Nekromanti Regler vs. Värld

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Ponera ett Sci-fi-spel (i stil med SW möter ST). Vad vore intressantast:

1) Mycket regler, lite värld
2) Mycket värld, lite regler
3) Mycket regler, Mycket värld

Förresten, i ett ev. färdighetssystem, vad vore roligast, generella (och få) färdiheter eller många (och detaljerade)?

Behöver lite idéer i ett vägval :)

[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]
 
Jag skulle nog vilja ha mycket värld och väl utvecklade regler för strid. Annars så kan det vara lite regler tycker jag.
Det ska vara genereella färdigheter, det blir nog enklast så.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
För min del skulle jag vilja se mycket värld. Hur du sedan gör med reglerna spelar inte så stor roll - själv lutar jag en aning åt regellätta spel, men om reglerna är bra och välintegrerade i världen gör det inte så mycket om de är detaljerade så länge de är välöverblickbara.

Vad gäller färdigheter står min håg till bredare sådana, särskilt om man kompletterar detta med regler för specialisering.

Ridijeck
som nyligen lade ner fyra timmar på att illustrera sin nya rollperson

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-10-14 18:58.</EM></FONT></P>
 
Mycket värld och lagomt med regler. D.v.s så mycket att man kan spela med ett någorlunda flyt utan att behöva haka upp sig på detaljer. (Eller att spelarna börjar få gråa hår medan SL letar upp olika modifikationer i sina "futtiga" 10000000 olika tabeller.)Tycker personligen att stämningen är en av de viktigaste bitarna...

Blackstorm
 
Exakt det jag menar. Så att SL:n kan i princip hålla alla regler & sådant i skallen och sattsa mer på stämmningarna.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 
Okej, väl utvecklad strid. Men säg att göra regler som
täcker det mesta, rymdstrider, skräck, moral.. ja, m.m.
vore det fel? Eller kanske lägga in en liten snygg del där
det står ett "enkelt" system, med få regler kanske?. Typ,
mycket värld, lite regler + mycket värld, mycket regler..
*svammel*.. :)


[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]
 
4

4) Litet värld, Litet regler...

Det är kanske ett litet ovanligt alternativ men IMHO vore det rätt mysigt. Man skulle inte behöva sätta sig in i fyra hyllmeter böcker eller hårdträna regler för att kunna få spelet att flyta.

Vad gäller färdigheter föredrar jag de litet mer generella. Det känns så fånigt t.ex att någon kan vara världens bästa knivfighter (Dolk fv massor) men vara helt bortkommen när han tappat sitt vapen (slagsmål fv ingenting) :)
 
2)
Exempel på spel, Star Wars och Deadlands.
Det spelmakerna till de spelen har gratis är att nästan alla vet hur världen ser ut.

/Han som spelat lika många rollspel som han har fingrar (16 st)
 
Reglerna är altid minst viktiga i ett rollspel om spelet leds av en god spelledare!

Demon..
 
Ju bättre beskriven välrd, desto mindre regler behövs. Bra att komcentrera sig på skapandet av RP, så detaljerat det går (men inte så detaljerat att det krävs femtom spelmöten bara för att skapa tre figurere), sedan bra regler för strid. Resten av färdigheterna, som kommunikation, kan man rollspela. Spelledaren kan, om kan är duktig, göra spelet väldigt flytande om han inte har så mycket regler att tänka på.

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 
Nejmenoj!....

...Så trevligt! En ny besökare! Välkommen!

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 
Re: Nejmenoj!....

Bockar & tackar för det varma välkomnandet. Hoppas mina 15 års spelerfarenhet kan vara till hjälp!

Svärdet är inte starkare än armen som svingar det - Manne
 
Back
Top