kan vara att tänka igenom vad du vill använda systemet till,

Är det i en specifik kampanjvärld?

Vad har du tänkt dig för äventyr?

En grej kan ju vara att koncentrera spelet på den värld man tänkt sig. Dvs inte börja med att göra ett generellt system som skall passa alla typer av rollspel.

Du har börjat ambitiöst och jag tror nog du kan få fram en hel del kloka saker.

lycka till

/Bombu
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Lite synpunkter

Jag har tänkt ha med grundegenskaper som huvudsakligen ska vara av fysisk karaktär. Anledningen är att det finns så gott som inga gränser för hur många färdigheter man kan lära sig eller hur bra man kan bli på dem.
Däremot finns det gränser för hur mycket kroppen klarar.
Jag finner detta lite konstigt. En människa föds med olia förutsättningar på olika områden och sedan formas hon av sin miljö. De saker du nämner går ju jättebra att träna upp, så de gränser du menar att kroppen har går ju att ändra välidgt mycket. Det väl ganska självklart kanske, men varför fugnerar inte mentala egenskaper på samma sätt. Jag menar att saker såsom viljestyrka, karisma, intelligens, bildning, ja, i stort sett vilka mentala egenskaper som helst fungerar på ett liknande sätt som de andra grundegenskaperna. Har du någon bra motivering för varför det inte ska vara så?

Trötthet
Utmattning ska räknas bort från vissa egenskaper för att på så sätt simulera att ju tröttare man blir ju svagare och långsammare blir man. Även koncentrationsförmågan påverkas av utmattning. Till slut är man så trött att man bara måste sätta sig ner och vila.
Det där är visserligen en bra idé och ett realistiskt insalg, men frågan är om det inte bli alltför krångligt att hålla reda på. Man kanske skulle kunna lösa det så att man inte har hänsyns till utmattning i vanliga fall, utan bara om man blir berövad den vila man behöver eller tvingas slåss / springa / whatever för länge utan vila. Att blanda in utmattning i en strid som vara två minuter är visserligen realistiskt, men frågan du ska ställa dig är: är det värt det? Tillför det spelet någonting?

Angående skadan så kan jag inte säga så mycket, förutom att det är så väldigt många andra rollspel fungerar. Det du bör tänka på är återigen om du verkligen behöver alla de där detaljerna för att få ett bra rollspel. En idé kanske skulle vara att bara ange hur stor effekt en skada har i striden, och inte bry sig om vad det är för typ av skada förens efter stroden. Detta skulle snabba upp spelet en hel del.

Genrellt kan man säga att ditt system som du tänker det nu lika gärna skulle kunna vara ett spel som redan finns. Varför inte leta upp ett som är likt det här och ändra på det så att det passar? Det finns inte så mycket egenvärde i att skriva ett rollspel som redan finns. Nåja, nog gafflat, lycka till.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Lite synpunkter

Varför inte leta upp ett som är likt det här och ändra på det så att det passar? Det finns inte så mycket egenvärde i att skriva ett rollspel som redan finns.
Jo jag tror nog det finns ett egenvärde att göra nått eget, iallafall på det här forumet. Rollspelsmakande forumet.

Missfårstå mig rätt, visst kan man ta ett annat system som liknar det man strävar efter, men efterssom det dök upp på det här forumet så gissar jag att den gode skribenten faktiskt tycker det är kul att skapa nått eget.

Bombu
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Viljestyrka är inte fysisk och är endast med där för att jag inte vet var man annars ska sätta den.
Viljestark är inte något man kan, det är något man är.
Alltså är det ingen färdighet.
Betänk skälv frasen:"jag är jättebra på viljestyrka".

Sekundära egenskaper?
Jag hade bara tänkt ha med saker som vanligt folk inte kan, som vissa "superkrafter" eller magi t.ex.


Och trötthet, strid och skador låter väldigt mycket som Västmarks system.

Jag kan lova dig att det inte var så jag hade tänkt det, även om jag låtit mig inspireras en aning av det.


