Nekromanti Regler till monster

eonspelare

Veteran
Joined
12 Mar 2003
Messages
5
Location
Kristianstad
Är det någon som har regler till monster?!
Jag skulle värkligen behöva det!!
Dom ända jag har är till Grottroll,troll,hyggelmonster och Havé-drakar!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vad menar du? Är det monsterboken du är ute efter eller? Den är i stort sett slutsåld och inte särskilt lätt att få tag på.
 

eonspelare

Veteran
Joined
12 Mar 2003
Messages
5
Location
Kristianstad
Ja!
Men Monster & Varelser är ju "out of print" så man måste ju vänta tills dom 3 ersättarna kommer ut och det lär ta 2-3år!
Så därför undrar jag om någon har regler till några monster.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Men Monster & Varelser är ju "out of print" så man måste ju vänta tills dom 3 ersättarna kommer ut och det lär ta 2-3år!
Jag som fått för mig att dom kommer börja komma ganska snart...

MONSTER I MUNDANA
Release: 27 juni 2003

BESTIALISKA FOLK
Release: ej fastställd

VILDDJUR & BRUKSDJUR
Release: ej fastställd

Se mer på Neogames sida.
 

eonspelare

Veteran
Joined
12 Mar 2003
Messages
5
Location
Kristianstad
BESTIALISKA FOLK
Release: ej fastställd

VILDDJUR & BRUKSDJUR
Release: ej fastställd


Precis!
Dom är inte färdigskrivna än!!
För på sidan är det ingen bild + så står det ju inte när dom ska släppas!
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Copyright

Tyvärr är det inte så enkelt som du tror att ge dig info om monsterna som står i M&V då dessa faller under copyright lagen. Skulle någon av oss publicera exakta värden och liknande begår vi ett brott,och det vill du väl inte :gremgrin:
Så du får nog snällt vänta tills dom släpper dom nya böckerna eller försöka hitta M&V.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
www.hobbyspel.com

Skicka in en annons vettja. M&V går att få tag på, bara du är beredd att betala.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"MONSTER I MUNDANA
Release: 27 juni 2003"


Nu är ju inte precis Neogames kända för att slaviskt följa sina utsatta releasedatum så det kan nog ändå vara en god idé att försöka komma över ett ex av Monster & Varelser.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Regler till monster [OT]

Personligen tycker jag inte att det är en bra idé att skaffa M&V, jag har inte haft användning av min kompis ex sedan jag insåg att jag spellede rollspel och inte skrev CRPGplots.
Men det är bara jag.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Nu är ju inte precis Neogames kända för att slaviskt följa sina utsatta releasedatum så det kan nog ändå vara en god idé att försöka komma över ett ex av Monster & Varelser.
Nej, självklart inte, men jag tycker att dom bättrat sig det senaste och jag vågar nog hoppas på att en ev. försening inte blir allt för lång... Men visst, om man får tag på m&voch dessutom vill ha den, så e det la bara å köpa!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Regler till monster [OT]

Tja, eftersom det inte förekommer ett uns av information i grundreglerna om Mundanas mer otrevliga invånare så tycker jag ändå att den kan vara värd att införskaffa. Det är ingen som säger att man måste följa den slaviskt.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Är det någon som har regler till monster?!
Jag skulle värkligen behöva det!!
Dom ända jag har är till Grottroll,troll,hyggelmonster och Havé-drakar!"


Som nämnts tidigare i tråden strider det mot copyrightlagar att lägga upp monsterdata på nätet. Men egentligen, IMHO, ska du inte behöva M&V för att ha med monster. Det går faktiskt lika bra med grundboken...

Regler för att skapa ett monster blir således som följer:
* Slå upp regelbokens första sida.
* Följ instruktionerna för att skapa en rollperson.
* Gör den resulterande karaktären till en antagonist med mål och planer.

Sådärja, färdigt.

--Björn, Lurken på Tröskeln, Lovecrafts värsta mardröm
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Copyright

"Tyvärr är det inte så enkelt som du tror att ge dig info om monsterna som står i M&V då dessa faller under copyright lagen. Skulle någon av oss publicera exakta värden och liknande begår vi ett brott,och det vill du väl inte "

För det första, lagen heter Upphovsrättslagen.

För det andra, man kan fritt citera ur offentliggjorda verk. Med det menas att man återger enstaka avsnitt, kanske max en sida. I det här fallet skulle det vara OK att publicera information om enstaka monster. Så länge man håller sig inom vad som kan anses vara "god sed".

För det tredje, man kan inte begå ett brott mot en civilrättslig lagstiftning. För upphovsrättsintrång följer skadeståndsskyldighet, vilket alltså inte är ett straff.

Annars var det rätt :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Copyright

"I det här fallet skulle det vara OK att publicera information om enstaka monster. Så länge man håller sig inom vad som kan anses vara "god sed"."

"God sed" omfattar dock inte den sortens citat. "God sed" infördes för att man ska kunna citera andra verk i sitt eget, till exempel i recensioner och avhandlingar. "God sed" omfattar inte att citera verket på ett sätt som gör det citerade verket onödigt.

Så om du i en recension anser att tomtarna är löjliga så får du citera en bit av texten om tomtarna för att belysa din poäng. Om du gör en avhandling och skriver om tomtar i litteraturen så får du citera texten för att påvisa hur Neogames använder tomtar i rollspel. Däremot får du inte lägga ut tomtedata hämtat ur M&V. Det är förmodligen upphovsrättsintrång och definitivt inte enligt god sed.
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Copyright

" "God sed" omfattar inte att citera verket på ett sätt som gör det citerade verket onödigt."

Nja, i viss mån har du rätt. Citaträtten styrs av något som brukar kallas för ändamålskravet. (Med vilket menas, i all korthet, att citaträtten styrs av det ändamål som ligger bakom publiceringen.) I det ligger att citatet så gott som alltid skall ingå i ett större verk, eller som ett led i något annat.
För att klargöra: att enbart lägga ut detaljerad information tagen ur (t.ex.) Neogames böcker skulle troligen bedömas som upphovsrättsintrång. Men att som ett led i en diskussion eller en debatt på ett forum lägga ut information kring enstaka monster skulle knappast bedömas såsom intrång i upphovsrätten, så länge man inte överdriver alldeles för mycket.
Hur som helst skulle jag önska Neogames lycka till med den processen, om de försökte sig på det. :gremlaugh:

Nu skall jag nog sluta skriva innan jag blir alldeles för tråkig.
 
Top