Regler och religioner

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Sannolikt är den tro som prästen predikar ett helt eget hopkok som 1000 år av av missförstånd, politik och girighet har skapat. Gudarna orkar inte bry sig om enskilda utövare oavsett vilken makt de hävdar sig få sin magi ifrån :)
Ja, men det skulle oxå kunna utspela sig i en värld där Gudarna hälsar på de dödliga och våldgästar dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jo, men i min rollspelsupplevelse är jag inte ute efter hur det fungerade i Aten, i verkligheten. Jag undrade om Gudarna var verkliga i drakar och demoner världen som att de finns fysiskt och om de gör det så tycker jag att de kan öppna källan till magi, och stänga av den om du inte tro eller följer din Guds doktrin.
Ja, men inget av det jag skriver motsäger ju att gudarna finns. Faktiskt existerande gudar kan ju lika gärna bry sig om riter som de kan bry sig om tro.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ja, men det skulle oxå kunna utspela sig i en värld där Gudarna hälsar på de dödliga och våldgästar dem.
Visst, men om man tänker att de ska våldsgästa varje gång nån gör eller tänker lite fel så förutsätter det väl en eller flera av:
  1. Väldigt många gudar.
  2. Väldigt få människor.
  3. Gudar som kan befinna sig på flera platser samtidigt.
Det s.k. "jultomteproblemet" =)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, men det skulle oxå kunna utspela sig i en värld där Gudarna hälsar på de dödliga och våldgästar dem.
Jo, jag tänkte DoD här och så som gudar har beskrivits i olika texter. Där är gudarna mest trötta föräldrar som sedan länge gett upp hoppet om att deras barn någonsin ska bli något vettigt :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Vad menas då med företeelsen brista i tro?
Jag tänker att om man spelar Uttrapräst ska man offra en getabock under varje spelmöte, avsluta varje dag med att hälla ut en halvbägare vin på marken och aldrig dra blod först av en fiende.
Man sätter upp kriterier för religionen som typ de gjort i Warhammer.
Men skillnaden om man inte gör som det står funkar inte magin.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jo, jag tänkte DoD här och så som gudar har beskrivits i olika texter. Där är gudarna mest trötta föräldrar som sedan länge gett upp hoppet om att deras barn någonsin ska bli något vettigt :)
Jo, men de skulle ju också vara nytt, eller?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag tänker att om man spelar Uttrapräst ska man offra en getabock under varje spelmöte, avsluta varje dag med att hälla ut en halvbägare vin på marken och aldrig dra blod först av en fiende.
Man sätter upp kriterier för religionen som typ de gjort i Warhammer.
Men skillnaden om man inte gör som det står funkar inte magin.
Jag tycker det här låter som ett tråkigt sätt att göra religion på i rollspel. Nisse kommer snart tröttna på det ständiga offrandet och resten av spelgruppen bli galen på det.

Jag gillar hur det funkade i Stormbringer. Där fick man poäng för att handla efter Kaos, Balans eller Lags ideal, och sedan kunde man slå under eller lika med sina poäng för man ville få hjälp av en gud tillhörande respektive ideal. Systemet ger alltså spelarna full kontroll över sin rollfigur, uppmuntrar dem att agera efter vissa ideal och gör gudomliga ingripande oförutsägbara.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Ja, jag bara spånar, helt plötsligt blev jag attackerad av ett stort antal rollspelsrävar bara för att jag råkade säga att gudarna de facto finns och kan snöra åt källan till magi. Och att jag råkade nämna tro, visste inte att det var en het potatis:eek:
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tycker det här låter som ett tråkigt sätt att göra religion på i rollspel. Nisse kommer snart tröttna på det ständiga offrandet och resten av spelgruppen bli galen på det.

Jag gillar hur det funkade i Stormbringer. Där fick man poäng för att handla efter Kaos, Balans eller Lags ideal, och sedan kunde man slå under eller lika med sina poäng för man ville få hjälp av en gud tillhörande respektive ideal. Systemet ger alltså spelarna full kontroll över sin rollfigur, uppmuntrar dem att agera efter vissa ideal och gör gudomliga ingripande oförutsägbara.
Välj inte att spela präst då.
En kompis till mig spelade Sigmarpräst på ett så övertygande sätt att jag trodde han blev sigmarit på riktigt och då var jag ju ändå sl.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Vad finns det för exempel i andra spel där religion har en rimlig regelteknisk lösning (som inte är en variant på magi)?
Matiné hade två varianter. Ena var färdigheten Teologi som gav sitt värde i bonus på Karisma och Psyke vid passiva situationer, exempelvis motstå magi eller ge ett bra första intryck. När vi speltestade färdigheten kom spelaren på så många bra saker att jag förde in det i färdighetsbeskrivningen:

Då guden följer i den frälstas fotspår ska många andra spelbeskrivningar utgå från just guden ur den troendes perspektiv. Låga Skador tyder på att guden beskyddar den troende, lyckade färdighetsslag att det var guden som såg till att det lyckades, spenderan det av Bekanta är för att guden har sett till att de två personernas vägar möts med mera. Ett fummel i färdigheten innebär att personen tvivlar i tron ett ögonblick eller att guden är missnöjd med personen och straffar denna med 10 Utmattning.​

I Matiné kunde man också kombinera färdigheter, exempelvis Teologi + Historia, Teologi + Vältalighet eller Teologi + Djurvana, om spelaren sedan kunde beskriva hur handlingen gick till.