Jag säger inte att det är nyskapande heller. Jag föredrar "annorlunda" eller "en klar förbättring" eller möjligtvis "bra".
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Lite synpunkter

Jag finner detta lite konstigt. En människa föds med olia förutsättningar på olika områden och sedan formas hon av sin miljö. De saker du nämner går ju jättebra att träna upp, så de gränser du menar att kroppen har går ju att ändra välidgt mycket. Det väl ganska självklart kanske, men varför fugnerar inte mentala egenskaper på samma sätt. Jag menar att saker såsom viljestyrka, karisma, intelligens, bildning, ja, i stort sett vilka mentala egenskaper som helst fungerar på ett liknande sätt som de andra grundegenskaperna. Har du någon bra motivering för varför det inte ska vara så?

Jag har resonerat så här:
Allt går att träna, men det finns en gräns för hur stark, snabb, smidig en människa (eller annan varelse) kan bli.
Till slut är man så stark att man bryter benen när man spänner musklerna och så smidig att man drar lederna ur led när man rör sig. Det är inte hälsosamt. Detta behöver förstås inte inträffa (förutom smidigheten, det problemet inträffar bevisligen). Det kan bli så att man blir så stark att man inte kan röra sig istället och det är det jag har tänkt använda mig av. Man kan inte vara både jättestark och jättesmidig, jättesnabb och jätteuthållig samtidigt. Det är en fysisk omöjlighet. Det är vad som begränsar. Det finns bara en viss mängd kropp att stoppa muskler i och en viss mängd muskler att använda sig av i olika manövrar.

Så vitt jag vet har man inte hittat någon gräns för hur mycket hjärnan klarar. Vi använder trots allt bara en liten del av dess kapacitet.
Eftersom viljestyrka är en mental egenskap anser jag inte att den går att begränsa.
Bildning kan ersättas med färdigheter och karisma ersätts av rollpersonens uppförande (om spelaren spelar som trevlig är rollpersonen trevlig).


Det där är visserligen en bra idé och ett realistiskt insalg, men frågan är om det inte bli alltför krångligt att hålla reda på. Man kanske skulle kunna lösa det så att man inte har hänsyns till utmattning i vanliga fall, utan bara om man blir berövad den vila man behöver eller tvingas slåss / springa / whatever för länge utan vila. Att blanda in utmattning i en strid som vara två minuter är visserligen realistiskt, men frågan du ska ställa dig är: är det värt det? Tillför det spelet någonting?

Jo, att man blir sämre på att slåss ju tröttare man blir. Skadan och träffchansen minskar allt eftersom. Det gör så att en uthållig krigare kan besegra en större, starkare, bättre och annars överlägsen motståndare genom att trötta ut den. Jag ska försöka hålla det på en nivå där det inte blir så svårt att hålla reda på. Se mer om detta nedan.


Angående skadan så kan jag inte säga så mycket, förutom att det är så väldigt många andra rollspel fungerar. Det du bör tänka på är återigen om du verkligen behöver alla de där detaljerna för att få ett bra rollspel. En idé kanske skulle vara att bara ange hur stor effekt en skada har i striden, och inte bry sig om vad det är för typ av skada förens efter stroden. Detta skulle snabba upp spelet en hel del.

Att ange skadan efter striden är en bra idé då man ofta råkar ut för flera skador under en strid. Om många av dessa kan läggas ihop till en större skada är det bra.
Det som under striden kan behöva anges är om den är dödande (såklart) eller om den har en allvarlig inverkan på den stridande (som brutna armar o.s.v.). Läketid och annat anges efter striden. Jag har tänkt räkna blödningen över tidsperioder på flera minuter och lägga den som motstånd mot ett (förhoppningsvis) fast värde som inte kommer att hamna särskilt högt. På så sätt blir det mindre siffror att hålla reda på. Samma metod ska användas för utmattning.

Genrellt kan man säga att ditt system som du tänker det nu lika gärna skulle kunna vara ett spel som redan finns. Varför inte leta upp ett som är likt det här och ändra på det så att det passar? Det finns inte så mycket egenvärde i att skriva ett rollspel som redan finns.

Om det ändå vore så enkelt. De spel som är tillräckligt lika har system där runt hälften av materialet inte passar. Då är det lika bra att börja från början.

