Nekromanti Regler till Chronopia

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Snacket i tråden om utskällda drakar och demoner-produkter fick mig fabulöst sugen på att spela Chronopia inom en snar framtid. Men en snabb koll i (den extremt slitna) regelboken gjorde mig ganska avtänd på reglerna. Så vilka regler borde en använda istället?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Xyas;n169626 said:
Snacket i tråden om utskällda drakar och demoner-produkter fick mig fabulöst sugen på att spela Chronopia inom en snar framtid. Men en snabb koll i (den extremt slitna) regelboken gjorde mig ganska avtänd på reglerna. Så vilka regler borde en använda istället?
Vad var det för fel på reglerna?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Svavelvinter, med skuggspel och allt! Vet inte hur väl Öde och sånt synkar men det var ju en gång i tiden samma värld :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Sunkiga BRP-regler.

Vilken uppsättning schyssta generiska regler borde väl funka. Du får ju hacka lite för att täcka alla raser och de yrken du tycker är intressanta lite oavsett vilket system du väljer.

Själv hade jag kört på mitt eget system. Men...

Hade jag siktat på något svenskt hade jag nog testat Järn (som också är BRP och därmed besläktat med Chronopias existerande system, vilket kanske hjälpt eller stjälpt, vad vet jag). Annars tror jag Solar System funkat bra, Savage Worlds likaså även om de talar till lite olika spelstilar.

Cog.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Beror lite på hur "mycket" chronopia du vill ha så att säga. Det bör ju gå med de flesta regelsystem. men vissa blir ju svårare att få att funka.
Om man räknar med alla böcker som finns till chronopia. så har du väl långt över 50 olika yrken, vissa speciella för vissa raser. och en hel bunt olika raser. Vill man ha med alla dessa så blir det nog otroligt drygt om man måste fixa till yrkena och raserna för att få det att funka.

Väljer man att bara ha ,med raser och yrken från grund boken blir det hela lite lättare. men själv skulle jag nog i alla fall köra med orginal reglerna för att få den riktiga chronopia känslan. även om de reglerna inte är de bästa. men var väl det som var en del av Chronipia charmen.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
OSR-regler tror jag hade funkat, det passar rätt bra till känslan av Chronopia också - man klättrar och klättrar men nästan alla dör på väg till toppen. Men kanske inte bara xp for gold då, utan även äventyrsbelöningar. Eller?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Många bra tankar här. Jag tror nog att jag är lite mer intresserad av politiskt spel i chronopias värld, oavsett nivå. Det vill säga jag hade gärna sett rollpersoner som var gängledare, alviska ädlingar, kaptener för hyrsvärdkompani, och sen bundit ihop dem i en gemensam plot, snarare än ett gäng äventyrare. Det var alltid min beef med chronopia när jag spelade det, att det fanns så många olika coola yrken och folkslag och grejer och att jag ville att alla skulle spela exakt vad de tyckte var coolast, men att det alltid blev knasigt när rollpersonerna skulle paras ihop. Vad är meningen med att ha femtioelva ascoola olika potentiella rollpersoner, när spelarna ändå bara får välja mellan tre.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Xyas;n169700 said:
Det var alltid min beef med chronopia när jag spelade det, att det fanns så många olika coola yrken och folkslag och grejer och att jag ville att alla skulle spela exakt vad de tyckte var coolast, men att det alltid blev knasigt när rollpersonerna skulle paras ihop. Vad är meningen med att ha femtioelva ascoola olika potentiella rollpersoner, när spelarna ändå bara får välja mellan tre.
Detta brukade oftast gå bra att lösa om man lät spelarna sitta ner och prata. försöka göra en grupp som går att para ihop. funkade rätt bra för oss.
Var ganska spännande som SL att se vad för typ av grupp det blev
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Måns;n169652 said:
Svavelvinter, med skuggspel och allt! Vet inte hur väl Öde och sånt synkar men det var ju en gång i tiden samma värld :)

This. Vi gjorde det, det var kul!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Både Chronopia och Apocalypse World är ju i princip Sword & Sorcery, så jag skulle gissa att AW är ett lämpligt regelsystem. Har inte Baker till och med gjort ett fantasyhack till det? Dungeon World är nog en sämre matchning. AW:s reaktiva "kasta skit på rollpersonerna tills de dör eller får tillräckligt med XP" känns också ganska Chronopia.