Den andra varianten var en omslagsresurs som hette Gud. Spelaren skulle då utbrista något och nämna gudens namn. Jag tycker gud-regler är meningslösa om de bara håller sig kvar i mekaniken och inte kommer ut i fiktionen. Det kändes dock alltid krystat när vi speltestade, så jag bytte ut hela mekaniken mot beskrivningsord, som genererade hjältepoäng (omslag/höjning - omslag gav tillbaka poängen i slutet av spelomgången) om spelarna lade märke till hur personen spelade ut beskrivningsordet. Det var en mer generell implementering, men kunde inbegripa religion.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag gillar inte att man blir av med sin magi om man inte sköter sig för fungerar det så kan man inte ha kättare! Har guden varit dum nog att ge dig tillgång till magi så har du den nu. För det gör att man kan ha inkvisitioner, häxjägare, intriger, Satanskulter som tar över kloster och sådant kul!

Mina bild här på forumet är från när jag blev kättare och dyrkade gudarna Bahamut och Hjulets herre som samma gud! För jag hittade en magisk Bahamut heligsymbol som var bättre än den jag hade. Så jag gick kättare över sweet, sweet +2! Men då hade jag reda gjort trollkarlen till en lich så var inte bästa prästen ändå… Men det gjorde att gruppen var jagade av folk från kyrkan som ville tortera mig till döds på ett hjul (fortfarande mindre läskigt än våra fordringsägare).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Jag gillar inte att man blir av med sin magi om man inte sköter sig för fungerar det så kan man inte ha kättare! Har guden varit dum nog att ge dig tillgång till magi så har du den nu. För det gör att man kan ha inkvisitioner, häxjägare, intriger, Satanskulter som tar över kloster och sådant kul!

Mina bild här på forumet är från när jag blev kättare och dyrkade gudarna Bahamut och Hjulets herre som samma gud! För jag hittade en magisk Bahamut heligsymbol som var bättre än den jag hade. Så jag gick kättare över sweet, sweet +2! Men då hade jag reda gjort trollkarlen till en lich så var inte bästa prästen ändå… Men det gjorde att gruppen var jagade av folk från kyrkan som ville tortera mig till döds på ett hjul (fortfarande mindre läskigt än våra fordringsägare).
Min favorittolkning är världar där om du inte sköter dig så riskerar du att mindre sympatiska gudar (och andra varelser som kanske är eller inte är gudar, men definitivt kosmiska krafter) slinker in och gör dig till sitt verktyg. Bastion of the Faith till Jourtelefon-för-ondska är den bästa storyarcen :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Min favorittolkning är världar där om du inte sköter dig så riskerar du att mindre sympatiska gudar (och andra varelser som kanske är eller inte är gudar, men definitivt kosmiska krafter) slinker in och gör dig till sitt verktyg. Bastion of the Faith till Jourtelefon-för-ondska är den bästa storyarcen :p
Ja, det är great :D Det makes sense också, man är spirituellt öppen redan. Men inget styr inputen längre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Håller helt med om att ett upplägg där gudarna bara ger dig besvärjelser är lite halvtråkigt. Att lära sig besvärjelser av demoner däremot är coolt, så det är väl en gradskillnad.

Tror på ett ganska enkelt och transaktionellt system där man offrar åt en guddom, eller utför dåd eller tjänster i dennes namn, och får Mirakelpoäng. Vilka Mirakel man kan be om i gengäld beror sedan på guden, men får gärna av "skyddsängel"-typen, dvs lite som luck points
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Tänker att gudasystem inte hör till grundregler utan till kampanjvärld.

Tänker också att olika gudasystem kan finnas parallellt, på samma sätt som flera gudar och mythos kan finnas parallellt.

Den ena guden kan ge omslag, den andra guden en specialförmåga, och den tredje guden kommer till jorden och ställer till det om man agerat på ett visst sätt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag tänker att om man spelar Uttrapräst ska man offra en getabock under varje spelmöte, avsluta varje dag med att hälla ut en halvbägare vin på marken och aldrig dra blod först av en fiende.
Man sätter upp kriterier för religionen som typ de gjort i Warhammer.
Men skillnaden om man inte gör som det står funkar inte magin.
Är inte det här en beskrivning av en transaktionsbaserad relation mellan människa och gudomlighet? Helt inriktad på vad relionsutövaren gör i handling snarare än vilka övertygelser som råkar rymmas i hens tanke och hjärta?
Jag får intrycket av att en del av diskussionen fokuserar för mycket på ordet "tro".
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag tänker att om man spelar Uttrapräst ska man offra en getabock under varje spelmöte, avsluta varje dag med att hälla ut en halvbägare vin på marken och aldrig dra blod först av en fiende.
Man sätter upp kriterier för religionen som typ de gjort i Warhammer.
Men skillnaden om man inte gör som det står funkar inte magin.
Aha, det där borde snarare kallas brista i nit, dvs inte utföra rätt riter tillräckligt nitiskt.
 
Top