Nåja, nog gafflat, lycka till.
Tack
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Populär mytologi (OT)

Så vitt jag vet har man inte hittat någon gräns för hur mycket hjärnan klarar. Vi använder trots allt bara en liten del av dess kapacitet.
Det där är en populär myt som av någon anledning fortsätter att spridas; framför allt av folk som säljer mirakelkurer, som ska lära oss att använda x procent av hjärnan istället för de y procent vi kan använda nu. Y brukar vara ungefär 10 procent, x en betydligt högre siffra. Sanningen är att det inte finns något bra sätt att mäta hur stor del av hjärnans kapacitet man använder, eller någon bra definition på vad det innebär att använda hjärnan.

OT, men jag tycker att det bör påpekas.

/tobias
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Populär mytologi (OT)

"Sanningen är att det inte finns något bra sätt att mäta hur stor del av hjärnans kapacitet man använder"

Förutom att det finns folk som har ca 10% av en normal hjärna och klarar sig hur bra som helst.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Populär mytologi (OT)

Men då blir det väl svårt att sätta en regel för det eller hur?
Alltså begränsar jag inte färdigheter eller mentala egenskaper.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Populär mytologi (OT)

Förutom att det finns folk som har ca 10% av en normal hjärna och klarar sig hur bra som helst.
Och folk som förlorat 1% och dött.

Spontant skulle jag säga att evolutionen skulle inte tillåta 90% genomsnittlig överkapacitet. Det är dålig biologisk ekonomi.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Populär mytologi (OT)

Jopp, ännu en myt, även om det är lite elakt att enbart hänvisa den till folk som säljer mirakelmediciner. Den är vanlig i självhjälpsböcker och dylikt också.
Jag kanske skulle varit tydligare. Jag inkluderar självhjälpböcker i begreppet "mirakelkurer"! :gremwink:

För att komma lite On Topic:
Det här har naturligtvis inget med regelsystem att göra. Vad hjärnan har för kapacitet är antagligen helt ointressant. Kunskapsfärdigheter och annat som kan anses bero på hjärnkapacitet behöver inte ha någon begränsning. Det går alltid att lära sig mer om ett område. Istället har man den naturliga begränsningen att man till slut blir gammal och gaggig och börjar tappa minnet, eller i alla fall dör och därmed sätter stopp för vidare inlärning. Men sådant är det inte speciellt spännande att göra regler för.

/tobias
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Lite synpunkter

Till slut är man så stark att man bryter benen när man spänner musklerna
Det där är så teoretiskt att det aldrig någonsin lär inträffa så att det spelar knappast någpn roll för argumentationen.

Man kan inte vara både jättestark och jättesmidig, jättesnabb och jätteuthållig samtidigt. Det är en fysisk omöjlighet.
Det är det inte alls det, tränar man rätt kan man vara jättestart och jättesmidig samtidigt. Det är dock rätt sällsynt. Titta på en mellanviktsbrottare och säg att han inte är stark eller smidig.

Så vitt jag vet har man inte hittat någon gräns för hur mycket hjärnan klarar. Vi använder trots allt bara en liten del av dess kapacitet.
Eftersom viljestyrka är en mental egenskap anser jag inte att den går att begränsa.
Vad menar du med att det inte finns någon gräns? Alla människor har ju mentala begränsningar och förmågor, precis som fysiska sådana.

Bildning kan ersättas med färdigheter och karisma ersätts av rollpersonens uppförande (om spelaren spelar som trevlig är rollpersonen trevlig).
Det stämmer bra det, men det innebär också att man inte kan spela mer karismatisk än vad man är. Ibland kanske det ger mer att faktiskt använda tärningslag på det här området?

Jo, att man blir sämre på att slåss ju tröttare man blir. Skadan och träffchansen minskar allt eftersom. Det gör så att en uthållig krigare kan besegra en större, starkare, bättre och annars överlägsen motståndare genom att trötta ut den.
Tro mig, jag vet. Jag tränar och tävlar i kampkoonst och det är fruktansvärt jobbigt med en match även om den bara vara i några minuter och ibland inte ens det. Grejen är att det regelmässigt integer tillbaka lika mycket som du lägger ned tid på det i och utanför spelet.