Alternativt kan man påstå att Chronopia egentligen är cyberpunk, varpå Remember Tomorrow nog inte är helt fel riktning att gå i, även om det är betydligt mindre traditionellt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Eftersom Tusen mil bort förespråkar Barbarians of Lemuria och jag förespråkar Tusen mil bort, vill jag föreslå det systemet.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Xyas;n169626 said:
Snacket i tråden om utskällda drakar och demoner-produkter fick mig fabulöst sugen på att spela Chronopia inom en snar framtid. Men en snabb koll i (den extremt slitna) regelboken gjorde mig ganska avtänd på reglerna. Så vilka regler borde en använda istället?
QuestCore naturligtvis:
http://www.drivethrurpg.com/product/173121/QuestCore-RPG?src=slider_view

QuestCore är inte BRP men färdighetsbaserat med massa olika förmågor att välja på. Emulerar "Dungeons and Dragons" och "Drakar och Demoner" med smidiga smarta regler.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Genesis;n169750 said:
Både Chronopia och Apocalypse World är ju i princip Sword & Sorcery, så jag skulle gissa att AW är ett lämpligt regelsystem. Har inte Baker till och med gjort ett fantasyhack till det? Dungeon World är nog en sämre matchning. AW:s reaktiva "kasta skit på rollpersonerna tills de dör eller får tillräckligt med XP" känns också ganska Chronopia.
Jo, Fallen Empires har jag en pdf som heter som jag fick via AW-kickstartern. Det var min första impuls, att göra ett reskin av det där look-delen innehöll val för alla de folkslag och subkulturer som finns i Chronopia.

Men Svavelvinter verkar som att det kunde funka riktigt bra med att låta spelarna interagera på högsta politiska nivå samtidigt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Evokee;n169632 said:
Vad var det för fel på reglerna?
Upplever dem som ganska klumpiga med regler för saker som sen inte är viktiga i spel (tex massa olika färdigheter som sällan/aldrig används, coola förmågor som sedan försvinner för de är alltför specifika, med mera), samt att de har väldigt lite stöd för att spela bortom slåss-på-gatan-nivå. I mitt tycke då.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Xyas;n169787 said:
Jo, Fallen Empires har jag en pdf som heter som jag fick via AW-kickstartern. Det var min första impuls, att göra ett reskin av det där look-delen innehöll val för alla de folkslag och subkulturer som finns i Chronopia.

Men Svavelvinter verkar som att det kunde funka riktigt bra med att låta spelarna interagera på högsta politiska nivå samtidigt.
Det här var precis vad jag tänkte rekommendera också. Speciellt det här med hyrsvärdskaptener, ädlingar, gängledare etc som ju hanteras på ett intressant sätt av AW. Med AW: Fallen Empires är det ju mindre reskin att göra än klassiskt AW också (nästan inget, beroende på hur noga man vill definiera de klassiska Chronopia-elementen). Svavelvinter leder ju till en rätt annorlunda känsla än AW: spelet handlar mindre om överlevnad och att klara sig ur knipor och mer om att vara brickor i ett ödets spel (som man ju också spelar). Frågan är vilken känsla ni vill åt, jag tror båda lämpar sig väl för Chronopia även om jag själv skulle föredra det tidigare.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Dimfrost;n169806 said:
Svavelvinter leder ju till en rätt annorlunda känsla än AW: spelet handlar mindre om överlevnad och att klara sig ur knipor och mer om att vara brickor i ett ödets spel (som man ju också spelar).
Hmm, bra poäng. Chronopiakänslan för mig är absolut ganska skitig och inte så mycket utvald av ödet som klösa sig framåt och uppåt med alla tillgängliga medel. Går det att modda kanske så det känns mer som att en är brickor i hänsynslösa makthavares spel?
 
Top