Att ange skadan efter striden är en bra idé då man ofta råkar ut för flera skador under en strid. Om många av dessa kan läggas ihop till en större skada är det bra.
Så menade jag ju nu inte, utan jag menade att man skulle notera skadorna under striden med hur mycket de just påverkade striden (eftersom det är det viktigaste just då). Sedan kan man avgöra ifall -32 är ett djupt sticksår eller en otäck krosskada, men det är inte viktigast under sjäva stiden. Detta sabbar förstås realism med rustningar, men jag generaliserar hellre än gör det för krångligt.

Om det ändå vore så enkelt. De spel som är tillräckligt lika har system där runt hälften av materialet inte passar. Då är det lika bra att börja från början.
Det finns i alla fall gott om spel som passar det du har skrivit här, men jag är inte hemma i så många, så jag överlåter det till någon annan.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Lite synpunkter

Ja, det är klart man gör, men jag tror att han lägger sin tid bättre och effektivare på att antigen ändra om ett annat spel eller klura ut något nyskapande. Det är liksom inte så givande att uppfinna hjulet andra gången. Jag försökte ge konstruktiv kritik också, eftersom jag självfallet tycker att han ska försöka, MEN han ska tänka efter vad det är han verkligen vill ha och om det kanske inte finns lättare sätt att göra det på.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Populär mytologi (OT)

Men då blir det väl svårt att sätta en regel för det eller hur?
Alltså begränsar jag inte färdigheter eller mentala egenskaper
Ärligt talat är jag inte med alls på hur du tänker, varför ska du inte begränsa färdigheter? Jag tycker det är självklart att alla har fysiska och mentala begränsningar. Alla kan inte bli världsmästare i schack, 110 meter häcker eller få nobelpriset i fysik, så är det bara. Vilken skillnad ser du mellan de fysiska och mentala och varför skijer du dem åt?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Lite synpunkter

Jo jag förstår din poäng

och skall inte säga att du inte har rätt.

Men du ser lite väl effektivistiskt på det här med rollspelsskapande. :gremsmile:

Jag tror och vet att en del här delar den uppfattningen att det faktiskt är kul att hitta på ett eget system och man gör det för att ha roligt.

Sen kan man verkligen ägna sin tid åt bättre och effektivare saker än att konstruera rollspel, jobba tjäna pengar, välgörenhet osv.

Men vi här på forumet sysslar med en hobby vi tycker är kul, spela och mixtra med -bygga rollspel.

Jag tror det är i det ljuset man får se skribentens inlägg, ett försöka att utöva sin hobbie, att bygga rollspel.

Sen kanske du inte tycker det är kul att bygga ett system om du tycker det finns ett som någorlunda täcker dina behov.

Lycka till med ditt.

Bombu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,588
Re: Lite synpunkter

"Till slut är man så stark att man bryter benen när man spänner musklerna"

Det där är så teoretiskt att det aldrig någonsin lär inträffa så att det spelar knappast någpn roll för argumentationen.
Tja, jag vet i alla fall en person som under armbrytning råkade göra det bokstavligt.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Lite synpunkter

Man löser enkelt problemet genom att säga att stryka betyder såväl muskelstyka som styrkan benen klarar av, då är det alltid proportionellt så man slipper problemet :gremlaugh:
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Lite synpunkter

Sen kan man verkligen ägna sin tid åt bättre och effektivare saker än att konstruera rollspel, jobba tjäna pengar, välgörenhet osv.

Men vi här på forumet sysslar med en hobby vi tycker är kul, spela och mixtra med -bygga rollspel.
Jag menade alltså att han kunde ägna sig åt rollspelsskapande på ett mer effektivt sätt. Det låter som om du inte räknar in mig till forumet och jag kan läsa "Rollspelsmakarforum", ett forum där man gör rollspel! Bra va? Jag skriver själv väldigt mycket just nu, jag säger bara att han ska tänka över vad han gör, för nog är det väl roligare att skapa något unikt än något som redan till viss del redan finns?
 
Top